Тілесність як чинник жіночої образності в культурі України періоду незалежності
DOI:
https://doi.org/10.31500/1992-5514.18(1).2022.260431Ключові слова:
жіноча образність, культура, візуальне мистецтво, тілесністьАнотація
Досліджено образ жінки в культурі України періоду незалежності. Передусім у фокус дослідницької оптики потрапили аспекти тілесності, сексуальності, саморепрезентації. Тіло розглянуто як значущий чинник у структурі жіночої ідентичності. Водночас приділено увагу інтерпретаціям фемінності через стереотипізацію функцій жінки (соціальних, репродуктивних, когнітивних), при тому, що «жіноче» й досі уявляють передусім як біологічне, а не соціальне.
Зосереджено увагу на популярних гендерних шаблонах, таких, як корпус бінарних опозицій, з доволі претензійним «розподілом» ареалів панування: сферою жіночного визначаються видимість і матеріальне, а чоловічого— сутнісне і духовне. Описано наявні тенденції у трансформуванні означеної стереотипізації; схарактеризовано природу гендерної ієрархії; встановлено динаміку змін гендерної образності іззалученням сучасних теорій тілесності; наведено приклади з візуальних практик, таких як перформанс, відеоарт, фотографія, живопис, плакатна графіка. Запропонована методика вивчення репрезентацій жіночого тіла у вітчизняній візуальній культурі передбачає системний підхід, що артикулює в художньо осмислених ликах жіночного не тільки культурно-естетичні домінанти, але й політичні, соціальні чинники, явлені іноді в очевидній, а подекуди — у латентній формі, відповідно до ціннісно-смислових пріоритетів/запитів доби.
Посилання
Brailovska, H. (2019, December 23). Oksana Chepelik. “Hronіki vіd Fortіnbrasa” na vistavcі “Svіj prostіr” v PіnchukArtCentrі [Chronicles from Fortinbras at the exhibition “My space” in the PinchukArtCenter] Informacionnyj portal In-Art. http://www.be-inart.com/post/view/2957
Chomu v ukrayinskomu mistectvі ye velikі hudozhnicі (2019). [Why there are great artists in Ukrainian art]. Kyiv: Publish Pro.
Kochubinskaya, T. (2019, February 19). Isterzannoe telo Ukrainy v rabotah Oksany Chepelyk. [The torn body of Ukraine in the works of Oksana Chepelyk] Birdinflight. https://birdinflight.com/ru/pochemu_eto_shedevr/20190208-chepelik.html.
Briukhovetska, O. (2017, March 3). Obraz zhertvi і emansipacіya. Naris pro ukrayinsku art-scenu і femіnіzm. Prostory. [The image of the victim and emancipation. Essay on the Ukrainian art scene and feminism]. http://prostory.net.ua/ua/krytyka/139-obraz-zhertvy-i-emansypatsiia-narys-pro-ukrainsku-art-stsenu-i-feminizm#three.
Briukhovetska, O. (2018, October 28). “Ya ukrayinka”: poster-kampanіya, yaka zaklikaє zamislitisya nad statusom zhіnok-zarobіtchanok. [“I am Ukrainian”: a poster campaign that calls for the reflection on the status of women workers]. Ukrayinska pravda Zhyttya. https://life.pravda.com.ua/columns/2018/10/28/233858.
Hapon, N. (2017). Filosofiia poststrukturalizmu Zh. Deloza: perspektyvy teoretyzuvannia pro gender». [Deleuze’s philosophy of poststructuralism: perspectives of theorizing about gender]. Aktualni problemy filosofii ta sotsiolohii, 16, 19–21. http://www.apfs.in.ua/v16_2017/8.pdf.
Ukrainska art-stsena ta feminism (n. d.). [Ukrainian art scene and feminism.] https://femwork.org/blog/ukrayinska-art-stsena-ta-feminizm
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
1. Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
2. Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
3. Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access.