Футуристський театр у художньо-політичному просторі України

Автор(и)

  • Ганна Веселовська Інститут проблем сучасного мистецтва Національної академії мистецтв України, Україна http://orcid.org/0000-0002-4898-5000

DOI:

https://doi.org/10.31500/1992-5514.18(1).2022.260375

Ключові слова:

футуризм, театр, маніфест, політична ангажованість

Анотація

У статті досліджено витоки і художню практику футуристського театру в Україні 1910-х — 1920-х років. Проаналізовано естетичні постулати італійського футуристичного театру у зіставленні з театральними маніфестами українських футуристів. Окреслено коло мистецьких особистостей, причетних до футуристичних експериментів, в Україні та за її межами, чия творча діяльність була взаємопов’язаною і які впливали один на одного. Розглянуто промовисті приклади українських футуристичних вистав різних жанрів: перформативне дійство, драматичні, оперні та балетні спектаклі. Окрему увагу приділено політичній заангажованості футуристів і негативним наслідкам їхнього кон’юнктурного підходу до мистецьких процесів.

Біографія автора

Ганна Веселовська, Інститут проблем сучасного мистецтва Національної академії мистецтв України

Доктор мистецтвознавства, професор, завідувач відділу театрознавства

Посилання

Asotsiatsiia Komunkultovtsiv (panfuturystiv) (1924). [Comuncult association (panfuturists)]. Chervonyi shliakh, 4/5, 279.

Bazhan, M. (1980). Maister zaliznoi troiandy. Pamiati Yuriia Yanovskoho [The master of iron rose. In memoriam of Yuriy Yanovskyi]. In Lyst u vichnist: Spohady pro Yuriia Yanovskoho (pp. 3–61). Kyiv: Dnipro.

V ahitteatri Komunkultu (1924, November 4). [In the propaganda theatre of Comuncult]. Bilshovyk.

D. (1922, November 21). Teatr. “Nebo horyt” [Theatre. “The shy is on fire”]. Visti.

Zatvornytskyi, H. (1924). Komunkult [Comuncult]. Barykady teatru, 4/5, 16.

Marinetti, F.T. (1914). Muzik-Holl. Futuristicheskiy manifest [The futurist manifesto]. In Manifestyi italyanskogo futurizma. Sobranie manifestov Marinetti. Bochchoni, Karra, Russolo, Balla, Severini, Pratella, Sent-Puan (pp. 72–77). Moscow: Tipografiya russkogo tovarischestva.

Mezhenko, Yu. (1923). Teatr Mykhailychenkivtsiv [The theatre of Mykhailichenko followers]. Chervonyi shliakh, 9, 163–166.

O. B. (1923). Mykhail Semenko. Pan-futuryst [Mykhail Semenko. The panfuturist]. Barykady teatru, 1, 5.

O. (1920, July 3). Instsenizatsiia “Haidamakiv” [Haidamaky staging]. Visty Hubernskoho Revoliutsiinoho Komitetu

Semenko, M. (2010). Vybrani tvory [Selected works]. Kyiv: Smoloskyp.

Sulyma, M. (2007). Les Kurbas i Mykhail Semenko [Les Kurbas and Mykhail Semenko]. Kurbasivski chytannia, 2, 118–132.

Tereshchenko, M. (1921). Mystetstvo diistva [The art of drama]. Kyiv: Derzhavne vyd-vo.

Petrytskyi, A. (1930). Oformlennia stseny suchasnoho teatru [Stage design of modern theatre]. Nova heneratsiia, 1, 40–42.

Protokoly zasidannia rezhyserskoho shtabu “Berezolia” 1925 rik: Protokol No. 20 (2001) [The protocol of the meeting of the directorial board]. In Kurbas L. Filosofiia teatru, ed. by M. Labinskyi. Kyiv: Vydvo Solomii Pavlychko “Osnovy.”

Chuzhyi, I. (1925). “Vii”. Teatr im. Franka v Kharkovi [Viy. Ivan Franko Theatre in Kharkiv]. Znannia, 17, 20.

Ya. S. [Yakiv Savchenko] (1923, September 23). “Karnaval” [“Carnival”]. Bilshovyk [K.].

Kellen, C. S. (2016). Futurism and Propaganda: Manifestos, Theatres and Magazines [Dissertation of Doctor Philosophy, University of North Carolina].

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-05-31

Як цитувати

Веселовська, Г. (2022). Футуристський театр у художньо-політичному просторі України. Науковий журнал ХУДОЖНЯ КУЛЬТУРА. АКТУАЛЬНІ ПРОБЛЕМИ, (18(1), 10–16. https://doi.org/10.31500/1992-5514.18(1).2022.260375

Номер

Розділ

ІСТОРІЯ МИСТЕЦЬКИХ ПРАКТИК ТА ХУДОЖНІХ НАПРЯМІВ