Футуристський театр у художньо-політичному просторі України
DOI:
https://doi.org/10.31500/1992-5514.18(1).2022.260375Ключові слова:
футуризм, театр, маніфест, політична ангажованістьАнотація
У статті досліджено витоки і художню практику футуристського театру в Україні 1910-х — 1920-х років. Проаналізовано естетичні постулати італійського футуристичного театру у зіставленні з театральними маніфестами українських футуристів. Окреслено коло мистецьких особистостей, причетних до футуристичних експериментів, в Україні та за її межами, чия творча діяльність була взаємопов’язаною і які впливали один на одного. Розглянуто промовисті приклади українських футуристичних вистав різних жанрів: перформативне дійство, драматичні, оперні та балетні спектаклі. Окрему увагу приділено політичній заангажованості футуристів і негативним наслідкам їхнього кон’юнктурного підходу до мистецьких процесів.
Посилання
Asotsiatsiia Komunkultovtsiv (panfuturystiv) (1924). [Comuncult association (panfuturists)]. Chervonyi shliakh, 4/5, 279.
Bazhan, M. (1980). Maister zaliznoi troiandy. Pamiati Yuriia Yanovskoho [The master of iron rose. In memoriam of Yuriy Yanovskyi]. In Lyst u vichnist: Spohady pro Yuriia Yanovskoho (pp. 3–61). Kyiv: Dnipro.
V ahitteatri Komunkultu (1924, November 4). [In the propaganda theatre of Comuncult]. Bilshovyk.
D. (1922, November 21). Teatr. “Nebo horyt” [Theatre. “The shy is on fire”]. Visti.
Zatvornytskyi, H. (1924). Komunkult [Comuncult]. Barykady teatru, 4/5, 16.
Marinetti, F.T. (1914). Muzik-Holl. Futuristicheskiy manifest [The futurist manifesto]. In Manifestyi italyanskogo futurizma. Sobranie manifestov Marinetti. Bochchoni, Karra, Russolo, Balla, Severini, Pratella, Sent-Puan (pp. 72–77). Moscow: Tipografiya russkogo tovarischestva.
Mezhenko, Yu. (1923). Teatr Mykhailychenkivtsiv [The theatre of Mykhailichenko followers]. Chervonyi shliakh, 9, 163–166.
O. B. (1923). Mykhail Semenko. Pan-futuryst [Mykhail Semenko. The panfuturist]. Barykady teatru, 1, 5.
O. (1920, July 3). Instsenizatsiia “Haidamakiv” [Haidamaky staging]. Visty Hubernskoho Revoliutsiinoho Komitetu
Semenko, M. (2010). Vybrani tvory [Selected works]. Kyiv: Smoloskyp.
Sulyma, M. (2007). Les Kurbas i Mykhail Semenko [Les Kurbas and Mykhail Semenko]. Kurbasivski chytannia, 2, 118–132.
Tereshchenko, M. (1921). Mystetstvo diistva [The art of drama]. Kyiv: Derzhavne vyd-vo.
Petrytskyi, A. (1930). Oformlennia stseny suchasnoho teatru [Stage design of modern theatre]. Nova heneratsiia, 1, 40–42.
Protokoly zasidannia rezhyserskoho shtabu “Berezolia” 1925 rik: Protokol No. 20 (2001) [The protocol of the meeting of the directorial board]. In Kurbas L. Filosofiia teatru, ed. by M. Labinskyi. Kyiv: Vydvo Solomii Pavlychko “Osnovy.”
Chuzhyi, I. (1925). “Vii”. Teatr im. Franka v Kharkovi [Viy. Ivan Franko Theatre in Kharkiv]. Znannia, 17, 20.
Ya. S. [Yakiv Savchenko] (1923, September 23). “Karnaval” [“Carnival”]. Bilshovyk [K.].
Kellen, C. S. (2016). Futurism and Propaganda: Manifestos, Theatres and Magazines [Dissertation of Doctor Philosophy, University of North Carolina].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
1. Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
2. Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
3. Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access.