Постать Дмитра Гнатюка в українській оперно-режисерській практиці

Автор(и)

  • Віктор Бондарчук Національна музична академія України імені П. І. Чайковського, Україна https://orcid.org/0000-0003-2796-6676

DOI:

https://doi.org/10.31500/1992-5514.17(2).2021.247986

Ключові слова:

стильова організація опери, акторська діяльність, національні ознаки, сценографія, авторська інтерпретація

Анотація

Здійснено комплексне мистецтвознавче й культурологічне дослідження творчості Дмитра Михайловича Гнатюка — видатного оперного співака, режисера-постановника, педагога та громадського діяча. Мета статті — розглянути режисерську діяльність Д. Гнатюка в контексті соціокультурної динаміки кінця ХХ — початку ХХІ століть. Застосовано такі методи: джерелознавчий, текстологічний — в опрацюванні архівних документів, їхній часовій атрибуції; біографічний — для вивчення фактів життєвого й творчого шляху Д. Гнатюка; метод виконавського аналізу — для розкриття музично-сценічних образів, які створив Д. Гнатюк на сцені Київського оперного театру; герменевтичний — для аналізу режисерських постановок; комплексний, історичний і культурологічний — для характеристики творчості Д. Гнатюка як цілісного явища в українській художній культурі другої половини ХХ — початку ХХІ століття. Його творчість актора, співака, режисера стала втіленням життєвого й естетичного кредо митця, вплинула на подальший розвиток і популяризацію національної музичної культури. Феномен творчості Дмитра Гнатюка полягає у нероздільності в ній таких понять, як співак, актор, режисер, педагог. Театр мав концептуальне значення в житті митця: саме у процесі сценічної діяльності він осягнув естетичну сутність оперного співу і режисерської роботи, утілив свої художні задуми й уявлення, сформовані на основі звичаїв, традицій, родинного пошанування культурних досягнень. Режисерська діяльність Д. Гнатюка охоплює значну частину його творчої біографії і є етапною як у контексті мистецької самоактуалізації, так і громадського, суспільного й педагогічного звершення. У його режисерських постановках чітко простежується системна послідовність, зумовлена змістом творів, концептуальне осмислення з урахуванням художньої драматургії і театрально-мистецьких новацій. Сьогодні назріла потреба ідентифікувати українську духовну спадщину, виявити в її основі ментальні, сутнісні, неповторні особливості. Дмитро Гнатюк значною мірою сприяв визнанню українського оперного мистецтва у світі, створивши зразки національної самобутності й ідентичності.

Біографія автора

Віктор Бондарчук, Національна музична академія України імені П. І. Чайковського

Доктор мистецтвознавства, доцент, в.о. професора, проректор з навчальної роботи

Посилання

Belenkiy, I. (2005). Biografiya i biografika v otechestvennoy kulturno-istoricheskoy traditsii [Biography and biography studies in the Russian cultural and historical tradition]. Istoriya cherez lichnost: istoricheskaya biografiya segodnya (pp. 37–54). Moscow: Krug.

Shymchak, I. (2016, August 19). Dmitriy Bertman: “Glavnoe svoystvo teatra — eto soperezhivanie.” [Dmitriy Bertman, “The main feature of a theatre is compassion”]. Muzyikalnyiy klondaik. www.muz-klondike.ru/announc/191

Bogdanova, N. (2011). Kultura zhyttyetvorchosti osobystosti. Filosofsko-svitoglyadnyj analiz [Life as art. Philosophical and world-view analysis]. Kyiv: NPU im. M. P. Dragomanova.

Gnyd, B. P. (2003). Do istoriyi nacionalnoyi opery Ukrayiny [On the history of the National Opeara of Ukraine]. Kyiv: NMAU im. P. I. Chajkovskogo.

Diderot, D. (1936). Paradoks ob aktyore [Paradox about an actor]. In Diderot, D. Polnoe sobranie sochineniy: v 10 t. Vol. 5: Teatr i dramaturgiya. Moscow; Leningrad: Academia.

Korniyenko, N. M. (2000). Ukrayinskyj teatr u peredden tretogo tysyacholittya. Poshuk (Kartyny svitu. Cinnisni oriyentaciyi. Mova. Prognoz) [Ukrainian theatre on the ve of its millennium. Experimets (Worldview. Values. Language. Prospects)]. Kyiv: Fakt.

Kurbanov, V. B. (2009). Tradycijnist i problemy interpretaciyi opernoyi vystavy [Tradition and problems of interpretation of the opera stage production]. Chasopys Nacionalnoyi muzychnoyi akademiyi Ukrayiny imeni P. I. Chajkovskogo. No. 3 (4), 30–35.

