«Українська пасакалія» Віталія Кирейка: актуалізація старовинного жанру як ознака фортепіанного стилю композитора
DOI:
https://doi.org/10.31500/1992-5514.18(1).2022.260436Ключові слова:
«Українська пасакалія», фортепіанна творчість Віталія Кирейка, виражально-стильовий концептАнотація
Розглянуто жанровий та виражально-стильовий концепт фортепіанної творчості Віталія Кирейка на прикладі «Української пасакалії», визначено її роль і місце в історії української культури ХХ — початку ХХІ століття.
Фортепіанна музика Віталія Кирейка є розгалуженою сферою плідної творчої праці митця. Вона становить безцінне надбання для української культури, відкриваючи окрему сторінку історії розвитку національної композиторської школи.
Мета дослідження полягає в тому, щоб проаналізувати жанрово-стильові та формотворчі особливості «Української пасакалії» для фортепіано як знакового полотна зрілого періоду творчості Віталія Кирейка, охарактеризувати актуалізацію старовинного жанру пасакалії як риси фортепіанного стилю митця.
Методологія роботи базується на комплексному застосуванні наукових методів: джерелознавчого — для вивчення історичних архівних джерел з обраної тематики; крос-культурного — для уточнення контексту особливостей культурного середовища митця; інформативно-комунікативного — для отримання документальних матеріалів, відомостей та фактів через спілкування з композитором (до 2016 року); аналітичного — для аналізу музичного матеріалу «Української пасакалії»; системно-структурного — для узагальнення набутої інформації.
Посилання
Kyreyko, V. (1953). Obrobky ukrayinskikh narodnikh pіsen dlya golosu z suprovodom fortepіano radyanskykh kompozytorіv [Arrangements of Ukrainian folk songs for voice with a piano accompaniment by Soviet composers]. [Candidate’s thesis, Kyiv.]
Kyreyko, V. (2014). Vydatniy uchitel’-tvorets’ [An outstanding teacher-creator]. Muzyka, 1(397), 20–23.
Shesterenko, I. (2008). Tvorchist Vitaliya Kyreyka v kursi istoriyi Ukrainskoyi muzyky [Vitaliy Kyreyko’s creative legacy in the history of Ukrainian music]. Kyiv: Kuprіyanova.
Shesterenko, I. (2010). Zhanrova amplіtuda kamerno-іnstrumental’noyi tvorchostі Vіtalіya Kireyka [Genre amplitude ofVitaly Kyreyko’s chamber and instrumental works]. In Kamerno-іnstrumental’niy ansambl: іstorіya, teorіya, praktika: Zbіrka statey (pp. 171–181). Lvіv: Spolom.
Shesterenko, I. (2012). Vyvchennya fortepіannikh tvorіv Vіtalіya Kireyka v klasі zagalnogo ta spetsіalіzovanogo fortepіano [Study of piano works by Vitaliy Kyreyko in the class of general and specialized piano]. Zagalne ta spetsіalіzovane fortepіano u mistetskomu prostorі Ukraini (pp. 168–179). Lvіv: Spolom.
Shesterenko, I. (2013). Postat Vіtalіya Kireyka v іstorіyi ukrayinskoyi muzyky [The figure ofVitaly Kyreyko in the history of Ukrainian music]. Naukoviy vіsnik NMAU іm. P.І. Chaykovskogo, 86, 168–182.
Shesterenko, I. (2016). Kompozitor Vіtalіy Kireyko: 1926–2016 [Composer Vitaliy Kyreyko 1926–2016]. Kyiv: (n. p.).
Shesterenko, I. (2020). Novі obrіyi doslіdzhennya tvorchostі Vіtalіya Kireyka 2000-kh rokіv [New horizons of the study of Vitaly Kyreyko’s work in the 2000s]. Ukraina. Yevropa. Svіt. Іstorіya ta іmena v kul’turno-mistetskikh refleksіyakh. Tezi Chetvertoyi mіzhnarodnoi naukovo-praktichnoi konferentsіi (pp. 208–212). Kyiv: NMAU іm. P.І. Chaykovskogo.
Zagaykevich, M. (1997). Mytets і doba: V. Kireykovі — 70 [Artist and his era: V. Kyreyko turns 70]. Kultura і zhyttya, 5, 2.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
1. Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
2. Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
3. Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access.