Проєкти Ади Рибачук та Володимира Мельниченка 1965–1966 років, присвячені Бабиному Яру
DOI:
https://doi.org/10.31500/1992-5514.17(1).2021.235258Ключові слова:
меморіальний комплекс Бабиного Яру, колективна пам’ять, історична пам’ять, проєкти А. Рибачук і В. Мельниченко, шестидесятники, відлига, ГолокостАнотація
У статті викладено результати дослідження творчого доробку українських художників-монументалістів Ади Рибачук (1931–2010) та Володимира Мельниченка (н. 1932) на тему колективної пам’яті на прикладі творів 1965–1966 років, присвя-чених жертвам Бабиного Яру. Завдяки обраній методології дослідження, а саме поєднанню принципів історизму та системно-порівняльного аналізу, було ґрунтовно проаналізовано історичні передумови запиту радянської влади на створення пам’ятника жертвам розстрілів, перелічено учасників закритого конкурсу 1965 та 1966 років, вперше проведено комплексний мистецтвоз-навчий аналіз проєктів, поданих А. Рибачук та В. Мельниченком на цей конкурс, проаналізовано офіційну та неофіційну колек-тивну пам’ять про трагедію в Бабиному Яру в УРСР в порівнянні Ізраїлем на той час. Досліджено процес меморіалізації пам’яті про жертви Бабиного Яру в Києві до встановлення першого пам’ятника у 1976 році. За результатами дослідження визначено важливість внеску художників А. Рибачук та В. Мельниченка до скарбниці українського й світового мистецтва на тему колек-тивної пам’яті про Голокост.
Посилання
Evstafeva, T., Nahmanovich, V. (Eds.) (2004). Babiy Yar: chelovek, vlast, istoriya: dokumentyi i materialyi: v 5 kn. [Babyn Yar: A man, power, history: Documents and materials]. Vol. 1: Istoricheskaya topografiya. Hronologiya sobyitiy. Kyiv: Veshtorgizdat Ukrainy.
Bobrov, V. (Ed.) (2018). Babyn Yar: pam’yat na tli istoriyi. Putivnyk dlya vchytelya: zbirnyk navchalno-metodychnykh rozrobok shkilnykh zanyat na osnovi virtualnoyi vystavky ta dokumentalnogo filma [Babyn Yar: Memory at the background of history]. Kyiv: Ukrayinskyj centr vyvchennya istoriyi Golokostu.
Gorova, N. (2014). Ada Rybachuk, Volodymyr Melnychenko (ARVM) yak pryklad viddanosti obranomu shlyaxu. Stanovlennya tvorchyx osobystostej (1950–1960-ti) [Ada Rybachuk, Volodymyr Melny chenko (ARVM) as an example of being true to the chosen path. Development of the artists’ creative personalities]. Mystecztvoznavstvo Ukrayiny, 14, 41–48.
Gorova, N. (2015). Mysteczki intenciyi sprotyvu oficijnij kulturno-ideologichnij doktryni naprykinci 1950-x u tvorchosti Ady Rybachuk i Volodymyra Melnychenka [Intentions of art resistance to the official cultural and ideological doctrine during the late 1950s in the works by Ada Rybachiuk and Volodymyr Melnychenko]. Mystecztvoznavstvo Ukrayiny, 15, 33–48.
Gorova, N. (2015). Suprotyvy ukrayinskyx mytciv oficijnij doktryni metodu socialistychnogo realizmu na prykladi tvorchosti Ady Rybachuk ta Volodymyra Melnychenka: Mezha 1960-kh [Resistance of Ukrainian artists to the official doctrine of socialist realism: Ada Rybachiuk and Volodymyr Melnychenko]. MIST mystecztvo istoriya suchasnist teoriya, 15, 38–49.
Gorova, N. (2016a). Khudozhnya keramika u tvorchosti Ady Rybachuk i Volodymyra Melnychenka [Art ceramics and creative legacy of Ada Rybachiuk and Volodymyr Melnychenko]. Mystecztvoznavstvo Ukrayiny, 16, 16–20.
