Казус Туркельтауб: Стиль поведінки
DOI:
https://doi.org/10.31500/1992-5514.17(2).2021.247988Ключові слова:
театральна критика України 1920-х років, театрально-критична діяльність Ісаака Туркельтауба, стиль публічної поведінки критика, форми роботи критика, марксистська критикаАнотація
Ісаак Туркельтауб — найактивніший театральний критик України середини 1920-х років — останніми роками все частіше потрапляє до кола уваги дослідників, зокрема й у публікаціях автора. Від другорядного персонажа він поступово переріс у героя, у діяльності якого зафіксовано особливості театральної культури доби та її культурних сценаріїв. У пропонованій розвідці проаналізовано стиль публічної поведінки Туркельтауба і форми його творчої активності, окремі епізоди якої зафіксовано у періодичній пресі. Поворот театрознавства від оцінювання «вершинних» мистецьких постатей і вистав до вивчення театральної культури все наполегливіше актуалізує інтерес до однієї зі складових театрального процесу ХХ століття — театральної критики, яку розглядають, з одного боку, як інструмент впливу на театральний процес, а з іншого — як одне з джерел до історії театру.
Посилання
Astrov, Iv. (1929). O metode issledovaniya teatra. Doklad A. Glebova v Komakademii [On the method of theater research. A. Glebov’s report at the Communist Academy]. Novyiy zritel, 8, 3.
Botunova, H. (2017). Teatralna osvita v Kharkovi: vid dramatychnoi shkoly do Natsionalnoho universytetu [Theatrical education in Kharkov: from drama school to the National University]. Kharkivskyi natsionalnyi universytet mystetstv imeni I. P. Kotliarevskoho. 1917–2017. Do 100-richchia vid dnia zasnuvannia: mala entsyklopediia (pp. 733–872). Kharkiv: Vodnyi spektr Dzhi-Em-Pi.
Vsya Moskva. Adresnaya i spravochnaya kniga na 1930 god (1930). [All Moscow. Address and reference book for 1930]. Moscow.
Vsya Moskva. Adresnaya i spravochnaya kniga na 1931 god (1931). [All Moscow. Address and reference book for 1931]. Moscow.
Gaydukov, I. (1924). Bolshe ostorozhnosti v vyibore lektorov [More caution in the choice of lecturers]. Kommunist, 171, 5.
Glagolin, B. (1925). Pismo v redaktsiyu [Letter to the editorial office]. Vechernee radio, 55, 3.
Glinskiy, V. (1937). Sluchay na kafedre [A case at the department]. Sovetskoe iskusstvo, 49, 4.
D. Z. [?] (1924, September 5). Brak i svobodnaya lyubov. Lektsiya prof. I. Turkeltauba [Marriage and free love. Lecture by prof. I. Turkeltaub]. Chervonyi shliakh [Zinovivsk], 4.
Dysput “Shliakhy suchasnoho ukrainskho teatru” (1927). [Dispute “Ways of modern Ukrainian theater”]. Nove mystetstvo, 16, 10–11.
I. S. Turkeltaub: Profesor estetyky [sharzh Sashka [Oleksandra] Dovzhenka] (1923). [I. S. Turkeltaub: Professor of Aesthetics]. Literatura, nauka, mystetstvo, 11, 1.
Poliakova Yu. (Ed.) (2019). Isaak Samuilovych Turkeltaub — teatralnyi diiach, teatroznavets, teatralnyi krytyk: biobibliohrafichyi pokazhchyk [Isaac Samuilovych Turkeltaub — theatrical figure, dramatic historian, theater critic: source book]. Kharkiv.
Klekovkin, O. (2021). Poterpili: Ctsenarii kolektyvnoho ekstazu u dyskursi derzhavnoho mystetstva [Victims: The scenario of collective ecstasy in the discourse of state art]. Najnowsza słowiańska literatura i kultura popularna, 9–27.