Levchenko, O. G. (2012). Teatr u systemi filosofskoyi antropologiyi [Theatre in the system of philosophical antropology]. Kyiv: (n. p.).

Levchuk, L. T. (2014). Problema khudozhnoyi tvorchosti v konteksti suchasnoyi estetychnoyi teoriyi: proces konceptualizaciyi [The issue of art and creativity in the context of contemporary aesthetic theory: The process of conceptualization]. Gumanitarnyj chasopys. No. 3, ss. 9–16.

Malochevskaya, I. B. (2003). Rezhissyorskaya shkola Tovstonogova [Tovstonogov’s directing school]. Saint Petersburg: Sankt-Peterburgskaya gos. akad. teatr. iskusstva.

Maslow, A. (1999). Motivatsiya i lichnost [Motivation and personality], transl. A. Tatlyibaeva. Saint Petersburg: Evraziya.

Menzhulin, V. I. (2011). Biografichnyj pidxid u zaxidnij istoryko-filosofskij tradyciyi: vixy stanovlennya [Biographical approach and Western historical and philosophical traditions: Milestones of development]. [Doctoral dissertation abstract, Hryhoriy Skovoroda Institute of Philosophy of the National Academy of Sciences of Ukraine, Kyiv, Ukraine.]

Nemkovych, O. M. (2016). Nacionalnyj akademichnyj teatr opery ta baletu Ukrayiny imeni T. G. Shevchenka [Taras Shevchenko National Academian Opera and Ballet Theater of Ukraine]. Ukrayinska muzychna encyklopediya. Vol. 4: N–O (pp. 127–183). Kyiv: IMFE im. M. T. Rylskogo NANU.

Nemkovych, O. M. (2017). Peredmova [Preface]. In Nacionalna opera Ukrayiny: encyklopediya. Kyiv, T. 1: A–K (pp. 4–45).

Rashevskyj, Z. (2013). Teatralna partytura [Theatre score]. Teatr: istoriya, teoriya, praktyka (pp. 70–101). Lviv: Lvivskyi nats. un t im. Ivana Franka.

Stanishevskyj, Yu. O. (1991). Dmytro Gnatyuk [Dmytro Hnatyuk]. Kyiv: Muz. Ukrayina.

Stanishevskyj, Yu. O. (2012). Nacionalna opera Ukrayiny 2001–2011 [National Opera of Ukraine, 2001–2011] ed by O. Golynska. Kyiv: Muz. Ukrayina.

Stanishevskyj, Yu. O. (2002). Nacionalnyj akademichnyj teatr opery ta baletu Ukrayiny imeni Tarasa Shevchenka: istoriya i suchasnist [Taras Shevchenko National Academian Opera and Ballet Theater of Ukraine: History and the present situation]. Kyiv: Muz. Ukrayina.

Stefanovych, M. P. (1968). Kyyivskyj derzhavnyj ordena Lenina akademichnyj teatr opery ta baletu URSR imeni T. G. Shevchenka. Istorychnyj narys [Taras Shevchenko National Academian Opera and Ballet Theater of Ukraine: Historical outline]. Kyiv: Mystecztvo.

Turkevych, V. D. (2010). Dmytro Gnatyuk (Do 85-richchya vid dnya narodzhennya) [Dmytro Hnatyuk: To 85th birth anniversary]. Aktualni problemy mysteczkoyi praktyky i mystecztvoznavchoyi nauky (Mysteczki obriyi), 3, 70–75.

Shapovalova, L. (2007). Refleksyvnyi khudozhnyk. Problemy refleksyy v muzykalnom tvorchestve [Reflecsive artist. The problems of reflection in musical creativity]. Kharkiv: Skorpyon.

Bondarchuk, V. (2018). Dmytro Hnatyuk i operna rezhysura [Dmytro Hnatyuk and opera directing]. Molodyi vchenyi, 1(53), 123–127.

##submission.downloads##

Опубліковано

2021-12-30

Як цитувати

Бондарчук, В. (2021). Постать Дмитра Гнатюка в українській оперно-режисерській практиці. Науковий журнал ХУДОЖНЯ КУЛЬТУРА. АКТУАЛЬНІ ПРОБЛЕМИ, (17(2), 116–121. https://doi.org/10.31500/1992-5514.17(2).2021.247986

Номер

Розділ

КУЛЬТУРОТВОРЕННЯ І ОСОБИСТІСТЬ