Ідейні та мистецькі засади неофольклоризму Тетяни Яблонської

Автор(и)

  • Ірина Ситник Інститут мистецтв Київського університету імені Бориса Грінченка, Україна https://orcid.org/0000-0003-4501-9541

DOI:

https://doi.org/10.31500/1992-5514.17(2).2021.247955

Ключові слова:

українське образотворче мистецтво ХХ століття, живопис, творчість Т. Яблонської, неофольклоризм

Анотація

Досліджено формування та розвиток фольклорного стилю у творчості української художниці Тетяни Яблонської (1917–2005). Увагу зосереджено на живописних творах середини 1950-х — 1960-х років. Із залученням наукових публікацій останніх років матеріал проаналізовано з урахуванням логіки від загального до конкретного: від виявлення суспільно-політич­них і культурних трансформацій доби «відлиги» на теренах України та окреслення чинників особистісного плану, що сприяли зверненню Тетяни Яблонської, до народної творчості.

На матеріалі корпусу художніх творів досліджено зміни стильової тканини й виявлено домінантні тенденції еволюції неофоль­клоризму в живописних творах. Уточнено й запропоновано введення до широкого наукового обігу існування трьох етапів творчості художниці: підготовчий (навчання в Київському художньому інституті під керівництвом Ф. Кричевського протягом 1935–1941); академічно-фольклорний кінця 1950-х років і фольклорний — 1960-ті роки. Актуалізовано питання зв’язку ху­дожньо-символічної мови неофольклорного стилю в живописі з іншими видами мистецтва, зокрема, із пошуками відповідної стилістики в українському кінематографі з метою оновлення теоретичних досліджень щодо тенденцій розвитку візуального мистецтва України зазначеної доби. Окреслено головні художні принципи неофольклоризму, зокрема, пластичне узагальнення й площинність форми, локальність колористичної палітри, лаконізм народних орнаментальних мотивів.

Предмет дослідження — фольклорна тема в живописі Яблонської середини 1950-х — 1960-х років, передумови її виникнення та еволюція. Мета дослідження полягає у виявленні характерних рис неофольклоризму у полотнах художниці на підставі аналі­зу соціально-політичних і культурних чинників.

Методологія роботи базується на комплексному використанні інструментарію як мистецтвознавчого аналізу при вивченні кор­пусу творів мистецтва, так і міждисциплінарних принципів культурологічного аналізу при дослідженні ідейно-світоглядних за­сад досліджуваного періоду. Вперше твори Яблонської розглядаються у співставленні з поезією (альбом «Тетяна Яблонська. Іван Драч. Книга, яку знищили», 1969), виявлено спільні ритмічно-образні риси й філософсько-символічні засади творення.

Біографія автора

Ірина Ситник, Інститут мистецтв Київського університету імені Бориса Грінченка

Аспірант кафедри образотворчого мистецтва

Посилання

Atayan, G. (2017). Tetyana Yablonska, Ivan Drach. Knyga, yaku znyshhyly [Tetyana Yablonska, Ivan Drach. The book that was destroyed]. Kyiv: Mystecztvo.

Atayan, G. (2020). Tetyana Yablonska. Shhodennyky, spogady, mriyi [Tetyana Yablonska. Diaries, memoirs, dreams]. Kyiv: Rodovid.

Balashova, O. (2015). Iskusstvo ukrainskih shestidesyatnikov [The art of Kyiv-based Sixtiers]. Kyiv: Osnova.

Dovzhenko, O. (1955). Mystecztvo zhyvopysu i suchasnist [The art of painting and the present time]. Literaturna gazeta, 73, 3–4.

Dychenko, I. (1973). Tatyana Yablonskaya. Zhizn: alb. [Tetyana Yablonska: Life. An album]. Moscow: Sovetskiy hudozhnik.

Gulyayeva, O. (2017). Tradyciyi “neofolkloryzmu” u tvorchomu dorobku Mykoly Pysanka [Traditions of “neofolklorism” in the works of Mykola Pysanko]. Khudozhnya kultura. Aktualni problem, 13, 263–272.

Kamenskyi, O, (1955). Tvorchi vyshukuvannya radyanskykh khudozhnykiv [Creative experiments of Soviet artists]. Literaturna gazeta, 76, 3–4.

Lishhynska, O. (2012). Neofolkloryzm yak ideya suchasnoyi ukrayinskoyi khudozhnoyi kultury [Neofolklorism as an idea of contemporary Ukrainian art culture]. Gileya, 65, 390–394.

Petrova, O. (1991). Nacionalne vidrodzhennya: skladovi procesu. Pro spryjnyattya narodnoyi spadshhyny profesionalnym xudozhnykom [National revival: components of the process]. Obrazotvorche mystecztvo, 5, 10–12.

Petrova O. (2007). Mystetstvo druhoi polovyny 1950-kh — 1980-kh rokiv. Zhyvopys [The art of the second half of the 1950s to the 1980s. Fine Art]. In Skrypnyk, G. (Ed.) Istoriya ukrayinskogo mystecztva: u 5 t. Vol. 5. Mystecztvo XX stolittya. Kyiv: In-t mystecztvoznavstva, folklorystyky ta etnologiyi im. M. T. Rylskogo NANU.

Sklyarenko, H. (2018). Ukrayinski khudozhnyky: z vidlygy do nezalezhnosti [Ukrainian artists: From the Thaw to gaining independence]. Vol. 1. Kyiv: ArtHuss.

Smyrna, L. (2017). Stolittya nonkonformizmu v ukrayinskomu vizualnomu mystecztvi [The century of nonconformism in Ukrainian visual art]. Kyiv: Feniks.

Sytnyk, I. (2021). Formuvannya khudozhnogo svitoglyadu Tetyany Yablonskoyi v majsterni vykladacha zhyvopysu Fedora Krychevskogo [Development of artistic worldview of Tetyana Yablonska in the studio of Fedir Krychevshy, her mentor]. Aktualni pytannya gumanitarnyx nauk: mizhvuzivskyj zbirnyk naukovyx pracz molodyx vchenyx Drogobyczkogo derzh. ped. un-tu imeni Ivana Franka, 35, 49–56.

Yablonska, T. & Drach, I. (2017). Knyga, yaku znyshhyly. Kyiv: Mystecztvo.

Yeremenko, O. (2001) Obraznyj svit kartyn T. Yablonskoyi v baladakh I. Dracha [Imagery of Tetyana Yablonska’s paintings and Ivan Drach’s ballads]. Visnyk Zaporizkogo derzhavnogo universytetu, 1, 1–2.

Znyshhenu knygu Ivana Dracha j Tetyany Yablonskoyi vydaly v Kyyevi cherez 50 rokiv (2021, January 27). [Destroyed book by Ivan Drach and Tetyana Yablonska perinted in Kyiv 50 years later]. Omlet-Ua. https://omlet-ua.blogspot.com/2018/01/YablonskaDrach.html.

##submission.downloads##

Опубліковано

2021-12-30

Як цитувати

Ситник, І. (2021). Ідейні та мистецькі засади неофольклоризму Тетяни Яблонської. Науковий журнал ХУДОЖНЯ КУЛЬТУРА. АКТУАЛЬНІ ПРОБЛЕМИ, (17(2), 35–40. https://doi.org/10.31500/1992-5514.17(2).2021.247955

Номер

Розділ

ІСТОРІЯ МИСТЕЦЬКИХ ПРАКТИК ТА ХУДОЖНІХ НАПРЯМІВ