Художньо-виражальний простір камерно-вокальної творчості Богдани Фільц

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31500/1992-5514.18(2).2022.269804

Ключові слова:

солоспів, романс, обробка, Богдана Фільц, камерно-вокальна творчість

Анотація

Розглянуто камерно-вокальну спадщину Богдани Фільц (1932–2021), музичне мислення композиторки жанру української пісні-романсу, зокрема старогалицької пісні. Орієнтація на пісенно-романсовий стиль знаходить у її творчості особливе вираження, що походить з поетичної інтонації текстової основи та манери музичного письма. У її камерно-вокальній творчості розширено тематику і жанрові різновиди солоспівів. Для її солоспівів характерне уважне і дбайливе ставлення до вимог виконавської практики, майстерне використання усіх можливостей голосового апарату співака. Б. Фільц майстерно вибудовує саму партію фортепіанного супроводу, що завжди відіграє важливу образно-семантичну роль. Окреслено два важливі компоненти в образно-тематичному наповненні вокальної музики — громадянський та ліричний. У камерно-вокальних композиціях композиторка на рівні образно-значеннєвої картини задуму поєднує суто особисте із загальнолюдським, гуманістичним началом, тісно сплітаючи героїко-епічні характеристики з лірикою та драмою. Схильність авторки до психологічної загостреності музичних образів вокальних творів простежено через їхню філософічність, насичення драматизмом, а інколи — трагедійність. Серед поетичних строф її романсів переважають українські класичні і сучасні поети.

Біографія автора

Чжан Цзицзін, Національна музична академія України імені П. І. Чайковського

аспірантка кафедри історії української музики та музичної фольклористики

Посилання

Belikova, V. (1995). Tvorcha diialnist vydatnykh muzykantiv Ukrainy druhoi polovyny XX stolittia [Creative activity of prominent Ukrainian musicians of the second half of the 20th century]. Kyiv.

Belikova, V. (2013). Yii muzyka-nashe zhyttia, nashe bahatstvo: monohrafiia [Her music is our life, our wealth: monograph]. Kryvyi Rih: vydavnychyi dim.

Belikova, V. (2002). Folklorystychna liniia v tvorchosti B.M. Filts [Folklore line in the work of B.M. Filtz]. Muzykoznavstvo Dnipropetrovshchyny, 1, 50–54.

Zagaykevych, M. (1992). Bohdana Filts. Tvorchyi portret [Bohdana Filtz. Artistic portrait]. Kyiv: Maxym Rylsky Institute Of Art Studies, Folklore and Etnography of National Academy of Sciences of Ukraine.

Zagaykevych, M. (2010). Symbioz poezii i muzyky u tvorchosti Bohdany Filts [Symbiosis of poetry and music in the work of Bohdana Filtz]. In Muzychna ukrainistyka: suchasnyi vymir: zbirnyk naukovykh statei na poshanu zasluzhenoi diiachky mystetstv Ukrainy, kompozytorky, kandydata mystetstvoznavstva Bohdany Filtz (pp. 17–23). Kyiv: Maxym Rylsky Institute Of Art Studies, Folklore and Etnography of National Academy of Sciences of Ukraine.

Kuzyk, V. (2007). Bohdana Filts [Bohdana Filtz]. Studii mystetstvoznavchi, 4, 105–110.

Kuzyk V. (2013). Kompozytor Bohdana Filts [Composer Bohdana Filtz. Booklet for the artist’s 80th birthday]. Kyiv.

Filts, B. (1979). Obrazno-tematicheskie strukturi v kamerno-vokal’nom zhanre [Image-thematic structures in the chamber vocal genre]. In Muzikalnaya kultura Ukrainskoy SSR. Moscow: Music.

Filts, B. (1970). Ukrainskyi radianskyi romans [Ukrainian Soviet romance]. Kyiv: Naukova dumka.

Filts, B. (1979). Harmoniia solospivu [Harmony of solo singing]. Kyiv: Naukova dumka.

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-11-29

Як цитувати

Цзицзін, Ч. (2022). Художньо-виражальний простір камерно-вокальної творчості Богдани Фільц. Науковий журнал ХУДОЖНЯ КУЛЬТУРА. АКТУАЛЬНІ ПРОБЛЕМИ, (18(2), 131–135. https://doi.org/10.31500/1992-5514.18(2).2022.269804

Номер

Розділ

КУЛЬТУРОТВОРЕННЯ І ОСОБИСТІСТЬ