Gorova, N. (2016b). Yavyshhe mysteczkogo suprotyvu v kulturnomu seredovyshhi Ukrayiny drugoyi polovyny 1950-x — pochatku XXI stolittya (na prykladi tvorchosti Ady Rybachuk i Volodymyra Melnychenka)[The phenomenon of art resistance in the cultural space of Ukraine of the secnd half of the 1950s and early twenty-first century (legacy of Ada Rybachiuk and Volodymyr Melnychenko)] [Candidate dissertation, Modern Art Research Institute of the National Academy of Arts of Ukraine, Kyiv, Ukraine.] http://www.mari.kiev.ua/sites/default/files/inline-files/Diser_N_V_Gorova.pdf
Gutor, M. (2019). Zberezhennya pam’yati pro tragediyu v Babynomu Yaru v chasy radyanskoyi vlady [Preserving the memory of the Babyn Yar tragedy during the Soviet times]. Kyiv: Nacz. istoryko-memorialnyj zapovidnyk “Babyn Yar”, 105. http://babynyar.gov.ua/sites/default/files/zberezhennya_pamyati_apr_tragediyu_v_babynomu_yaru_v_ chasy_radyanskoyi_vlady222.pdf
Knesset of Israel. (n. d.). Den Pamyati Katastrofy i Geroizma evropeyskogo evreystva [Memorial day of the Catastrophe and Heroism of Jewry]. https://knesset.gov.il/shoah/ru/shoah_intro_ru.htm
Diamant, A. (2016). Chast 3. Vyistavka pamyatnikov, 1965 god [Part 3. The exhibition of memorials, 1965]. Hadashot, (March). http://hadashot.kiev.ua/content/chast-3-vystavka-pamyatnikov-1965-god
Diamant, E. (2011, September 14). Babiy Yar, ili Pamyat o tom, kak v narod prevraschalos stroptivoe plemya [Babyn Yar, or The memory about how the stubborn tribe transformed into a nation]. Myzdes. (323, Sept. 15–21). http://s537668583.onlinehome.us/index. php?go=Pages&in=view&id=4056
Evstafeva, T. (2002, August 15). Istoriya… Geografiya… Pamyat![History… Geography… Memory!] Evreyskiy obozrevatel. http://www.jewukr.org/observer/jo15_34/p0101_r.html
Evstafeva, T. (2011, March 10). K 50-letiyu Kurenevskoy tragedii [On the Kurenivka tragedy 50th anniversary]. Kyiv. Fotolitopys. http://photohistory.kiev.ua/articles.php?a=1
Evstafeva, T. (2002). K istorii ustanovleniya pamyatnika v Babem Yaru [To the history of erecting the monument in Babyn Yar]. Evreyskiy obozrevatel. http://www.jewukr.org/observer/jo11_30/p0102_r.html
Evtushenko, Ye. (1961). Babiy Yar. Literaturnaya gazeta, 112(4391). https://lgz.ru/article/39-6802-29-09-2021/iskusstvo-unichtozhaet-tishinu
Evtushenko, Ye. (2011). Evgeniy Evtushenko o «Babem Yare»:[Interv’yu] [Yengeny Yevtushenko on Babyn Yar]. Chayka, 2(181). https://www.chayka.org/node/3104
Zvartnots: sekretyi armyanskogo Hrama Bdyaschih Sil (2019, February 18). [Zvartnots: The secrets of Armenian Celectial Angels Cathedral]. Radiovan. https://www.radiovan.fm/station/article/7813
Zerubavel, Ya. (2011). Smert pamyati i pamyat smerti: Masada i Holokost kak istoricheskie metafory [The death of memory and memory of death]. https://textarchive.ru/c-2573260-pall.html
Yad Vashem (n. d.). Istoriya Yad Vashem [The history of Yad Vashem]. Yad Vashem. Memorialnyiy kompleks istorii Holokosta. https://www.yadvashem.org/ru/about/history.html
Memorialnyj centr Golokostu “Babyn Yar” (2021). Istoriya Babynogo Yaru [The history of Babyn Yar]. Memorialnyj centr Golokostu “Babyn Yar”. http://babynyar.org/byhmc/historical
