Символи та архетипи українців в історико-фольклорних образах Ірени Носик
DOI:
https://doi.org/10.31500/1992-5514.18(2).2022.269800Ключові слова:
символ, архетип, міфологічні образи, історичні та фольклорні образи, мистецтво Ірени НосикАнотація
Розглянуто поняття «символ» та «архетип» та їхнє втілення у художньому мисленні української мисткині з канадської діаспори Ірени Носик. Відстежено інтерес до застосування архетипів як первісної схеми, їхнє подальше виявлення в мистецтві за допомогою опредмечення символів. Простежено значення «духовної пам’ять народу», що надихала художницю на відображення знакових події для історії української культури. Проаналізовано міфологічні, історичні та фольклорні образи у мистецтві Ірени Носик, зокрема: скіфська баба, князь Ігор Святославович, князь Володимир Великий, етнічні гуцули, міфічні створіння — мавки. Розглянуто легенди та літописи як першоджерела для створення образів. Обґрунтовано втілення християнських образів у роботах Ірени Носик як незаперечний засіб системного і цілеспрямованого впливу на внутрішній світ глядача. Охарактеризовано елементи гуцульського побуту та одягу. Надано актуального сенсу полотну «Князь Ігор» у контексті сучасної війни України з Росією. Проведено паралелі полотен Ірени Носик із роботами інших художників, зокрема Петра Андрусіва та Віктора Васнецова. Висвітлено особливості творчого методу мисткині у використанні кольорово-тональної палітри: надання образам надприродного світу брунатно-рожевого відтінку. Метою статті є з’ясування першопричин втілення символів та архетипів у мистецтві Ірени Носик. Було використано такі методи: порівняльно-історичний, аналогії та синтезу, а також вузькоспеціалізовані методи мистецтвознавчого аналізу, такі як: іконологічний, іконографічний, формальний аналіз, семіотичний. У висновках підсумовано огляд таємної мови семантичних полів, що сповнені символічних шифрів, які окреслюють її належність до українського народу та пояснюють зацікавленість мисткині його історією, досвідом та етносом.
Посилання
Averintsev, S. (2006). Sofiia-Logoss. Slovnyk [Sophia–Logos. A dictionary]. Kyiv: Dukh i litera.
Demianova, N. (2013). Symvolika obraziv v ukrainskomu zhyvopysi (na prykladi teomorfnykh, antropomorfnykh izoomorfnykh zobrazhen) [Symbolism of imagery of in Ukrainian painting (theomorphic, anthropomorphic and zoomorphic images]. Naukovyi visnyk Skhidnoievropeiskoho natsionalnoho universytetu im. Lesi Ukrainky, 27, 153–156.
Hordynskyi, S. (1980). Petro Andrusiv maliar i hrafik [Petro Andrusiv: A painter and a graphic artist]. New York: Ukranska vilna akademiia nauk v SShA.
Kobzar. Ukrainian Poetry of Taras Shevchenko in Ukrainian, English and French. (2014). Introduction by Andrew Gregorovich. Toronto: Taras Shevchenko Museum.
Kostenko, L. (1982). Skifska Odisseia. Poema–balada [Scythian Odyssey. A ballad poem]. Kyiv: URE.
Krymskyi, S. (1998). Arkhetypy Ukrainskoi kultury [Archetypes of Ukrainian culture]. Visnyk Natsionalnoi akademii nauk Ukrainy, 7, 74–87.
Mazur, B. (2020). Khrystyianski obrazy u tvorakh suchasnoho obrazotvorchoho mystetstva. [Christian imagery in the works of modern fine art]. In Kultura i suchasnist: almanakh (pp. 134–138). Kyiv: Ideia prynt.
Slovo pro Ihoriv pokhid, perespiv Vasylia Shevchuka. (n. d.). [The Tale ofIgor’sCampaign, interpretation by Vasyl Shevchuk]. UkrLib. https://www.ukrlib.com.ua/narod/printout.php?id=7&bookid=4
Stelmakhovych, M. (1997). Vykhovni tsinnosti tradytsiinoi ukrainskoi rodyny [Educational values of the traditional Ukrainian family]. In Tsinnosti osvity ivykhovannia (pp. 129–132). Kuiv: Vyshcha shkola.
Stelmashchuk, H. (2019). Ukrainske narodne vbrannia [Ukrainian folk costume]. Lviv: Literatura ta mystetstvo.
Varyvonchyk, A., Bondar, I., Kulik, A. (2021). Artistic and cultural aspects of signs and symbols in creative art. National Academy of Culture and Arts Management Нerald [Art and cultural aspects of signs and symbols in the fine arts]. Visnyk Natsionalnoi akademii kerivnykh kadriv kultury i mystetstv, 3, 108–114.
Voitovych, V. (2002). Ukrainska mifolohii [Ukrainian mythology]. Kyiv: Lybid.
Zhaivoronok, V. (2006). Znaky ukrainskoi etnokultury: Slovnyk–dovidnyk [Symbols of Ukrainian ethnoculture: A Glossary]. Kyiv: Dovira.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
1. Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
2. Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
3. Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access.