Інституційні аспекти експорту українського мистецтва епохи застою: діяльність Й. Накамури та галереї «Геккосо» (Японія)

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31500/1992-5514.18(1).2022.260440

Ключові слова:

українське радянське мистецтво, експорт, інституційний аспект, Спілка художників УРСР, Художній фонд, діяльність Йоко Накамури, галерея «Геккосо»

Анотація

Досліджено механізми експортування творів українських художників у 1970-х — першій половині 1980-х років до Японії, вперше висвітлено діяльність галереї «Геккосо» (Токіо) та її президентки пані Йоко Накамури. На прикладі співробітництва з «Геккосо» розкрито інституційні аспекти експорту офіційного радянського (і конкретно українського) мистецтва, а також ієрархічні відносини організацій, які були залучені до процесу експортування. Завдяки вивченню архівних документів Спілки художників УРСР з’ясовано обсяги та регламент експорту через «Геккосо». Виставково-торговельна діяльність галереї занурена уширокий культурний контекст, що дозволяє зрозуміти особливості радянсько-японських стосунків у вказаний період.

Посилання

Ditkovska, S. (2014). Peredumovy stvorennya ta pochatky diyalnosti Ukrayinskogo tovarystva druzhby ta kulturnogo zvyazku z zarubizhnymy krayinamy [Prerequisites for the establishment and launch of the Ukrainian Society of Friendship and Cultural Relations with Foreign Countries], Grani (5), 102–108.

Smyrna, L. (2012). Muzeyefikaciya nonkonformizmu [Museumification of nonconformism]. Aktualni pytannya kulturologiyi, (12), 131–136.

Smyrna, L. (2012). Ukrayinski xudozhnyky-nonkonformisty — uchasnyky yevropejskyx vystavok (1970–1980-ti roky) [Ukrainian nonconformist artists — participants in European exhibitions (1970–1980s)]. Ukrayinska kultura: mynule, suchasne, shlyaxy rozvytku, 18(1), 68–70.

Mazur, N. (2019). Blizhniy gorizont svobodyi (k sotsialnoy istorii sovetskogo neofitsialnogo iskusstva 1960–70-h godov) [The near horizon of freedom (on the social history of Soviet unofficial art of the 1960s–1970s)]. Europa Orientalis, 31, 248–258.

中村曜子. // Wikipedia. https://ja.wikipedia.org/wiki/%E4%B8%AD%E6%9D%91%E6%9B%9C%E5%AD%90.

Kiba, D.V. (2021). Gumanitarnoe vzaimodeystvie Yaponii i SSSR vo vtoroy polovine XX veka [Humanitarian interaction between Japan and the USSR in the second half of the 20th century]. Noveyshaya istoriya Rossii, 1(11), 199–213.

Lyst V.Z. Borodaya do CzK Kompartiyi Ukrayiny (1976, April 22) [V.Z. Borodai’s letter to the Central Committee of the Communist Party of Ukraine]. Central State Archive-Museum of Literature and Art of Ukraine (CSAMLA). F. 581. Spr. 2034. Ark. 1–2.

Na nachalah dobrososedstva (1976). [On the basis of good neighborliness]. Sovetskaya kultura, 27(4931), 8.

Dopovidna zapyska B.O. Donskogo (1976, April 24). [Report of B.O. Donsky]. CSAMLA. Folder 581. File 2034. Р. 9.

Dopovidna zapyska B.O. Donskogo I.I. Verbi (1976, May 5). [Report of B.O. Donsky to I.I. Verba]. Ibid. Р. 17.

Lyst V. Z. Borodaya E. M. Darskomu ta M. O. Bakulevij [V.Z. Borodai’s letter to E.M. Darsky and M.O. Bakuleva]. Ibid. P. 18.

Telegrama V. Z. Borodaya M. O. Bakulyevij (1976, June 22). [V.Z. Borodai’s telegram to M.O. Bakuleva]. Ibid. P. 15.

Dovidka M. G. Sudarikova V.Z. Borodayu (1976, August 27). [M.G. Sudarikov’s report to V.Z. Borodai]. Ibid. P. 22–24.

Dopovidna zapyska V.Z. Borodaya do CzK Kompartiyi Ukrayiny (1976, September 8). [V.Z. Borodai’sreport to the Central Committee of the Communist Party of Ukraine]. Ibid. P. 25–26.

Dopovidna zapyska A. L. Moroza ministru kultury URSR S. D. Bezklubenko ta V. Z. Borodayu (1977, December 6). [A. L. Moroz’s report to the Minister of Culture of the USSR S.D. Bezklubenko and V.Z. Borodai]. Ibid. Spr. 2034. Ark. 3–4.

Dubovyk O. (2022, January 9). Record of the interview. Kyiv. Interview by M. Polyakova.

Kaspari, O. (2010). Vytoky ta rozvytok zhanru pejzazhu u tvorchosti O. Filberta [Beginnings and development of the genre of landscape in the works of O. Filbert]. Visnyk Luganskogo nacionalnogo universytetu imeni Tarasa Shevchenka, 6(193), part II, 137.

Dopovidna zapyska V.Z. Borodaya sekretaryu CzK Kompartiyi Ukrayiny (1978, January 4). [V.Z. Borodai’s report to the Secretary of the Central Committee of the Communist Party of Ukraine]. CSAMLA. F. 581. Spr. 2239. P. 1–2.

Semya, druzya, yskusstvo: rasskazyivaet Elena Agamyan (2022, February 2). [Family, friends, art: Elena Agamyan tells]. Inshyj Kyiv. https://inkyiv.com.ua/2022/02/semya-druzya-iskusstvo-rasskazyvaet-4

Lyst V.Z. Borodayu vid M. Aczuo (1979, October 19). [M. Atsuo’s letter from V.Z. Borodai]. CSAMLA. F. 581. Spr. 2316. P. 39–40.

Boccardo, P. (1986, April 27). E nascosto qui da noi il disegno leonardesco. L’Unita, 5. http://cultiemafie.uniroma2.it/wp-content/uploads/1986/04/Funerali-di-Francesco-Serraino-LUnit%C3%A0-27-aprile-1986.pdf

溝口敦. 『消えた名画 — 「ダ・ヴィンチ習作」疑惑を追う』. 講談社 (1993). 講談社. ISBN-13 978-4062060912.

Tela Leonardesca esportata a Tokyo in otto a giudizio (1988, October 6). La Repubblica. https://ricerca.repubblica.it/repubblica/archivio/repubblica/1988/06/10/tela-leonardesca-esportata-tokyo-in-otto-giudizio.html

La Vergine leonardesca fu “comprata” con 25 quadri unpressionisti (1986, July 16). L’Unita, 5. https://archivio.unita.news/assets/main/1986/07/16/page_005.pdf

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-05-31

Як цитувати

Полякова, М. (2022). Інституційні аспекти експорту українського мистецтва епохи застою: діяльність Й. Накамури та галереї «Геккосо» (Японія). Науковий журнал ХУДОЖНЯ КУЛЬТУРА. АКТУАЛЬНІ ПРОБЛЕМИ, (18(1), 132–139. https://doi.org/10.31500/1992-5514.18(1).2022.260440

Номер

Розділ

КУЛЬТУРОТВОРЕННЯ І ОСОБИСТІСТЬ