Klekovkin, O. (2020). Struktura kulturnoi revoliutsii: Stsenarii i roli. Ukraina. Teatr. 1917–1934. [The structure of the cultural revolution: Scenarios and roles. Ukraine. Theater. 1917–1934.]. Kyiv.
Klekovkin, O. (2020). Teatralna kultura Ukrainy: Stsenarii. Roli. Statusy. [Theatrical culture of Ukraine: Scenarios. Roles. Statuses]. Kyiv.
Konets ideynoy kontrrevolyutsii (Beseda s professorom I. S. Turkeltaubom) (1924, September 2). [The end of the ideological counter-revolution (Conversation with professor I. S. Turkeltaub)]. Chervonyi shliakh [Zinovivsk], 2.
Larov, A. (1924). Nashi teatralnyie dela (vnimaniyu politprosveta) [Our theatrical affairs (attention of political education)]. Diktatura truda, 135, 2.
Lekcii i doklady (1924, September 20). [Lectures and reports]. Izvestiya [Odesa], 4.
Les Kurbas. (1988). Dopovid na Zasidanni Rezhshtabu “Berezolia” 21.11.1924 [Report at the Meeting of the Berezil Directorial Board, November 21, 1924]. Les Kurbas. Berezil: Iz tvorchoi spadshchyny (pp. 165–168). Kyiv.
Les Kurbas. (1988). Z pryvodu symptomiv reaktsii [About the symptoms of the reaction]. Les Kurbas. Berezil: Iz tvorchoi spadshchyny (pp. 240–246). Kyiv.
Les Kurbas. (1988). Zakliuchne slovo na dysputi “Pro shliakhy suchasnoho ukrainskoho teatru” [Concluding remarks at the debate “On the ways of modern Ukrainian theater”]. Les Kurbas. Berezil: Iz tvorchoi spadshchyny (pp. 283–287). Kyiv.
Les Kurbas. (1988). Postanovka dykhannia i maisternist aktora. Lektsiia 02.04.1926 [Breathing and skill of the actor. Lecture 02.04.1926]. Les Kurbas. Berezil: Iz tvorchoi spadshchyny (pp. 151–154). Kyiv.
Likhachev, D. (1974). Stil kak povedenie (K voprosu o stile proizvedeniy Ivana Groznogo) [Style as behavior (On the question of the style of Ivan the Terrible’s works)]. Sovremennyie problemyi literaturovedeniya ir yazyikoznaniya. K 70-letiyu so dnya rozhdeniya akademika Mihaila Borisovicha Hrapchenko (p. 191–199). Moscow.
Lichnyie fondy Otdela rukopisey Instituta mirovoy literaturyi RAN (n. d.). [Personal funds of the Department of Manuscripts of the Institute of World Literature of the Russian Academy of Sciences]. Internet Archive. http://web.archive.org/web/20071231213520/earhiv.imli.ru/putevod/excelexit.php
Lunacharskiy, A. (1929). Predislovie [Preface]. In Kugel, A. Profili teatra (pp. 3–6). Moscow.
Mystetska khronika. Muz.-dram Instytut (1925, December 2).[Art Chronicle. Music and Drama Institute]. Visti VUTsVK, 6.
Mystetska khronika. Nove mystetstvo (1925, September 11). [Art Chronicle. New art]. Visti VUTsVK, 4.
Mystetska khronika. U tovarystvi Leontovycha (1925, February 7). [Art Chronicle. In the Leontovych company]. Visti VUTsVK, 6.
Mihoels, S. Pismo v redaktsiyu (1929). [Letter to the editorial office]. Rabochiy i iskusstvo, 4, 7.
Ob’yavleniya (1924, September 5). [Announcements]. Chervonyi shliakh [Zinovivsk], 4.
P. Z. [?] (1929). Klassovyiy vrag v sovetskoy dramaturgii: Doklad V. F. Pletneva v Komakademii [The class enemy in Soviet drama: V. Pletnev’s report to the Communist Academy]. Novyiy zritel, 12, 5.
