Режисерська система: Межі поняття

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31500/1992-5514.19(1).2023.283112

Ключові слова:

історія театру, історія режисури, режисерська система, театральна система, режисерський метод, винахід у мистецтві, відкриття у мистецтві

Анотація

На запит режисерська система пошукові системи видають понад сімдесят тисяч посилань, на запит театральна система — понад чотири тисячі, що свідчить про достатнє поширення словосполучень. Однак зіставлення змісту отриманих відповідей розчаровує, адже свідчить про перенасиченість мистецтвознавчої термінології термінами-наліпками: у різний час, у різних країнах, різними авторами терміни вживано у різних значеннях. Прикладів, які можуть оголити проблему, багато, але зупинимося лише на найелементарнішому: кожен може підрахувати кількість якихось об’єктів— скажімо, яблук у кошику, адже нам відомі ознаки, котрі відрізняють яблуко від неяблука, однак жоден притомний театрознавець або практик театру не наважиться назвати кількість режисерських систем, адже межі поняття надто хиткі; хіба що наважиться назвати кількість популярних, «хрестоматійних» систем; отже, хоч би скільки назвав, все буде правдою і брехнею одночасно. Та сама ситуація і з поняттям «твір мистецтва» — достатньо, за прикладом Марселя Дюшана, причепити наліпку і виставити якийсь об’єкт у мистецькому просторі.

Пропоновану розвідку присвячено «режисерській (театральній) системі»: історії поняття та його змістові, а також виокремлено ознаки, які визначають межі його застосування.

Біографія автора

Олександр Клековкін, Інститут проблем сучасного мистецтва НАМ України

Доктор мистецтвознавства, професор, завідувач відділу естетики

Посилання

Bowman, W. P. & Ball, R . H. (1961). Theatre Language. A Dictionary of Terms in English of the Drama and Stage from Medieval to Modern Times. New York, NY: Theatre Arts Books.

Gvozdev, A. (1926). O smene teatralnyih sistem [On the change of theatre systems]. In O teatre: Vremennik Otdela istorii i teorii teatra Gosudarstvennogo instituta istorii iskusstv: Sbornik statey (pp. 7–36). Leningrad: Academia [in Russian].

Humar, M., Sušec Michieli, B., Podbevšek, K., Lokar, S. (Eds.) (2007). Gledališki terminološki Slovar [Viewer’s dictionary of terminology]. Ljubljana: Inštitut za slovenski jezik Frana Ramovša ZRC SAZU [in Slovenian].

Klekovkin, O. (2010). Elementy teatru (Morfolohichnyi etiud pro “systematyzovani systematychni systemy”) [Elements of theatre (A morphological sketch on the ‘systematized systematic systems’)]. Mystetstvoznavstvo Ukrainy, 11, 102–115 [in Ukrainian].

Klekovkin, O. (2017). Mise en scène: Idei. Kontseptsii. Napriamy [Mise en scène: Ideas. Concepts. Trends]. Kyiv: Feniks [in Ukrainian].

Klekovkin, O. (2020). Teatralna kultura Ukrainy: Stsenarii. Roli. Statusy: Monohrafiia [Theatre culture of Ukrane: Scenarios. Roles. Statuses: A monograph]. Kyiv: Art Ekonomi [in Ukrainian].

Klekovkin, O. (2022). Chaiuvannia zi Stanislavskym: Istorychnyi narys [Tea with Stanislavski: A historical outline]. Kyiv: Art Ekonomi [in Ukrainian].

Les Kurbas (1988). Suspilne pryznachennia mystetskoho tvoru i etapy rozvytku suchasnykh teatriv. Molodyi teatr. Lektsiia 25.02.1926 [Social aim of the work of art and the stages of development of contemporary theatre. The Young Theatre. Lecture. 25.02.1926]. In Les Kurbas. “Berezil”: Iz tvorchoi spadshchyny (pp. 87–91). Kyiv: Dnipro [in Ukrainian].

Mamontov, Ya. (1926). Suchasnyi teatr v yoho osnovnykh napriamkakh [Modern theatre in its main trends]. Nove mystetstvo, 14, 4–6; 15, 4–6; 18, 4–6; 22, 2–3. [in Ukrainian].

Mamontov, Ya. (1930). Dramaturhiia v teatralnomu aspekti (do pytannia pro naukove vyvchennia dramatychnykh tvoriv) [Drama in theatre aspect (on the problem of research of dramatic works)]. Radianskyi teatr, 3–5, 20–28. [in Ukrainian].

Pavis, P. (1998). Dictionary of the Theatre: Terms, Concepts, and Analysis. Toronto and Buffalo: University of Toronto Press.

Skornyakova, M. (2012). Dzhorzho Streler i “Pikkolo teatro v Milane” [Giorgio Strehler and Piccolo Teatro di Milano]. Moscow: Gosudarstvennyiy institut iskusstvoznaniya [in Russian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-06-13

Як цитувати

Клековкін, О. (2023). Режисерська система: Межі поняття. Науковий журнал ХУДОЖНЯ КУЛЬТУРА. АКТУАЛЬНІ ПРОБЛЕМИ, (19(1), 10–17. https://doi.org/10.31500/1992-5514.19(1).2023.283112

Номер

Розділ

ІСТОРІЯ МИСТЕЦЬКИХ ПРАКТИК ТА ХУДОЖНІХ НАПРЯМІВ