Еволюція жанру фортепіанного концерту

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31500/1992-5514.18(2).2022.269772

Ключові слова:

фортепіанний концерт, еволюція жанру, драма

Анотація

Простежено особливості зародження та розвитку фортепіанного концерту нашляху його руху до драми в історичній перспективі, проаналізовано специфіку його жанрової природи, виявлено типи драматургії концерту, що відрізняються одна від одної формою та характером взаємодії соліста та оркестру. Показано, що в історичній ретроспективі розвиток концерту йшов шляхом піднесення індивідуально-особистісного начала, потім шляхом діалогічної рівноваги оркестрової та фортепіанної партій, що було обумовлено ступенем інноваційних досягнень композиторів та домінантною естетичною парадигмою. Продуктивним у плані розкриття жанрово-видової специфіки фортепіанно-оркестрової музики показав себе композиційноаналітичний підхід. Проведений аналіз виявив, що рух до драми в історичній перспективі фортепіанного концерту був нерівномірним із періодичними відступами до так званого «блискучого стилю». Залежно від типу драматургії змінювалося співвідношення сольного начала та оркестру. У XX столітті у зв’язку з кардинальною зміною культурної парадигми відбувається реструктурування концертного жанру, композитори відмовляються від традиційних форм і до кожного твору намагаються створити форму — індивідуальний проект. У дослідженні позначено параметри зміни жанру, форми та стилю фортепіанного концерту під впливом новітньої парадигми часу: відмова від традиційних жанрових форм, створення гібридних форм, таких як «антижанр», «гіпержанр» або повне заперечення жанру та створення індивідуального проекту жанру

Посилання

Apetyan, Z. (1988). Vospominaniya o Rakhmaninove. [Memoirs of Sergei Rachmaninoff]: in 2 vol. Vol. 1. The 5th suppl. ed. Moscow: Muzyka.

Druskin, M. (1939). Fortepiannyye kontserty Motsarta [Mozart’s Piano Concertos]. Leningrad: Sov. kompozitor.

Druskin, M. (1981). Fortepiannyye kontserty Betkhovena [Piano Concertos by Beethoven]. In Druskin, М. Izbrannoye. (pp. 4–70). Moscow: Sov. Kompozitor.

Ewen, D. (1989). Dzhordzh Gershvin. Put k slave [George Gershwin, his journey to greatness]. Moscow: Muzyka.

Gakkel, L. (1977). Bela Bartok i fortepiannaya muzyka XX veka [Bela Bartok and piano music of the 20th century]. [Doctoral thesis].

Gnilov, B. (2008) Muzykalnoye proizvedeniye dlya fortepiano s orkestrom kak zhanrovo-kompozitsionnyy fenomen (klassiko-romaticheskaya epokha) [A piano and orchestra musical piece as a genre-compositional phenomenon (classical-Romantic epoch)]. [Doctoral thesis, Moscow State Conservatory].

Go Khao (2018). Evolyutsiya kontserta dlya fortepiano s orkestrom v kitayskoy muzyke [Evolution of the Piano Concerto in Chinese Music]. [Candidate’s thesis, Herzen Russian State Pedagogical University].

Konen, V. (2011, January 12). Betkhoven. Konserty. [Beethoven. Concertos]. Belcanto.ru. https://www.belcanto.ru/beethoven_concertos.html

Kravets, N. (1999). Instrumentalnyye kontserty Prokofyeva [Instrumental concertos by Prokofiev]. [Candidate’s thesis, Russian State Institute of Art Research].

Kuznetsov, I. (1980). Fortepiannyy kontsert. (K istorii i teorii zhanra). [Piano Concerto (On the History and Theory and Genre)]. [Candidate’s thesis, Moscow State Tchaikovsky Conservatory].

Perepelytsia, A. (2014). Aktualnyye zhanrovo-stilevyye tendentsii sovremennogo fortepiannogo ispolnitel’stva (na materiale sochineniy B. Bartoka, V. Silvestrova, V. Runchaka, K. Tsepkolenko) [Actual genre and style trends of modern piano performance (based on the works of B. Bartok, V. Silvestrov, V. Runchak, K. Tsepkolenko)]. [Candidate’s thesis].

Predlogov, V. (n. d.). Chaykovskiy. Otlichiya redaktsiy 1-go fortepiannogo kontserta Chaykovskogo [Tchaikovsky. Differences in the versions of the 1st piano concerto]. http://tchaikov.ru/predlogoff-concerto1.html

Preysman, E. (2004). Kamernyy orkestr kak yavleniye v muzykal’noy kul’ture XVII–XX vekov [Chamber orchestra as a phenomenon in the musical culture of the 17th–20th centuries]. Voprosy instrumentovedeniya, 5(2), 57–62.

Prigogine, I. & Stengers, I. (2000). Vremya, khaos, kvant. K resheniyu paradoksa vremeni [Time, chaos, quantum. To solve the paradox of time]. Moscow: Progress.

Prigogine, I. & Stengers, I. (2003). Poryadok iz khaosa. Novyy dialog cheloveka s prirodoy [Order out of chaos. A new dialogue between man and nature]. Moscow: Yeditorial URSS.

Torgan, Ya. (1976). Fortepiannyye kontserty Bramsa vsvete evolyutsii dannogo zhanra v pervoy polovine XIX v. [Piano concertos by Brahms in the light of the evolution of this genre in the first half of the 19th century]. [Candidate’s thesis].

Zhitomirskiy, D. (1964). Robert Shuman. Ocherk zhizni i tvorchestva [Robert Schumann. Sketch of life and creativity]. Moscow: Muzyka.

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-11-29

Як цитувати

Ся, М. (2022). Еволюція жанру фортепіанного концерту. Науковий журнал ХУДОЖНЯ КУЛЬТУРА. АКТУАЛЬНІ ПРОБЛЕМИ, (18(2), 22–29. https://doi.org/10.31500/1992-5514.18(2).2022.269772

Номер

Розділ

ІСТОРІЯ МИСТЕЦЬКИХ ПРАКТИК ТА ХУДОЖНІХ НАПРЯМІВ