Режисерська система: Межі поняття
DOI:
https://doi.org/10.31500/1992-5514.19(1).2023.283112Ключові слова:
історія театру, історія режисури, режисерська система, театральна система, режисерський метод, винахід у мистецтві, відкриття у мистецтвіАнотація
На запит режисерська система пошукові системи видають понад сімдесят тисяч посилань, на запит театральна система — понад чотири тисячі, що свідчить про достатнє поширення словосполучень. Однак зіставлення змісту отриманих відповідей розчаровує, адже свідчить про перенасиченість мистецтвознавчої термінології термінами-наліпками: у різний час, у різних країнах, різними авторами терміни вживано у різних значеннях. Прикладів, які можуть оголити проблему, багато, але зупинимося лише на найелементарнішому: кожен може підрахувати кількість якихось об’єктів— скажімо, яблук у кошику, адже нам відомі ознаки, котрі відрізняють яблуко від неяблука, однак жоден притомний театрознавець або практик театру не наважиться назвати кількість режисерських систем, адже межі поняття надто хиткі; хіба що наважиться назвати кількість популярних, «хрестоматійних» систем; отже, хоч би скільки назвав, все буде правдою і брехнею одночасно. Та сама ситуація і з поняттям «твір мистецтва» — достатньо, за прикладом Марселя Дюшана, причепити наліпку і виставити якийсь об’єкт у мистецькому просторі.
Пропоновану розвідку присвячено «режисерській (театральній) системі»: історії поняття та його змістові, а також виокремлено ознаки, які визначають межі його застосування.
Посилання
Bowman, W. P. & Ball, R . H. (1961). Theatre Language. A Dictionary of Terms in English of the Drama and Stage from Medieval to Modern Times. New York, NY: Theatre Arts Books.
Gvozdev, A. (1926). O smene teatralnyih sistem [On the change of theatre systems]. In O teatre: Vremennik Otdela istorii i teorii teatra Gosudarstvennogo instituta istorii iskusstv: Sbornik statey (pp. 7–36). Leningrad: Academia [in Russian].
Humar, M., Sušec Michieli, B., Podbevšek, K., Lokar, S. (Eds.) (2007). Gledališki terminološki Slovar [Viewer’s dictionary of terminology]. Ljubljana: Inštitut za slovenski jezik Frana Ramovša ZRC SAZU [in Slovenian].
Klekovkin, O. (2010). Elementy teatru (Morfolohichnyi etiud pro “systematyzovani systematychni systemy”) [Elements of theatre (A morphological sketch on the ‘systematized systematic systems’)]. Mystetstvoznavstvo Ukrainy, 11, 102–115 [in Ukrainian].
Klekovkin, O. (2017). Mise en scène: Idei. Kontseptsii. Napriamy [Mise en scène: Ideas. Concepts. Trends]. Kyiv: Feniks [in Ukrainian].
Klekovkin, O. (2020). Teatralna kultura Ukrainy: Stsenarii. Roli. Statusy: Monohrafiia [Theatre culture of Ukrane: Scenarios. Roles. Statuses: A monograph]. Kyiv: Art Ekonomi [in Ukrainian].
Klekovkin, O. (2022). Chaiuvannia zi Stanislavskym: Istorychnyi narys [Tea with Stanislavski: A historical outline]. Kyiv: Art Ekonomi [in Ukrainian].
Les Kurbas (1988). Suspilne pryznachennia mystetskoho tvoru i etapy rozvytku suchasnykh teatriv. Molodyi teatr. Lektsiia 25.02.1926 [Social aim of the work of art and the stages of development of contemporary theatre. The Young Theatre. Lecture. 25.02.1926]. In Les Kurbas. “Berezil”: Iz tvorchoi spadshchyny (pp. 87–91). Kyiv: Dnipro [in Ukrainian].
Mamontov, Ya. (1926). Suchasnyi teatr v yoho osnovnykh napriamkakh [Modern theatre in its main trends]. Nove mystetstvo, 14, 4–6; 15, 4–6; 18, 4–6; 22, 2–3. [in Ukrainian].
Mamontov, Ya. (1930). Dramaturhiia v teatralnomu aspekti (do pytannia pro naukove vyvchennia dramatychnykh tvoriv) [Drama in theatre aspect (on the problem of research of dramatic works)]. Radianskyi teatr, 3–5, 20–28. [in Ukrainian].
Pavis, P. (1998). Dictionary of the Theatre: Terms, Concepts, and Analysis. Toronto and Buffalo: University of Toronto Press.
Skornyakova, M. (2012). Dzhorzho Streler i “Pikkolo teatro v Milane” [Giorgio Strehler and Piccolo Teatro di Milano]. Moscow: Gosudarstvennyiy institut iskusstvoznaniya [in Russian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
1. Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
2. Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
3. Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access.