Ідейні та мистецькі засади неофольклоризму Тетяни Яблонської
DOI:
https://doi.org/10.31500/1992-5514.17(2).2021.247955Ключові слова:
українське образотворче мистецтво ХХ століття, живопис, творчість Т. Яблонської, неофольклоризмАнотація
Досліджено формування та розвиток фольклорного стилю у творчості української художниці Тетяни Яблонської (1917–2005). Увагу зосереджено на живописних творах середини 1950-х — 1960-х років. Із залученням наукових публікацій останніх років матеріал проаналізовано з урахуванням логіки від загального до конкретного: від виявлення суспільно-політичних і культурних трансформацій доби «відлиги» на теренах України та окреслення чинників особистісного плану, що сприяли зверненню Тетяни Яблонської, до народної творчості.
На матеріалі корпусу художніх творів досліджено зміни стильової тканини й виявлено домінантні тенденції еволюції неофольклоризму в живописних творах. Уточнено й запропоновано введення до широкого наукового обігу існування трьох етапів творчості художниці: підготовчий (навчання в Київському художньому інституті під керівництвом Ф. Кричевського протягом 1935–1941); академічно-фольклорний кінця 1950-х років і фольклорний — 1960-ті роки. Актуалізовано питання зв’язку художньо-символічної мови неофольклорного стилю в живописі з іншими видами мистецтва, зокрема, із пошуками відповідної стилістики в українському кінематографі з метою оновлення теоретичних досліджень щодо тенденцій розвитку візуального мистецтва України зазначеної доби. Окреслено головні художні принципи неофольклоризму, зокрема, пластичне узагальнення й площинність форми, локальність колористичної палітри, лаконізм народних орнаментальних мотивів.
Предмет дослідження — фольклорна тема в живописі Яблонської середини 1950-х — 1960-х років, передумови її виникнення та еволюція. Мета дослідження полягає у виявленні характерних рис неофольклоризму у полотнах художниці на підставі аналізу соціально-політичних і культурних чинників.
Методологія роботи базується на комплексному використанні інструментарію як мистецтвознавчого аналізу при вивченні корпусу творів мистецтва, так і міждисциплінарних принципів культурологічного аналізу при дослідженні ідейно-світоглядних засад досліджуваного періоду. Вперше твори Яблонської розглядаються у співставленні з поезією (альбом «Тетяна Яблонська. Іван Драч. Книга, яку знищили», 1969), виявлено спільні ритмічно-образні риси й філософсько-символічні засади творення.
Посилання
Atayan, G. (2017). Tetyana Yablonska, Ivan Drach. Knyga, yaku znyshhyly [Tetyana Yablonska, Ivan Drach. The book that was destroyed]. Kyiv: Mystecztvo.
Atayan, G. (2020). Tetyana Yablonska. Shhodennyky, spogady, mriyi [Tetyana Yablonska. Diaries, memoirs, dreams]. Kyiv: Rodovid.
Balashova, O. (2015). Iskusstvo ukrainskih shestidesyatnikov [The art of Kyiv-based Sixtiers]. Kyiv: Osnova.
Dovzhenko, O. (1955). Mystecztvo zhyvopysu i suchasnist [The art of painting and the present time]. Literaturna gazeta, 73, 3–4.
Dychenko, I. (1973). Tatyana Yablonskaya. Zhizn: alb. [Tetyana Yablonska: Life. An album]. Moscow: Sovetskiy hudozhnik.
Gulyayeva, O. (2017). Tradyciyi “neofolkloryzmu” u tvorchomu dorobku Mykoly Pysanka [Traditions of “neofolklorism” in the works of Mykola Pysanko]. Khudozhnya kultura. Aktualni problem, 13, 263–272.
Kamenskyi, O, (1955). Tvorchi vyshukuvannya radyanskykh khudozhnykiv [Creative experiments of Soviet artists]. Literaturna gazeta, 76, 3–4.
Lishhynska, O. (2012). Neofolkloryzm yak ideya suchasnoyi ukrayinskoyi khudozhnoyi kultury [Neofolklorism as an idea of contemporary Ukrainian art culture]. Gileya, 65, 390–394.
Petrova, O. (1991). Nacionalne vidrodzhennya: skladovi procesu. Pro spryjnyattya narodnoyi spadshhyny profesionalnym xudozhnykom [National revival: components of the process]. Obrazotvorche mystecztvo, 5, 10–12.
Petrova O. (2007). Mystetstvo druhoi polovyny 1950-kh — 1980-kh rokiv. Zhyvopys [The art of the second half of the 1950s to the 1980s. Fine Art]. In Skrypnyk, G. (Ed.) Istoriya ukrayinskogo mystecztva: u 5 t. Vol. 5. Mystecztvo XX stolittya. Kyiv: In-t mystecztvoznavstva, folklorystyky ta etnologiyi im. M. T. Rylskogo NANU.
Sklyarenko, H. (2018). Ukrayinski khudozhnyky: z vidlygy do nezalezhnosti [Ukrainian artists: From the Thaw to gaining independence]. Vol. 1. Kyiv: ArtHuss.
Smyrna, L. (2017). Stolittya nonkonformizmu v ukrayinskomu vizualnomu mystecztvi [The century of nonconformism in Ukrainian visual art]. Kyiv: Feniks.
Sytnyk, I. (2021). Formuvannya khudozhnogo svitoglyadu Tetyany Yablonskoyi v majsterni vykladacha zhyvopysu Fedora Krychevskogo [Development of artistic worldview of Tetyana Yablonska in the studio of Fedir Krychevshy, her mentor]. Aktualni pytannya gumanitarnyx nauk: mizhvuzivskyj zbirnyk naukovyx pracz molodyx vchenyx Drogobyczkogo derzh. ped. un-tu imeni Ivana Franka, 35, 49–56.
Yablonska, T. & Drach, I. (2017). Knyga, yaku znyshhyly. Kyiv: Mystecztvo.
Yeremenko, O. (2001) Obraznyj svit kartyn T. Yablonskoyi v baladakh I. Dracha [Imagery of Tetyana Yablonska’s paintings and Ivan Drach’s ballads]. Visnyk Zaporizkogo derzhavnogo universytetu, 1, 1–2.
Znyshhenu knygu Ivana Dracha j Tetyany Yablonskoyi vydaly v Kyyevi cherez 50 rokiv (2021, January 27). [Destroyed book by Ivan Drach and Tetyana Yablonska perinted in Kyiv 50 years later]. Omlet-Ua. https://omlet-ua.blogspot.com/2018/01/YablonskaDrach.html.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2021 Ірина Ситник
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
1. Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
2. Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
3. Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access.