Еволюція жанру фортепіанного концерту
DOI:
https://doi.org/10.31500/1992-5514.18(2).2022.269772Ключові слова:
фортепіанний концерт, еволюція жанру, драмаАнотація
Простежено особливості зародження та розвитку фортепіанного концерту нашляху його руху до драми в історичній перспективі, проаналізовано специфіку його жанрової природи, виявлено типи драматургії концерту, що відрізняються одна від одної формою та характером взаємодії соліста та оркестру. Показано, що в історичній ретроспективі розвиток концерту йшов шляхом піднесення індивідуально-особистісного начала, потім шляхом діалогічної рівноваги оркестрової та фортепіанної партій, що було обумовлено ступенем інноваційних досягнень композиторів та домінантною естетичною парадигмою. Продуктивним у плані розкриття жанрово-видової специфіки фортепіанно-оркестрової музики показав себе композиційноаналітичний підхід. Проведений аналіз виявив, що рух до драми в історичній перспективі фортепіанного концерту був нерівномірним із періодичними відступами до так званого «блискучого стилю». Залежно від типу драматургії змінювалося співвідношення сольного начала та оркестру. У XX столітті у зв’язку з кардинальною зміною культурної парадигми відбувається реструктурування концертного жанру, композитори відмовляються від традиційних форм і до кожного твору намагаються створити форму — індивідуальний проект. У дослідженні позначено параметри зміни жанру, форми та стилю фортепіанного концерту під впливом новітньої парадигми часу: відмова від традиційних жанрових форм, створення гібридних форм, таких як «антижанр», «гіпержанр» або повне заперечення жанру та створення індивідуального проекту жанру
Посилання
Apetyan, Z. (1988). Vospominaniya o Rakhmaninove. [Memoirs of Sergei Rachmaninoff]: in 2 vol. Vol. 1. The 5th suppl. ed. Moscow: Muzyka.
Druskin, M. (1939). Fortepiannyye kontserty Motsarta [Mozart’s Piano Concertos]. Leningrad: Sov. kompozitor.
Druskin, M. (1981). Fortepiannyye kontserty Betkhovena [Piano Concertos by Beethoven]. In Druskin, М. Izbrannoye. (pp. 4–70). Moscow: Sov. Kompozitor.
Ewen, D. (1989). Dzhordzh Gershvin. Put k slave [George Gershwin, his journey to greatness]. Moscow: Muzyka.
Gakkel, L. (1977). Bela Bartok i fortepiannaya muzyka XX veka [Bela Bartok and piano music of the 20th century]. [Doctoral thesis].
Gnilov, B. (2008) Muzykalnoye proizvedeniye dlya fortepiano s orkestrom kak zhanrovo-kompozitsionnyy fenomen (klassiko-romaticheskaya epokha) [A piano and orchestra musical piece as a genre-compositional phenomenon (classical-Romantic epoch)]. [Doctoral thesis, Moscow State Conservatory].
Go Khao (2018). Evolyutsiya kontserta dlya fortepiano s orkestrom v kitayskoy muzyke [Evolution of the Piano Concerto in Chinese Music]. [Candidate’s thesis, Herzen Russian State Pedagogical University].
Konen, V. (2011, January 12). Betkhoven. Konserty. [Beethoven. Concertos]. Belcanto.ru. https://www.belcanto.ru/beethoven_concertos.html
Kravets, N. (1999). Instrumentalnyye kontserty Prokofyeva [Instrumental concertos by Prokofiev]. [Candidate’s thesis, Russian State Institute of Art Research].
Kuznetsov, I. (1980). Fortepiannyy kontsert. (K istorii i teorii zhanra). [Piano Concerto (On the History and Theory and Genre)]. [Candidate’s thesis, Moscow State Tchaikovsky Conservatory].
Perepelytsia, A. (2014). Aktualnyye zhanrovo-stilevyye tendentsii sovremennogo fortepiannogo ispolnitel’stva (na materiale sochineniy B. Bartoka, V. Silvestrova, V. Runchaka, K. Tsepkolenko) [Actual genre and style trends of modern piano performance (based on the works of B. Bartok, V. Silvestrov, V. Runchak, K. Tsepkolenko)]. [Candidate’s thesis].
Predlogov, V. (n. d.). Chaykovskiy. Otlichiya redaktsiy 1-go fortepiannogo kontserta Chaykovskogo [Tchaikovsky. Differences in the versions of the 1st piano concerto]. http://tchaikov.ru/predlogoff-concerto1.html
Preysman, E. (2004). Kamernyy orkestr kak yavleniye v muzykal’noy kul’ture XVII–XX vekov [Chamber orchestra as a phenomenon in the musical culture of the 17th–20th centuries]. Voprosy instrumentovedeniya, 5(2), 57–62.
Prigogine, I. & Stengers, I. (2000). Vremya, khaos, kvant. K resheniyu paradoksa vremeni [Time, chaos, quantum. To solve the paradox of time]. Moscow: Progress.
Prigogine, I. & Stengers, I. (2003). Poryadok iz khaosa. Novyy dialog cheloveka s prirodoy [Order out of chaos. A new dialogue between man and nature]. Moscow: Yeditorial URSS.
Torgan, Ya. (1976). Fortepiannyye kontserty Bramsa vsvete evolyutsii dannogo zhanra v pervoy polovine XIX v. [Piano concertos by Brahms in the light of the evolution of this genre in the first half of the 19th century]. [Candidate’s thesis].
Zhitomirskiy, D. (1964). Robert Shuman. Ocherk zhizni i tvorchestva [Robert Schumann. Sketch of life and creativity]. Moscow: Muzyka.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
1. Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
2. Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
3. Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access.