Сучасний муралізм у міському середовищі Києва
DOI:
https://doi.org/10.31500/1992-5514.16(2).2020.217807Анотація
Досліджено процес виникнення та етапи розвитку сучасного муралізму в Києві у широкому контексті культурогенезу пострадянського часу. Простежено, як художники-муралісти спирались на досягнення графітистів, але одночасно й опонували анархічній природі графітизму. Наслідком участі в історичних подіях за допомогою творчості (створення мотиваційних зображень, розробка нової естетики, втілення у візуальні образи ідей Майдану) для багатьох муралістів було відновлення порушеного раніше зв’язку між художником, владою і глядачем.
Шляхом хронологічного аналізу і синтезу, застосовуючи системний підхід та компаративний метод, з’ясовано особливості графітизму і муралізму як проявів мистецтва міського середовища. Висвітлено впливи західної, радянської та автентичної української культур на світогляд та естетику творчості муралістів Києва, надано аналіз особливостей соціальної діяльності художників-муралістів як волонтерів.
Посилання
Desyaterik, D. ad. (2005) Alternativnaya kultura: entsiklopediya. Ekaterinburg: Ultra. Kultura.
Balzak, L. (2011) ‘Monumentalnaya propaganda’, Galereya, 1–2, pp. 46–47.
Vysheslavskyj, G. (2011). ‘Ukrayinska pomarancheva revolyuciya i mystecztvo’ in REart: Revolyucijne mystecztvo: almanax. Odesa: [n. p.], pp.48–49.
Vysheslavskyj, G. (2008) ‘Khudozhni procesy u suchasnomu mystecztvi Ukrayiny 1990-xrr.’ Suchasne mystecztvo, 5, pp.7–62.
Vysheslavskyj, G.A. and Sydor-Gibelynda, O.V. (2010) Terminologiya suchasnogo mystecztva. Oznachennya, neologizmy, zhargonizmy suchasnogo vizualnogo mystecztva Ukrayiny: slovnyk. Paris; Kyiv: Terra incognita.
Vyisheslavskiy, G. (2015) ‘“Zemleyu i vodoyu budemo bytysya ztoboyu…”’, Antikvar, 5–6 (90), pp. 80–91.
Gax, I. (2019) ‘Vandalizm proty kultury: Znyshheno monumentalni rozpysy Modesta Sosenka!’, Obrazotvorche mystecztvo, 3, pp. 9094.
‘Gde razresheno risovat graffiti?’ (2005) Gazeta po-kievski, 28 November, p. 40.
‘Geo Leros vypuskaye novu knygu pro kyyivskyj strit-art’ (2018). Telegraf [online] Available at: https://telegraf.design/news/kyiv-streetart-vol-2 (Accessed: 19 June 2020).
Zhulynskij, M.H. (ed.) (2011) Istorija ukraïns’koï kul’tury, vol. 5, part 1, Ukraïnska kul’tura XX — počatku XXI stolit. Kyiiv: Naukova Dumka.
Kapustin, V. (2014) Za stsenoy Maydana. Kyiv: Veles.
Kovtunovych, T. and Pryvalko, T. (eds.) (2016) Majdan vid pershoyi osoby: Mystecztvo na barykadax. Kyiv: K.I.S. Ukr. in-t nacz. pamyati.
Mamchenkova, O. (2016) ‘Nastennaya zhivopis’, Novoe vremya stranyi 24 Jul., pp. 58–61. [online]. Available at: https://magazine.nv.ua/journal/2623-23-24-iyunya-2016/nastennaya-zhivopis.html (Accessed: 19 June 2020).
Musijenko, N. (2015). Mystecztvo majdanu = Art of the Maidan. Kyiv: Majster-prynt.
Onux, Ye. (2017) ‘Sociopat u diyi’, Ukrayinskyj tyzhden, 15–21 Sep., p. 50.
Pryluczka, A. (2015). ‘Smert symvolu epoxy: monumentalne mystecztvo v rakursi cinnisnyx transformacij sociumu’, Gumanitanyj chasopys, 3–4, pp. 92–98 [online]. Available at: https://journals.indexcopernicus.com/api/file/viewByFileId/612461.pdf (Accessed 19 June 2020).
Sydor-Gibelynda, O. (2004). ‘Muryrymu’, Galereya, 2–3, pp. 26–27.
Sydorenko, V. (2008) Vizualne mystecztvo vid avangardnyx zrushen do novitnix spryamuvan. Rozvytok vizualnogo mystecztva Ukrayiny XX–XXI stolittya [online]. Kyiv: VX [studio]. Available at: http://mari.kiev.ua/sites/default/files/inline-images/pdfs/Sydorenko.pdf (Accessed 19 June 2020).
Fomenko, A. (2001) ‘Graffiti: posle avangarda i kitcha’, Hudozhestvennyiy zhurnal, 4, pp. 53–56.
Yur, M. (2019) Metamodel ukrayinskogo zhyvopysu. Vinnycya: Tvory.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2020 Марія Оспіщева-Павлишин
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
1. Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
2. Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
3. Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access.