Особові тексти мемуарного характеру діячів українського вокального мистецтва України 1950-х — 1970-х рр. у контексті національного культуротворення
DOI:
https://doi.org/10.31500/1992-5514.18(2).2022.269795Ключові слова:
текст культури, особовий текст культури, вокальна культура України, Борис Гмиря, Богдан Гнидь, Лілія Лобанова, Євгенія Мірошниченко, Костянтин Огнєвой, Клавдія РадченкоАнотація
Досліджено особові тексти діячів вокального мистецтва України другої половини ХХ століття як письмові культурно-історичні джерела, що відображають особове сприйняття подій, фіксують їх на документально-суб’єктивному рівні у різних формах художньо-образних узагальнень (листи, спогади, щоденники, інтерв’ютощо). Тексти діячів вокального мис¬тецтва 1950-х— 1970-х років— Бориса Гмирі, Бориса Гнидя, Лілії Лобанової, Євгенії Мірошниченко, Костянтина Огнєвого та Клавдії Радченко — розширюють уявлення про вокально-виконавську специфіку, адже в них автори коментують індивідуальні та специфічні риси власної творчості.
Щоденники Л. Лобанової та К. Радченко істотно доповнюють картину їхньої вокально-виконавської діяльності, отриману зінших носіїв. Спогади Б. Гнидя, базовані на щоденникових записах та літературно оформлені уже в кінці 1990-х років, також дозволяють глибше проникнути у причини й наслідки драматичних соціально-культурних подій упродовж 1970-х років у провідному оперному колективі країни. Для повноти й об’єктивності залучено мемуарні тексти інших учасників і свідків цих культурно-мистецьких подій.
Проаналізовані методологічні підходи до різновидів особових текстів мемуарного характеру митців українського оперного олімпу 1950-х — 1970-х років дозволяють розглядати їхз урахуванням специфіки реалізованого опису культурно-історичного процесу (процесуальність, перманентний запис тощо). Врахування цих особливостей дозволяє сучасному дослідникові активно реконструювати невідомі або маловідомі культуротворчі процеси мистецького життя того часу, скласти неупереджені враження про функціонування культурно-мистецьких фундацій, зокрема, про Київську оперу та її видатних представників.
Посилання
Antonyuk, V. (2004). Tvorchist Liliyi Lobanovoyi u konteksti rozvytku ukrayinskoho opernoho vykonavstva [The work of Lilia Lobanova in the context of the development of Ukrainian opera performance]. Muzykoznavchi zapysky, 2(6), 3–8.
Arkhimovych, L. (1981). Borys Hmyria [Borys Hmyria]. Kyiv: Muzychna Ukrayina.
Bakhtin, M. (1979). Estetyka slovesnoho tvorchestva [Aesthetics of verbal art]. Moscow: Iskusstvo.
Blok, M. (2018). Apolohiya istoriyi abo remeslo istoryka [Apology of history or the craft of the historian]. Kyiv: Laurus.
Verhelis, O. (2009, April 29). Vtrata svidomosti. Yevheniya Miroshnychenko: pro te, shcho nedospivano [A loss of consciousness. Yevheniya Miroshnychenko: An unfinished song]. http://gazeta.dt.ua/CULTURE/vtrata_svidomosti__evgeniya_miroshnichenko_pro_te,_scho_nedospivano.html
Hazha, T. (2005). Ukrayinska literaturna memuarystyka druhoyi polovyny XX stolittya: stanovlennya obyektnoho i subyektnoho typiv [Ukrainian literary memoirs of the second half of the 20th century: The formation of its objective and subjective types]. [Candidate’s dissertation, V.N. Karazin Kharkiv National University].
Hmyria B. (2010). Dnevnyky. Shchodennyky. 1936–1969 [Diaries. 1936–1969]. Kharkiv: Folio.
Golubev, P. (1959). Boris Gmyria [Borys Hmyria]. Moscow: Gosudarstvennoe Muzykalnoe Izdatetelstvo.
Dovidka pro zapysy Kostyantyna Ohnyevoho do fondiv Ukrayinskoho radio. (1970). [Reference on the recordings of Kostiantyn Ohnievoi to the funds of the Ukrainian Radio]; P. 8. Private archive of Hennadiy Kabka.
Myroshnychenko, Ye. (2005). Kriz terny do zirok: Spohady Yevheniyi Myroshnychenko / zapysav Hennadiy Kabka [Through hardships to the stars: Memoirs of Yevhenia Miroshnychenko / Recorded by Hennadiy Kabka]. Kultura. Informatsiya. Tvorchist. Hazeta rektoratu Nats. muz. akad. Ukrayiny im. Petra Chaykovskoho, 7(7), 6.
Myroshnychenko, Ye. (2005). Kriz terny do zirok: Spohady Yevheniyi Miroshnychenko / zapysav Hennadiy Kabka [Through hardships to the stars: Memoirs of Yevhenia Miroshnychenko / Recorded by Hennadiy Kabka]. Kultura. Informatsiya. Tvorchist. Hazeta rektoratu Nats. muz. akad. Ukrayiny im. Petra Chaykovskoho, 8(8), 8.
