Експресивно-живописна мова та національний вектор творчих пошуків львівських митців 1980-х років: Л. Медвідь, М. Ягода, М. Безпальків
DOI:
https://doi.org/10.31500/1992-5514.17(1).2021.235122Ключові слова:
вісімдесятники, Л. Медвідь, М. Ягода, М. Безпальків, експресивно-живописна мова, живопис, львівські митціАнотація
Досліджено експресивно-живописні засоби у творчості львівських митців 1980-х років — Л. Медвідя, М. Ягоди, М. Безпальківа — знакових постатей другої половини ХХ століття у художньому житті Львова, відомих в Україні та за кордоном. Їхні роботи суттєво вирізняються на тлі художнього контексту, полотна апелюють до глибоких духовних і морально-естетичних вартостей, української міфології та традиції, відзначаються професіоналізмом і власним стилем. Метою дослідження стала живописна творчість Л. Медвідя, М. Ягоди, М. Безпальківа 1980-х років у контексті експресіоністичного вектору розвитку. Проаналізовано полотна, в яких експресіоністична складова зароджується або виразно простежується. Зібраний візуальний матеріал, а також наукові публікації, що стосуються творчості зазначених митців, разом утворюють багату й унікальну картину мистецьких процесів. Методику дослідження складають мистецтвознавчий аналіз, порівняльний метод, метод аналізу і синтезу, формальний аналіз стильових рис авторського живописного почерку. У процесі комплексного дослідження з’ясовано соціокультурні, мистецькі та політичні передумови, які спричинили появу та становлення саме експресивних рис у творчості Л. Медвідя, М. Ягоди, М. Безпальківа. Виявлено, що живопис львів’ян 1980-х років суттєво вплинув на сучасне мистецтво Львова.
Посилання
Petrova, O. (2004). Mystetstvoznavchi refleksii: Istoriia, teoriia ta krytyka obrazotvorchoho mystetstva 70-kh rokiv XX st. — pochatku XXI st[Art reflections: History, theory and critique of fine arts of the 1970s and early 21st century]. Akademiia.
Medvid, L. (2016). Henezys. Kataloh vystavky [Genesis. Exhibition catalog] (n. p.).
Voloshyn, L. (2001). Maliarski perversii Lubomyra Medvidia [Painting perversions of Lubomyr Medvid], Visnyk LNAM, 12.
Musii, M. (2006). Mystetstvoznavchi interpretatsii tvorchosti Lubomyra Medvidia u periodychnykh vydanniakh 1960–2000 rr [Artistic interpretations of Lubomyr Medvid’s work in periodicals of 1960–2000.], Naukovi zapysky. Teoriia ta istoriia kultury, 49. http://ekmair.ukma.edu.ua/bitstream/handle/123456789/7691/Musiy_Mystetstvoznavchi_interpretatsiyi_tvorchosti.pdf
Ostrovskyi, H. (1983). Polotna trokh [Canvases of three], Vitchyzna, 9, 208.
I virni zhyvopysu. (Interviu Maii Bilan z khudozhnykamy L. Medvidom, O. Minkom ta Z. Flinta) (1982). [And true to painting. (Interview of Maya Bilan with artists L. Medvid, O. Minko and Z. Flinta], Zhovten, 4(450), 96–98.
Ostrovskyi, H. (1984). Avtoportret myttsia z variatsiiamy [Selfportrait of the artist with variations], Zhovten, 9(479), 110–115.
Ostrovskyi, H. (1987). Zhyvopystsy yz Lvova [Painters from Lviv], Iskusstvo, 5, 23–29.
Medvid, L. (2010). Reministsentsii [Reminiscences]. Kompaniia Gerdan.
Interviu iz Lubomyrem Medvidem (2020). [Interview with Lubomyr Medvid]. Pryvatnyi arkhiv N. Bratiuk.
Rudenko, O. (2018). Tvorchist Myroslava Yahody [Works by Myroslav Yagoda], Obrazotvorche mystetstvo, 2, 56–58.
Vozniak, T. (2018). Myroslav Yahoda “Soniashnyky Van Hoha treba pokazuvaty razom z yoho vukhom”) [Myroslav Yagoda “Van Gogh’s sunflowers should be shown together with his ear”], Nezalezhnyi kulturolohichnyi chasopys “Yi”, 89. http://www.ji.lviv.ua/n89texts/N89-Yagoda.htm
Bondarenko, A. (2014). Myroslav Yahoda: Ya stvoryv svii svit i ya shchaslyvyi [Myroslav Yagoda: I created my world and I am happy]. https://varianty.lviv.ua/21463-myroslav-yahoda-ya-stvoryvsvii-svit-i-ya-shchaslyvyi
Rudenko, M. (2014). Myroslav Yahoda [Myroslav Yagoda]. http://excess.online/2014/08/%D0%BE%D0%BB%D0%B5%D0%B3-%D1%80%D1%83%D0%B4%D0%B5 %D0%BD%D0%BA%D0%BE-%D0%BC-%D1%8F%D0%B3%D0%BE%D0%B4 %D0%B0/
Mykhailo Bezpalkiv. Albom (1999). [Mykhailo Bezpalkiv. Album]. (n. p.).
Tkachuk, I. (2016). Pryntsyp zvorotnoho zviazku v systemi “Mytets — zhyvopysnyi tvir — retsypiient” [The principle of feedback in the system “Artist — painting — recipient”]. In Zbirn. materialiv IV-yi Vseukr. naukovo-prakt. konferentsii. (n. p.). No. 3.
Iarema, H. (2019). Ya zavzhdy stylno odiahavsia, bo sam sobi shyv [I always dressed stylishly because Isewed for myself]. Vysokyi Zamok. https://wz.lviv.ua/interview/387089-ya-zavzhdy-stylno-odiahavsia-bo-sam-sobi-shyv
Mykhailo Bezpalkiv. Albom (2012). [Mykhailo Bezpalkiv. Album]. (n. p.).
Medvid, L. (2015). Parad parabol. Albom. [Parade parable. Album]. Kolir PRO.
Ostrovskyi, H. (1981). Lubomyr Medvid, Oleh Minko, Zenovii Flinta. Kataloh. [Lubomyr Medvid, Oleg Minko, Zenovia Flinta. Catalog]. Oblpolihrafvydav.
Lubomyr Medvid, Oleh Minko, Zenovii Flinta. Zhyvopys. Kataloh vystavky (1986). [Lubomyr Medvid, Oleg Minko, Zenovii Flinta. Painting. Exhibition catalog] Sovetskyi khudozhnyk.
Lubomyr Medvid. Zhyvopys. Kataloh vystavky (1987). [Lubomyr Medvid. Painting. Exhibition catalog]. (n. p.).
Lubomyr Medvid, Oleh Minko, Zynovii Flinta. Albom (1992). [Lubomyr Medvid, Oleg Minko, Zinovii Flinta. Album]. Mystetstvo.
Myroslav Yahoda. Hrafika. Kataloh vystavky (2019). [Myroslav Yagoda. Graphics. Exhibition catalog]. Lvivska nats. hal. mystetstv im. B.H. Voznytskoho.
Myroslav Yahoda. Zhyvopys. Kataloh vystavky. (2019). [Myroslav Yagoda. Painting. Exhibition catalog] Lvivska nats. hal. mystetstv im. B.H. Voznytskoho.
Medvid, L. Henezys. Kataloh vystavky (2016). [Genesis. Exhibition catalog] Lvivska natsionalna halereia mystetstv im. B. Voznytskoho.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2021 Надія Братюк
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
1. Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
2. Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
3. Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access.