Вплив еко-арту і новітніх технологій на формування екосвідомості
DOI:
https://doi.org/10.31500/1992-5514.17(1).2021.235235Ключові слова:
екоарт, міжвидова музика, новітні технології, екосвідомість, біорізноманіття, українське мистецтвоАнотація
Наукову проблему ефективності еко-арту осмислено як інструмент трансформації свідомості в епоху екологічних криз. Розглянуто низку проєктів еко-арту, що фокусуються на загрозах для водного біорізноманіття, використовують дигітальні технології та data-driven підходи у взаємодії з біологічними організмами. Предмет дослідження— особливості екомистецтва за участі новітніх технологій та його вплив на формування екосвідомості.
Метою дослідження є виявлення особливостей впливу проєктів еко-арту на формування екосвідомості задля фундаментального переосмислення засад взаємодії людини з природою. Завдянням є огляд і аналіз проєктів еко-арту, що використовують дигітальні технології у взаємодії з біологічними організмами і є каталізаторами соціокультурних трансформацій.
Методологія роботи втілена в теоретичних пошуках та польових дослідженнях за темою «Мертві зони. Глобальні дані та локальна екосистема» в дослідницькій резиденції IMéRA— Інституту перспективних досліджень (ІПД) в Марселі, за програмою міжнародних обмінів «Екстер» Українського інституту.
Як основний метод використано комплексний та системний підходи до висвітлення питань розвитку теорії, систематизацію окремих узагальнень та їхню контекстуалізацію. В дослідженні також застосовано аналіз джерел з теорії глибинної екології та еко-арту, зібраних інтерв’ю та відеодокументації. Використано візуальні і фотометричні методи, порівняльний аналіз концепцій, структури і технологічних особливостей мистецьких реалізацій.
Подано короткий огляд творів Девіда Ротенберга, Наталі Єремієнко, Тіари Рібо, Оксани Чепелик та інших. Проаналізовано практики українського екомистецтва в рамках виставок «Куди далі?» та «Нові притоки» в центрі «Ізоляція. Платформа Культурних Ініціатив» у Києві 2018 року, що віддзеркалювали глобальні екологічні проблеми, такі як взаємодія людини і природи, майбутні бачення та наслідки експлуатації природних ресурсів. Описано контексти, в яких виникають міжнародні проєкти і українські приклади еко-арту. З’ясовано особливості впливу еко-арту і новітніх технологій на формування екосвідомості.
Посилання
Passebon, P. (2019). L’artiste-chercheuse Oksana Chepelyk rend visible les donnees sur les pollution invisibles. Cahier des fellows de l’IMéRA. https://imera.hypotheses.org/4089
Vernadskiy, V. (1989). Biosphera i Noosphera: monographia [Biosphere and Noospehere: A monography]. Nauka.
Næss, A. (1972). The Shallow and the Deep, Long-Range. Ecology Movement. A Summary. Inquiry: An Interdisciplinary Journal of Philosophy, 16, 95–100.
Hardashuk, T. (2002). Ekologia hlybynna [Deep Ecology]. In Philisophskyi entsyklopedychnyi slovnyk [Philosophical encyclopedic dictionary), eds. T.H. Abolina, V.I. Shynkaruk. Instytut philisophiyi imeni Hryhoria Skovorody NAN Ukrainy; Abrys.
Spray, M. (2014). Art and Ecology. The Journal for the post-industrial age. https://theecologist.org/2014/sep/16/art-and-ecology-now
Brown, A. (2014). Art and Ecology Now (reviwed by Martin Spray). Thames & Hudson.
Prudenko, Y. D. (2020, June 2). Iskusstvo spasiot mir, jesli perestaniet sushchestvovat [Art will save the world if it ceases to exist]. Buro. https://www.buro247.ua/culture/arts/art-will-save-theworld.html
Smith, D., Protevi, J; Zalta, E. N. (eds.). (2015). The Stanford Encyclopedia of Philosophy. Metaphysics Research Lab, Stanford University. https://plato.stanford.edu/archives/win2015/entries/deleuze/
Payne, R. S., McVay, S. (1971). Songs of Humpback Whales. Science, 173(3997), 585–597.