Kavun, O. (2003, September 10). Pochynalosya vse z doshky, na yakij mama misyla tisto [It all started with the board my mother used to knead the daugh on]. Golos Ukrayiny. http://www.golos.com.ua/article/241221
Kachan, M. (2012). Konkurs 1965 g. Proekt Zinoviya Chechika [The 1965 competition. Project by Zinoviy Chernik]. Proza.ru. https://proza.ru/2012/08/22/113
Kachan, M. (2012). XIII simfoniya Shostakovicha na stihi Evtushenko [The Symphony No. 13 by Dmitri Shostakovich on the verse of Yevgeny Yevtushenko]. Proza.ru. URL: https://proza.ru/2012/ 08/18/1481
Kashtanov, K. (2019, February 27). Yevrejske pytannya v URSR: dyskryminaciya v xrushhovsku epoxu (1953–1964 rr.) [ Jewish question in the USSR: Discrimination during the Khrushev period (1953–1964)]. Kharkivska pravozaxysna grupa. http://museum.khpg.org/index.php?id=1551283265
Knyga Vyxid. Staryj zapovit. Bibliya [Exodus. Old Testament. Bible] / transl. Ivan Ogiyenko. URL: http://www.my-bible.info/biblio/ukrainskaya-bibliya/ishod.html
Lysenko, L. (2013). Na czvyntari rozstrilyanyx ilyuzij… [On the cemetery of executed illusions…] Obrazotvorche Mystecztvo, 2, 94–95.
Lukyanovskoe Evreyskoe kladbische [Lukyanivka Jewish Cemetery]. Obschestvennyiy komitet “Babiy Yar”. http://www.kby. kiev.ua/komitet/ru/reserve/art00095.htm
Lyisenko, L. (2015). Ukrainskaya skulptura perioda “ottepeli” [Ukrainian sculpture of the Thaw period]. In Balashova O., German L. (Eds.) Iskusstvo ukrainskih shestidesyatnikov (pp. 290–299). Kyiv: Osnovy.
Melnichenko, V. (2011). Krik ptaha III Ada. Nespinna ta neskorena [The cry of a bird. Ada]. Kyiv: ADEF-Ukrayina.
Menora — evreyskiy semisvechnik: Iudaizm i evrei (n. d.).[Menorah—Jewish sevenarmed candelabrum: Judaism and Jews]. https://toldot.ru/Menora.html
Miletskiy, A. (1998). Naplyivy pamyati [The flows of memory], ed. by V. Levin. Jerusalem: Filobiblon.
Nekrasov, V. (1966). Novyie pamyatniki [The new monuments]. Dekorativnoe iskusstvo SSSR, 12, 23–27.
Olenin, E. (2012, July 15). Zabyityiy konkurs 65-go goda [The forgotten competition of 1965]. Archive.today. http://archive.is/Dja2
Petrova, O. (2015). Trete Oko: Mysteczki studiyi: monografichna zbirka statei [The third eye: Art studies]. Kyiv: Feniks.
Rybachuk, A. & Melnychenko V. (1991). Koly rujnuyetsya svit [When the world collapses]. Kyiv: Yurinform.
Rohotchenko, O. (2018). Mystecztvoznavstvo: rozdumy i zhyttya [Art history: Reflections and life]. Kyiv: Feniks.
Smyrna, L. (2017). Stolittya nonkonformizmu v ukrayinskomu vizualnomu mystecztvi [The century of non-conformism in Ukrainian visual art]. Kyiv: Feniks.
Yunakov, O. (2016). Arhitektor Iosif Karakis [Architect Iosif Karakis]. New York: Almaz.
Gorova, N. (2018). The Wall of Memory. Khu dozh nya kultura. Aktualni problem, 14, 121–126. doi.org/10.31500/1992-5514. 14.2018.151139
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2021 Наталія Шпитковська
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
1. Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
2. Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
3. Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access.