Повсякденне життя українських художників 1960-х — 1980-х років: Перспективи культурологічного дослідження
DOI:
https://doi.org/10.31500/1992-5514.17(2).2021.247979Ключові слова:
художня культура, історія культури, українське мистецтво XX століття, нонконформізм, конформізм, культурологічний підхід, повсякденністьАнотація
Проблематизовано підхід до вивчення української художньої культури 1960-х — 1980-х років, тобто епохи застою, в її нонконформістському аспекті, при якому з фокусу інтересів дослідників можуть випадати інші напрями. Поставлено питання щодо динамічного співіснування нонконформістських практик із тими, які можна умовно назвати конформістськими, розглянуто переваги відмови від жорстких бінарних опозицій та залучення комплексних методик аналізу соціокультурних практик митців. Запропонований культурологічний підхід відкриває широкі дослідницькі перспективи, у фокус інтересів поставлені повсякденні професійні практики українських художників, через які можливо зафіксувати та проаналізувати тонкі особисті та суспільні «налаштування» епохи, зняти суперечності між конформізмом та нонконформізмом, знайти типові повторювані елементи культури.
Посилання
Skliarenko, H. (2020). Ukrainski khudozhnyky: z vidlyhy do Nezalezhnosti: u 2 kn. [Ukrainian artists: From the Thaw to independence], vol. 1. Kyiv: Huss,
Skliarenko, H. (2009). Ukrainske mystetstvo druhoi polovyny XX stolittia: rehionalni problemy i zahalnyi kontekst (chastyna persha) [Ukrainian art of the second half of the twentieth century: Regional problems and general context]. Studii mystetstvoznavchi, 1(25), 67–78.
Smyrna, L. (2017). Stolittia nonkonformizmu v ukrainskomu vizualnomu mystetstvi: monohrafiia [The century of non-conformism in Ukrianian visual art: A monograph]. Kyiv: Feniks.
Smyrna, L. (2020). Konformizm, nonkonformizm i vizualna nevidvorotnist postnonkonformizmu: do istorii poniattia “nonkonformizm” [Conformisn, non-conformism and visual unevitability of post-nonconformism: To the history of the “nonconformism” concept]. Khudozhnia kultura. Aktualni problem, 16(1), 39–43. DOI: https://doi.org/10.31500/1992-5514.16.2020.205236
Avramenko, O. (2018). Zaretskyi. Terezy doli [Zaretsky. Scales of fate]. Kyiv: ADEF.
Avramenko, O. (2006). Zminy paradyhmy funktsionuvannia obrazotvorchoho mystetstva v Ukraini 1950-kh — 2005 rokiv [The changes in the paradigm of functioning of fine art in Ukraine from the 1950s to 2005]. In Narysy z istorii obrazotvorchoho mystetstva Ukrainy XX st.: u 2 kn. Vol. 2. Kyiv: Intertekhnolohiia.
Lozhkina, A. (2019). Permanentna revoliutsiia. Mystetstvo Ukrainy XX — pochatku XXI stolittia [Permanent revolution. Art of Ukraine of the twentieth and early twenty-first centuries]. Kyiv: ArtHuss.
Rohotchenko, O. (2007). Sotsialistychnyi realizm i totalitaryzm [Socialist realism and totalitarianism]. Ukrainy. Kyiv: Feniks.
Limina, P. (2018). Profesiia: khudozhnyk. Knyha pro Serhiia Yakutovycha [Profession: an artist. A book about Serhiy Yakutovych], comp. by P. Limina, P. Hudimov. Kyiv: Artbook.
Balashova O. & German L. (Eds.) (2015). Iskusstvo ukrainskikh shestidesyatnikov [The art of Ukrainian Sixtiers]. Kyiv: Osnovy.
Holubets, O. (2001). Mizh svobodoiu i totalitaryzmom: mystetske seredovyshche Lvova druhoi polovyny XX stolittia [Between freedom and totalitarianism: Art environment of Lviv in the second half of the twentieth century]. Lviv: Akademichnyi ekspres.
Petrova, O. (2016). Myttievosti pryvatnoho zhyttia [Moments of private life]. Kyiv: Osnovy.
Horbachov, D. (2020). Lytsari holodnoho Renesansu [The knights of hunger Renaissance], comp. O. Sinchenko. Kyiv: Dukh i Litera.
Rapai, K. (2019). Podviina ekspozytsiia [A double exposition]. Kyiv: Dukh i Litera.
Ataian, H. & Zaitseva I. (2020). Tetiana Yablonska. Shchodennyky, spohady, rozdumy [Tetiana Yablonska. Diaries, memoirs, reflections]. Kyiv: Rodovid.
Kruglova, T. & Litovskaya M. (2015). Sovetskiy mir: konformizm i konformisty [The Soviet world: conformism and conformists]. Vestnik permskogo universiteta. Seriya: Istoriya, 3(30), 67–73.
Klekovkin, O. (Ed.) (2012). Daniil Lider: Chelovek i ego prostranstvo. Iz voskresnykh besed s Daniilom Daniilovichem Liderom, zapisannykh v ego beloy masterskoy v 1994–1999 godakh Aleksandrom Klekovkinym [Danylo Lider: A man and his space]. Kyiv: Art Ekonomi.
Raskatova, E. (2009). Vlast i khudozhestvennaya intelligentsiya pozdnego sotsializma: metodicheskie rakursy sovremennogo izucheniya problemy [Authorities and creative intelligentsia of the mature socialism]. Intelligentsiya i mir, 2, 85–97. URL: https://www.ceeol.com/search/article-detail?id=231739 (data obrashcheniya: 19.08.2021).
Yurchak, A. (2007). Pozdniy sotsializm i poslednee sovetskoe pokolenie [Mature socialism and the last Soviet generation]. Neprikosnovennyy zapas, 2. URL: https://magazines.gorky.media/nz/2007/2/pozdnij-soczializm-i-poslednee-sovetskoe-pokolenie.html (data obrashcheniya: 20.08.2021).
Avtushenko, I. & Bahlai N. (2021). Konformizm i nonkonformizm tvorchoi inteligentsii v radianskii Ukraini 1920–1930-kh rr.: problema vyboru [Conformism and nonconformism of the creative intelligentsia of Soviet Ukraine in the 1920s–30s]. Ukrainskyi istorychnyi zhurnal, 2, 80–92.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
1. Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
2. Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
3. Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access.