Tomes, S. (2008). The Guardian about David Rothenberg Thousand Mile Song: Whale Music in a Sea of Sound. https://www.theguardian.com/books/2008/jun/07/scienceandnature
Rothenberg, D. (2008). To Wail With a Whale. Anatomy of an Interspecies Duet. Transcultural Music Review, 12. http://www.sibetrans.com/trans/articulo/97/to-wail-with-a-whale-anatomy-ofan-interspecies-duet
Hannah, D. (2017). Natalie Jeremijenko’s New Experimentalism: Dehlia Hannah inConversation with Natalie Jeremijenko. In Grusin, R. (ed.) Anthropocene Feminism (p. 256). USA: University of Minnesota Press.
Franko, I. (1977). Hesiod i yoho tvory: Theogonia (Pokhodzhennia bohiv) [Hesiod and his works: Theogony (Origin of the gods)]. In Franko I. Zibrannia tvoriv, vol. 8. Naukova dumka.
Lovelock, J. (2000). Gaia: A New Look at Life on Earth. 3rd ed. Oxford University Press.
Kovalevska, A. (2018). Tiare Ribeaux: “New Media as a practice is a way to work without boundaries”. ArtUkraine. http://artukraine.com.ua/eng/a/tiara-ribo-novi-media-yak-praktika-ye-shlyakhom-doroboti-bez-kordoniv/#.XFc9UGRKhZo
Moroz, A. (2018, July 20). Slavnyi Borysthen chy zelene biloto: shcho chekaje Dnipro u maybutnjomu [Glory Borysthenus or Green Swamp: What awaits The Dnipro in The Future]. Dniprograd. Visnyk nebayduzhykh hromadian. http://dniprograd.org/2018/07/20/slavniy-borisfen-chi-zelene-boloto-shcho-chekae-dnipro-u-maybutnomu_69577
Ribeaux, T. (2018, April 16). Emergent Tributaries and Beyond. ZERO1 American Arts Incubator Addressing community issues through cross-cultural art collaborations. https://americanartsincubator.org/blog/emergent-tributaries-and-beyond
Thébault L., Lesne J., Boutin J.P. (1995). Cyanobacteria, their toxins and health risks. Medecine Tropicale, 55(4), 375–380.
Nelson, B. (2018, July 28). Mysterious algae vortex the size of Manhattan can be seen from space. Mother Nature Network. https://www.mnn.com/earth-matters/wilderness-resources/stories/mysterious-algae-vortex-size-manhattan-can-be-seen-space
Pérez, T. (n.d.). Interview métiers de science. Institut Phythéas, OSU, Marseille. https://www.osupytheas.fr/?Thierry-Perez&lang=fr
Bakhtin, M.M. (1988). Speech Genres and Other Late Essays. University of Texas Press Slavic Series No. 8. University of Texas Press.
Spray, M. (2019). Third division. ECOS 40(1) ed. In Wain, G. (ed.). A future vintage? https://www.banc.org.uk/ecos-401-third-division/
Van Dooren, T., Van Dooren, R., Bird, D. (2012). Storied-places in a multispecies city. Humanimalia: a journal of human/animal interface studies, Vol. 3, No. 2, 1–27.
Næss, A. (2002). Life’s philosophy: reason & feeling in a deeper world. Livsfilosofi. University of Georgia Press.
Glasser, H. (2002). Introduction. In Life’s philosophy: reason & feeling in a deeper world (pp. xiii-xxxi). University of Georgia Press.
Carson, R. (1937). Undersea. Atlantic Monthly, 78 (September), 322–325.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2021 Оксана Чепелик
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
1. Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
2. Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
3. Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access.