Partola, Ya. (2018). Problemy vykladannia teatralnoi krytyky v pershi roky diialnosti Kharkivskoho teatralnoho instytutu [Problems of theater criticism teaching in the first years of the Kharkiv Theater Institute]. Problemy vzaiemodii mystetstva, pedahohiky ta teorii i praktyky osvity. Teatr: istoriia, teoriia, praktyka, 51, 41–69.
Pervyiy Vseukrainskiy s’ezd gubposredbyuro rabis v Harkove (1925). [The First All-Ukrainian Congress of the Rabis Gubernia Bureau in Kharkov]. Vestnik rabotnikov iskusstv, 5–6, 48.
Pershyi kamin Ukrainskoi Akademii Khudozhnikh Nauk (1925, November 26). [The first stone of the Ukrainian Academy of Arts]. Visti VUTsVK, 2.
Pryvit yuviliantovi (1925, November 22). [Greetings to the jubilee]. Visti VUTsVK, 3.
Priglashenie v Moskvu (1925). [An invitation to Moscow]. Vechernee radio, 131, 3.
Prokofev, S. (1990). Dnevnik-27 [Diary-27]. Parizh.
Prof. I. S. Turkeltaub (k 20-letiyu lit.-obsch. deyat.) [foto] (1925). [Prof. I. S. Turkeltaub (on the occasion of the 20th anniversary of literary and general activity)]. Zhizn iskusstva, 48, 17.
Prof. I. Turkeltaub: [sharzh O. Dovzhenka] (1926). [Prof. І. Turkeltaub]. Nove mystetstvo, 4, 11.
Reorganizatsiya dramfakulteta (1924, November 1). [Reorganization of the Drama Faculty]. Kommunist, 6.
Reportazh (1929). [Report]. Chudak, 10, 14.
Smolych, Yu. (1977). Les Kurbas [Les Kurbas]. In Smolych Yu. Pro teatr: Zbirnyk statei, retsenzii, narysiv (167–197). Kyiv.
Sobiianskyi, V. (2009). Mytets u makrokosmi suspilstva 1920-kh rokiv: Teatralno-krytychna diialnist Isaaka Turkeltauba [The artist in the macrocosm of society in the 1920s: Theatrical and critical work of Isaac Turkeltaub]. Suchasni problemy doslidzhennia, restavratsii ta zberezhennia kulturnoi spadshchyny, 6, 414–421.
Sobol, A. (2012). Pismo 25 yanvarya 1919 goda. Kharkov [Letter dated January 25, 1919. Kharkiv]. “…Rossiya — eto moe.” Pisma Andreya Sobolya Vladimiru Lidinu (1916–1926). Toronto Slavic Quarterly, 41, 241–242.
Sud nad “Tarzanom” (1923, December 27). [The trial of “Tarzan”]. Vechernie izvestiya, 2.
Teatr Derzhdramy [reklamne oholoshennia] (1925). [State Drama Theater]. Vechernee radyo, 38, 4.
Teatr y kyno. K hastroliam Maloho teatra (1925 April 4). [Theater and cinema. To the tour of the Maly Theater]. Kommunyst, 6.
Teatr i muzyka (1925, February 14). Do stvorennia ukrainskoho opernoho teatru v Kharkovi [Theater and music. Before the creation of the Ukrainian Opera House in Kharkiv]. Visti VUTsVK, 5.
Teatr i muzyka. (1927). N.-D. laboratoriia mystetstva [Theater and music. Research laboratory of art]. Chervonyi shliakh, 2, 250–251.
Turkeltaub, I. [rets.] (1929). Marksistskaya istoriya teatra (Beskin Em. Istoriya russkogo teatra. Ch. 1. Giz, 1928) [Marxist history of theater (Beskin Em. History of Russian theater. Part 1. Giz, 1928)]. Literaturnaya gazeta, 10, 4.
