Мистецтво муралу як динамічне художнє явище сучасного українського соціуму

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31500/1992-5514.18(1).2022.260428

Ключові слова:

мистецтво, мурал, стріт-арт, графіті, фестиваль, стінопис

Анотація

Порушено питання появи та формування мистецтва муралу на території України і розвиток його проявів у різних містах країни. Проаналізовано фактори, завдяки яким муралізм став популярним видом мистецтва і знайшов прихильників серед митців та мешканців міст. З’ясовано основні відмінності муралу від графіті.

Виявлено ключові позиції у формуванні концептуальної та ідеологічної складової муралів, причини феномену активної взаємодії стінописів із глядачем. Досліджено послідовність організації та проведення різноманітних стріт-арт-фестивалів, завдяки яким було створено більшу частину муралів країни. Названо українських художників, зусиллями котрих вітчизняний мурал-арт розпочався і активно розвивається, щороку збагачуючи колекцію стінописів України. Згадано всесвітньовідомих іноземних митців, чиї роботи можна побачити на фасадах будівель українських міст.

Структуровано послідовність розвитку та поширення муралізму серед окремих міст України, зазначено позитивні та негативні сторони проявів цього виду мистецтва в архітектурному середовищі. Визначено основні фактори впливу поширення муралів на культурний та мистецький розвиток країни, а також на розвиток туризму та значущості архітектурних споруд зі стінописами.

Біографія автора

Ганна Бітаєва, Інститут проблем сучасного мистецтва НАМ України

Молодший науковий співробітник

Посилання

Armstrong, S. (2019). Stryt-art [Street art]. Moscow: Ad Marhynem,

Bartlett, E. (2017). Strit-art: za svobodnym iskusstvom po miru [Street art]. Moscow: Eksmo.

Varennikov, D. (n. d.). Muraly dlja reklamnoj kampanii Gucci [Murals for the new Gucci advertising campaign]. Interer + Dizajn. https://www.interior.ru/design/art/6781-fond-cartier-novyj-vzglyadna-intellekt-rastenij.html.

Havryliuk, B. (2018). Ukrainskyi mural-art u konteksti svitovoho mystetstva [Ukrainian mural art in the context of global art]. Visnyk Lvivskoi natsionalnoi akademii mystetstv, 37, 241–254.

Gompertz, W. (2016). Neponjatnoe iskusstvo. Ot Mone do Benksi [What Are You Looking At?: 150 Years of Modern Art in the Blink of an Eye]. Moscow: Sindbad.

Dryzytskaia, N. (2017, December 5). Stryt-art marshrut: 17 novykh muralov y grafitti Odesy. https://bzh.life/gorod/gorodgid-po-novym-muralam-odessy.

Kanadskyi strit-artyst Aaron Li-Khill rozpysav tsentr kultury ta mystktstv “KPI.” (n. d.). [New York based street artist covered a renowned Ukrainian cultural center with a mural]. Sky Art Foundation. http://skyartfound.com/mural-social-club-roboti/test-page-for-mural-social-club-artworks.

Kanjahina, V. (2021, May 2). Tur po grafitt v Kharkove: 20 muralov, kotorye mozhno posmotret’ za den [Grafitti tour in Kharkiv: 20 murals one can see in a day]. Newsroom. https://www.newsroom.kh.ua/city/tur-po-grafiti-v-harkove-20-muralov-kotorye-mozhno-posmotret-za-den.

Mostonets, V. (n. d.). Mural-art v Ukraini [Mural art in Ukraine]. 101 Gallery. https://gallery101.com.ua/mural-art/

Muraly Kyieva (n. d.). [Kyiv murals]. Kyivmural. https://kyivmural.com/uk/index.

Muraly Sviatoshynskoho raionu (n. d.). [Murals from Svyatoshyn district of Kyiv]. Zeft. Pamiatky Ukrainy. https://zeft.in.ua/murali-svyatoshinskogo-rajonu-kiyiv.

Ponosov, I. (2016). Iskusstvo i gorod [Art and the city]. Moscow: Igor Ponosov.

Ulichnye porjadki: vse o strit-arte v Ukraine (2016, May 13). [Street ways: Full coverage of street art in Ukraine] Vogue. https://vogue.ua/article/culture/art/strit-art.html.

Banksy (2006). Wall and Peace. London: Random House.

Posters, B. (2020). Street Art Manual. London: Laurence King Publishing

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-05-31

Як цитувати

Бітаєва, Г. (2022). Мистецтво муралу як динамічне художнє явище сучасного українського соціуму. Науковий журнал ХУДОЖНЯ КУЛЬТУРА. АКТУАЛЬНІ ПРОБЛЕМИ, (18(1), 79–86. https://doi.org/10.31500/1992-5514.18(1).2022.260428

Номер

Розділ

CONTEMPORARY ART: ТЕОРІЯ ТА ПРАКТИКА