Перформанси і мурали Святослава Владики в сучасному соціокультурному просторі України
DOI:
https://doi.org/10.31500/1992-5514.17(2).2021.247964Ключові слова:
творчість Святослава Владики, перформанс, мурал, функції культури, сучасний мистецький процесАнотація
Проаналізовано окремі аспекти творчості Святослава Владики, відомого майстра-монументаліста та іконописця. Розглянуто його діяльність, яка не обмежується сферою сакрального мистецтва, адже він є активним громадським діячем, а віднедавна почав плідно працювати і в галузі світського монументального мистецтва. Творчість художника, яку вперше досліджено через призму функцій сучасної української культури, має соціальне та комунікативне значення (що є специфічною рисою саме перформативних практик), ці складові притаманні й авторським стінописам. Мета розвідки — на основі вивчення муралів і перформансів Святослава Владики розкрити ціннісноорієнтуючий потенціал його творчості у формуванні національного соціокультурного простору та відродженні монументального мистецтва в Україні. Зокрема закцентовано увагу, що багатогранна діяльність майстра загалом спрямована на популяризацію національного культурного надбання, актуалізацію традицій монументального мистецтва в Україні; його праця сприяє своєрідній консолідації прогресивного громадянського суспільства, активізує процеси осмислення національної культурної спадщини.
У роботі використано такі загальнонаукові та специфічні методи: системний, семіотичний, біографічний, а також метод мистецтвознавчого аналізу, що забезпечують формулювання обґрунтованих висновків про розвиток сучасних арт-практик в Україні на прикладі монументальних творів Святослава Владики. Наукова розвідка систематизує та поглиблює знання про сучасний мистецький процес в Україні, його тенденції та функції, зосереджує увагу на дослідженні творчої діяльності знакових персоналій новочасної національної культури.
Посилання
Abramovych, I. (2017). Evolyuciya zhanru monumentalno-dekoratyvnogo mystecztva na prykladi tvorchosti Romana Minina. Suchasne mystecztvo [The Evolution of the Genre of Monumental and Decorative Art on the example of the work by Roman Minin]. Suchasne mystetstvo, 13, 7–20. https://doi.org/10.31500/2309-8813.13.2017.142187
Bezugla, R. (2020). Konceptualizaciya performansu v naukovomu dyskursi [Conceptualizing Performance and Performative Practices in Scientific Discourse]. Hudozhnya kultura. Aktualni problemy, 16(2), 18–26. https://doi.org/10.31500/1992-5514.16(2).2020.217736
Bobkova, S. (2018, September 15) Chy myrotochat ikony? Pidozryuyu, tak zburyuyut palomnykiv… [Do icons flow? I suspect the pilgrims are so upset…]. Vysokyi zamok. https://wz.lviv.ua/interview/ 377421-chy-myrotochat-ikony-pidozriuiu-tak-zburiuiut-palomnykiv
Vysheslavskyj, G. (2019). Performans v kulturi ta mystecztvi 1950–2010-x rokiv. Plynnist form i zmistiv [Performance in culture and art since the 1950s to 2010s. Fluidity of form and content]. Suchasne mystetstvo, 15, 77–102. https://doi.org/10.31500/2309-8813.15.2019.185922
Masyuk, M. (2020, October 31). “Na odyn mural vytrachayemo pryblyzno tyzhden”, — Svyatoslav Vladyka [“We spend about a week on one mural,” says Sviatoslav Vladyka]. Espreso. https://zahid.espreso. tv/article/2020/10/31/quotna_odyn_mural_vytrachayemo_pryblyzno_tyzhdenquot_svyatoslav_vladyka
Melnyk, M. & Kovpak, N. (2018). Performans yak forma akcionizmu v konteksti suchasnyx mysteczkyx dijstv [Performance as a form of actionism in the context of modern artistic events]. Kultura i suchasnist, 1, 87–92. DOI: https://doi.org/10.32461/2226-0285.1.2018.148194
Romanyuk, V. (2008). Performans u prostori kultury: arxayichni prototypy ta suchasni reprezentaciyi [Performance in the space of culture: Archaic prototypes and contemporary representations]. [Doctoral Dissertation, Kharkiv State Academy of Culture].
Svyatoslav Vladyka [Sviatoslav Vladyka] (n. d.). https://uk.wikipedia.org/wiki/
Shklyarenko, Zh. (2020). Naukovi pryncypy doslidzhennya performansu yak suchasnogo kulturnogo yavyshha [Scientific Principles of Studying Performance Art as a Contemporary Cultural Phenomenon]. Khudozhnya kultura. Aktualni problemy, 16(1), 49–53. https://doi.org/10.31500/1992-5514.16.2020.205238
Shumska, Ya. (2017). Instalyaciya ta performans u mystecztvi kincya XX — pochatku XXI stolittya: ukrayinsko-polska spivpracya, tvorchi eksperymenty ta vzayemovplyvy [Installation and performance in the art of the late twentieth and early twenty-first centuries: Ukrainian–Polish cooperation, creative experiments, and mutual influences]. [Doctoral dissertation, Lviv National Academy of Arts].
Vladyka, S. (2021, January 5). [Status update]. Facebook. htt ps://w ww.facebook .com/sv jatoslav.v lady k a/posts/ 38380223195762
Vladyka, S. (2019, July 18). [Status update]. Facebook. htt ps://w ww.facebook .com/sv jatoslav.v lady k a/posts/ 2519044141474104
Vladyka, S. (2020, October 27). [Status update]. Facebook. htt ps://w ww.facebook .com/sv jatoslav.v lady k a/posts/ 3666664260045414
Vladyka, S. (2020, November 4). [Status update]. Facebook. htt ps://w ww.facebook .com/sv jatoslav.v lady k a/posts/ 3688188911226282
Vladyka, S. (2021, January 17). [Status update]. Facebook. htt ps://w ww.facebook .com/sv jatoslav.v lady k a/posts/ 3884268141618357
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2021 Ірина Чмелик
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
1. Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
2. Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
3. Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access.