Turkeltaub, I. [rets.] (1929). Esteticheskaya sotsiologiya (Vostochnyiy teatr: Sb. st. pod red. A. Mervarta, Leningrad, “Akademiya”, 1929) [Aesthetic sociology (Eastern theater: Collection of articles under the editorship of A. Mervart, Leningrad, “Academy”, 1929)]. Literaturnaya gazeta, 17, 4.
Turkeltaub, I. (1922, November 21). “Slesar i kantsler” [«Lock-smith and Chancellor»]. Teatr, Literatura, Muzyika, Balet, Grafika, Zhivopis, Kino, 11.
Turkeltaub, I. (1922). Vmesto otveta [Instead of an answer]. Hudozhestvennaya mysl, 9, 24.
Turkeltaub, I. (1922). Marksizm i hudozhestvennyie nauki [Marxism and artistic sciences]. Hudozhest-vennaya mysl, 11, 8.
Turkeltaub, I. (1928). Na putyah k marksistskomu teatrovedeniyu [On the way to Marxist theater study]. Sovremennyiy teatr, 50, 798.
Turkeltaub, I. (1919). Naznachenie I. S. Turkeltauba [Appointment of I. S. Turkeltaub]. Teatralnyiy vestnik, 12, 5.
Turkeltaub, I. (1924, October 1). Pismo v redaktsiyu [Letter to the editorial office]. Izvestiya [Odessa], 2.
Turkeltaub, I. (1924, August 12). Pismo v redaktsiyu [Letter to the editorial office]. Kommunist [Kharkiv], 5.
Turkeltaub, I. (1925, March 27). Pismo v redaktsiyu [Letter to the editorial office]. Kommunist [Kharkiv], 6.
Turkeltaub, I. (1926). Kharkov [Kharkiv]. Zhizn iskusstva, 9, 19–20.
Turkeltaub, I. [rets.] (1924). Zadachi i metodyi izucheniya iskusstv: stati. — Petrograd: Akademiya, 1924. 237 s. [Tasks and methods of studying the arts: articles. Petrograd: Academy, 1924. 237 p.]. Literatura, nauka, mystetstvo, 17, 4.
Turkeltaub, I. (1926). “Dolyna” v Derzhavoperi [“Valley” in the State Opera]. Nove mystetstvo, 2, 4.
Turkeltaub, I. (1925, December 12). Lyst do redaktsii [Letter to the editorial office]. Visti VUTsVK, 6.
Turkeltaub, I. (1924, March 9). Mystetstvo na Ukraini (Pidsumky Vse ukrainskoi Narady Vserobmystetstva) [Art in Ukraine (Results of the All-Ukrainian Meeting of All-Union Association of Art Workers)]. Literatura, nauka, mystetstvo, 6.
Turkeltaub, I. (1926). Ne liakaitesia zhyttia [Do not be afraid of life]. Nove mystetstvo, 9, 2.
Turkeltaub, I. (1925, October 29). Nova ukrainska dramaturhiia [New Ukrainian drama]. Visti VUTsVK, 5.
Turkeltaub, I. (1926). Shliakhy Kharkivskoho Derzhavnoho Yevreiskoho teatru [Ways of the Kharkiv State Jewish Theater]. Nove mystetstvo, 2, 2.
Turkeltub, I. (1927). Na shliakhakh ukrainskoho teatru [On the paths of the Ukrainian theater]. Chervonyi shliakh, 2, 226–234.
Khrystovyi, M. (1925, November 12). Pro novu dramaturhiiu (z pryvodu publichnoi retsenzii tov. Turkeltauba) [On the new drama (about public review of Comrade Turkeltaub)]. Visti VUTsVK, 5.
Hudozhestvennaya zhizn Moskvyi (1929). [The artistic life of Moscow]. Zhizn iskusstva, 8(1328),18.
Chistka rukovoditeley (1923, November 6). [Purge of leaders]. Vechernie izvestiya, 2.
Yubiley prof. I. S. Turkeltauba (1925, November 20). [Prof. I. S. Turkeltaub’s Anniversary]. Vechernee radio, 3.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
1. Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
2. Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
3. Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access.