Myroshnychenko, Ye. (2006). Kriz terny do zirok: Spohady Yevheniyi Miroshnychenko / zapysav Hennadiy Kabka [Through hardships to the stars: Memoirs of Yevhenia Miroshnychenko / Recorded by Hennadiy Kabka]. Kultura. Informatsiya. Tvorchist. Hazeta rektoratu Nats. muz. akad. Ukrayiny im. Petra Chaykovskoho, 1(9), 4.
Myroshnychenko, Ye. (2006). Kriz terny do zirok: Spohady Yevheniyi Miroshnychenko / zapysav Hennadiy Kabka [Through hardships to the stars: Memoirs of Yevhenia Miroshnychenko / Recorded by Hennadiy Kabka]. Kultura. Informatsiya. Tvorchist. Hazeta rektoratu Nats. muz. akad. Ukrayiny im. Petra Chaykovskoho, 2(10), 4.
Kopytsya, M. (2009). Epistolohichni dokumenty istoriyi ukrayinskoyi muzyky: metodolohiya, teoriya, praktyka [Epistological documents of the history of Ukrainian music: methodology, theory, practice]. [Doctoral dissertation, Ukrainian National Tchaikovsky Academy of Music].
Kotsyubynska, M. (2009). Lysty i lyudy: rozdumy pro epistolyarnu tvorchist [Correspomdence and people: Reflections on epistolary works]. Kyiv: Dukh i litera.
Lejeune, P. (2000). V zashchytu avtobyohrafyy. Esse raznykh let. Perevod yvstuplenye Borysa Dubyna [On Autobiography. Miscellaneous essays]. http://magazines.russ.ru/inostran/2000/4/lezhen.html
Radchenko, K. (1957). Letter to the authorities, edited by the contributor. P. 8. Private archive of Hennadiy Kabka.
Lotman, Yu. (2000). Avtokommunykatsyya: “Ya” i “Druhoy” kak adresaty (O dvukh modelyakh kommunykatsyy v systeme kultury). [Autocommunication: “I” and “Other” as addressees]. In Semiosfera (pp. 163–177). Saint Petersburg: Iskusstvo.
Mykhaylova, T. (1970). Vykhovannya spivakiv u Kyyivskiy konservatoriyi: khronolohichnyy ohlyad z 1863 po 1963 [Singers’ education at the Kyiv Conservatory: A chronological review from 1863 to 1963]. Kyiv: Muzychna Ukrayina.
Radchenko, K. (1959). Poyasnyuvalna zapyska Klavdiyi Radchenko do dyrektora Kyyivskoho derzhavnoho akademichnoho teatru opery i baletu imeni Tarasa Shevchenka vid 3 lypnya 1959 [An explanatory note byKlavdia Radchenko to the director of the Taras Shevchenko Kyiv State Academic Theater of Opera and Ballet]. P. 1. Private archive of Hennadiy Kabka.
Pustovit, V. (2008). Problemy natsiyetvorennya v memuarnomu dyskursi vitchyznyanykh pysmennykiv XIX stolittya [Problems of nation-building in the memoir discourse of Ukrainian writers of the 19th century]. Luhansk: Znannya.
Savchuk, I., (2020). Borys Lyatoshynskyy i polska kultura: komunikatsiyi, kolaboratsiyi, kontsepty [Borys Lyatoshynskyi the Polish culture: communications, collaborations, concepts]. Nizhyn: PP Lysenko.
Stanishevsky, Yu. (2002). Natsionalnyy akademichnyy teatr opery ta baletu Ukrayiny imeni Tarasa Shevchenka: Istoriya ta suchasnist [Taras Shevchenko National Opera and Ballet Theatre of Ukraine: History and modernity]. Kyiv: Muzychna Ukrayina.
Tolba V. (1986). Statyi. Vospomynanyya [Articles. Memoirs]. Kyiv: Muzychna Ukrayina.
Kharakterystyka-rekomendatsiya Klavdiyi Radchenko, napysana Irynoyu Molostovoyu dlya VAK SRSR (1960). [Evaluationrecommendation of Klavdia Radchenko, written by Iryna Molostova for the Higher Attestation Commission of the USSR]. P. 1. Private archive of Hennadiy Kabka.
Shvachko, T. (2011). Yevheniya Miroshnychenko [Yevheniya Miroshnychenko]. Kyiv: Muzychna Ukrayina.
Radchenko, K. (1959). Shchodennyk. 1958–1959 [A diary. 1958–1959]. Private archive of Hennadiy Kabka.
Lobanova, L. (1955). Shchodennyk. Bloknot prysvyachenyy hastrolyam do Hollandiyi [Diary. Notebook on the tour in the Netherlands]. Lobanova family archive.
Lobanova, L. (1948–1960). Shchodennyk [Diary]. Lobanova family archive.
Lobanova, L. (1960–1966). Shchodennyk [Diary]. Lobanova family archive.
Lobanova, L. (1966–1970). Shchodennyk [Diary]. Lobanova family archive.
Kopytsia, M., Savchuk, I., Chibalashvili, A., Kharchenko, P., & Putiatytska, O. (2021). Epistological documents of the History of Ukrainian music: An attempt of conceptual analysis. Journal of Interdisciplinary Research, 12/01-XXV. http://www.magnanimitas.cz/12-01-xxv?fbclid=IwAR0sCxepCOeQ0ae6WNyTxRY4308Pyx5UM-tnBkcqx4e34pbV01PkGu14zI
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
1. Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
2. Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
3. Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access.