«Маклена Граса» Сергія Данченка в контексті комунікативних практик театрального процесу в Україні 1960-х — 1970-х років
DOI:
https://doi.org/10.31500/1992-5514.17(2).2021.247937Анотація
На підставі теоретичних напрацювань сучасного німецького філософа і соціолога Юргена Габермаса у статті розглянуто особливості розгортання театрального процесу в Україні 1960-х — 1970-х років. За предмет дослідження обрано творчість ре-жисера Сергія Данченка, а саме його виставу «Маклена Граса» (1967). Виходячи з розуміння театру як комунікативної системи та покладаючись на концепцію раціоналізму Габермаса, його теорію комунікативної дії, проаналізовано задум режисера й спо-соби його сценічної реалізації. Аби повноцінно розкрити толерантне і політично виважене художнє режисерське рішення, спек-такль «Маклена Граса», поставлений Лесем Курбасом 1933 року, зіставлено з тим, який Данченко представив тридцять років по тому. Також роботу Данченка розглянуто у зв’язку з іншими інсценізаціями п’єс М. Куліша в Україні у 1960-х — 1970-х роках.
Посилання
Antonovych, D. (1962). Yim tvoryty mystetstvo [It is they who will make art]. Mystetstvo, 4, 10–11.
Valo, M. (1968, March 30). Uspikh rezhysera i aktoriv [Triumph of the director and actors]. Vilna Ukraina.
Danchenko, S. (2005). “Dlia mystetstva ubyvcho, koly vono zaminiuietsia bazhanniam pryvernuty do sebe uvahu, zdobuty dyvidendy” [“It kills art when it is substituted with the desire to attract attention and to benefit”]. Ukrainskyi teatr, 3, 2–4.
Drak, A. (1992). Chy ne pro nas teperishnikh use tse?!: pohliad na postanovku cherez chvert viku [Is not it about modern-day us?An opinion about the stage production in over quarter of a century]. Ukrainskyi teatr, 6, 22−23.
Klekovkin, O. (2017). Bez Danchenka [Without Danchenko]. Khudozhnia kultura. Aktualni problemy, 17, 273–303.
Lypkivska, H. (1992). Povernennia. Ukrainskyi teatr, 6, 21.
Matskevych, A. (1968, February 1). U fokusi vystavy artyst [An actor in the focus of a stage production]. Kultura i zhyttia.
Riabokobylenko, S. (1968, January 9). Plata za smert [A price for death]. Lvovskaia pravda.
Sakva, O. (1983). Sproba porivnialnoho analizu [An attempt of comparative analysis]. Ukrainskyi teatr, 1, 6–9.
Sprava Lesia Kurbasa y teatru “Berezil” na kolehii Narodnoho Komisariiatu Osvity URSR (1979). [Les Kurbas’ case in the Berezil theatre on a panel of the People’s Commisariat of Education of the USSR]. Suchasnist, 11, 3–51.
Taniuk, L. (2015, November 30). Z shchodennyka 1975 roku [From the 1975 diary]. Ukrainska literaturna hazeta.
Yanivskyi, B.-Yu. (2001). Koly shche ne lunaly oplesky [When applause were still there]. Lviv: Za vilnu Ukrainu.
Yaremenko, Yu. (1968, February 1). Voskresinnia “Makleny Hrasy” [Revival of “Maklena Hrasa”]. Kultura i zhyttia.
Protokol spilnoho zasidannia Khudozhnoi rady i komisii po ohliadu vystav, prysviachenykh 50-richchiu 1968 roku [The protocol of the joint session of the Art Council and the Commission on Review of the Stage Productions dedicated to the 50th anniversasy in 1968]. Derzhavnyi arkhiv Lvivskoi oblasti (DALO, State Archive of Lviv oblast). F. R-2034. Op. 1. Od. zb. 216. Ark. 121–130.
Protokol Khudozhnoi rady No. 39 vid 6.10.1966 [The protocol of the Art Council No. 39 of October 6, 1966]. DALO. F. R-2034. Op. 1. Od. zb. 191. Ark. 63–72.
Protokol Khudozhnoi rady No. 45 vid 18.11.1966 [The protocol of the Art Council No. 45 of November 11, 1966]. DALO. F. R-2034. Op. 1. Od. zb. 191. Ark. 106–109.
Habermas, J. (1984). The Theory of Communicative Action. Vol. I. London: Heinemann.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2021 Ганна Веселовська
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
1. Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
2. Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
3. Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access.