Перформативні практики у творчості українських митців (кінець ХХ — початок ХХІ століття)
DOI:
https://doi.org/10.31500/1992-5514.17(2).2021.247966Ключові слова:
перформанс, перформативні практики, українська візуальна культура, мистецький проєктАнотація
Проаналізовано явища перформансу та перформативних практик в українській культурі зазначеного періоду. Розвиток перформативних практик підкреслено як одну зі складових комплексного втілення ідеї художника в мистецькому проєкті. Також наголошено, що реалізація цілісного задуму часто виходить за межі окремого твору і може становити сукупність творів, об’єднаних послідовною мистецькою практикою. Мета роботи — з’ясувати особливості перформативних практик у контексті української культури на прикладах мистецьких проєктів сучасних митців. Виявлено, що ці явища набули значної популярності, а елементи перформативності присутні в різних напрямах культури та мистецтва. Висунуто припущення, що звернення художників до перформативних практик є ознакою тяжіння до проєктного мислення. Також наголошено, що поняття «перформативні практики» поки що не набуло усталеного значення, проте можна говорити про розширення авторських тлумачень у процесі теоретичного обговорення, що підтверджує актуальність і перспективність порушеної теми.
Посилання
Bezugla, R. (2020). Konceptualizaciya performansu v naukovomu dyskursi [Conceptualization of performance in academic discourse]. Khudozhnya kultura. Aktualni problemy, 16(2), 18–26.
Burlaka, V. (2019). Postmedijna optyka. Ukrayinska versiya [Post-media frawork. Ukrainian version]. Kyiv: ArtHuss.
Vysheslavskyi, G. (2019). Performans v kulturi ta mystecztvi 1950–2010-x rokiv. Plynnist form i zmistiv [Performance in culture and art of the 1950s–2010s. Fluctuating forms and sesnses]. Suchasne mystecztvo, 15, 77–102. https://doi.org/10.31500/2309-8813.15.2019.185922
Victor Sydorenko’s Hero, Object, Phantom: A Lexicon (2019). Kyiv: ArtHuss.
Goldberg, R. (2014). Iskusstvo perfomansa. Ot futurizma do nashih dney [Performance Art from Futurism to the Present]. Moscow: Ad Marginem Press.
Kalyta, A. (2019, September 4). Ganna Cyba pro “Chotyry istoriyi ukrayinskogo performansu”. Your Art. https://supportyourart.com/stories/tsybapinchuk/
Levchenko, O. (2018). Performatyvnist vs teatralnist v aspekti performatyvnogo povorotu [Performativity vs theatricality in the aspect of performative turn]. Naukovyj visnyk “Kurbasivski chytannya”, 13, 13–25.
Parkomuna. Misce. Spilnota. Yavyshhe (2019). [Parcommuna. Site. Community. Phenomenon]. Kyiv: PublishPro.
Sklyarenko, H. (1993). Fripulya — eto beskonechnost… [Fripulya means eternity]. Kurer Muz, 6–7.
Stanislavska, K. (2015). Suchasni performatyvni praktyky: obrazotvorchist chy teatralizaciya? (Na prykladi tvorchosti Maryny Abramovych) [Contemporary performative practices: Image-making or theatricality?]. Naukovyj visnyk Kyyivskogo nacionalnogo universytetu teatru, kino i telebachennya imeni I. K. Karpenka-Karogo, 16, 154–160.
O. Soloviov pro V. Sydorenka (n. d.). [O. Soloviov on V. Sydorenko]. Suchasne mystecztvo Ukrayiny doby Nezalezhnosti. 100 imen. http://www.100artists.com.ua/arts/1054/1061/864/868/2709.html
Boiarinov, D. (2014, June 30). Chto takoe postsovetskiy chelovek? Sergey Bratkov o roli hudojnika do i posle raspada SSSR, primetah epohi, provokatsiyah i duhovnosti [What makes a post-Soviet man?Serhiy Bratkov on the role of an artist before and after the collapse of the Soviet Union, on the traits of the era, on provocations and spirituality]. Ovcharenko.art. https://ovcharenko.art/ru/news/13/
Chomu v ukrayinskomu mystecztvi ye velyki xudozhnyci (2019).[Why there are major female artists in Ukrainian art]. Kyiv: PublishPro,
Shkola politychnogo performansu (n. d.). [The School of Pol itical Performance]. https://www.ua.garage33.net/school-of-political-performance
Shumska, Ya. (2015). Mizhnarodni festyvali performansu: vynyknennya, spivpracya ta mysteczkyj vzayemoobmin [International festivals of performance: emergence, cooperation, and artistic interex-change]. Visnyk KhDADM, 8, 116–119.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2021 Ірина Яцик
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
1. Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
2. Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
3. Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access.