Мистецькі пленери на межі ХХ–ХХІ століть до сьогодення та участь у них львівських художників
DOI:
https://doi.org/10.31500/1992-5514.16(2).2020.217806Анотація
Порушено питання важливості пленерів, їхній вплив на молоде покоління, розглянуто інформаційну та культурнопросвітницьку складову пленерів. Досвід старшого покоління та надбання колег стають важливим підґрунтям для розвитку митців, крізь призму творчості формується власний стиль художника, мистецький смак, розширюється загальна картина світу. Систематизовано мистецькі пленери межі ХХ–ХХІ століть і до сьогодення. Розглянуто основні причини проведення художніх пленерів, їхню доцільність та важливість у сучасному живописі. Поруч із пленерами, які відбуваються в Україні, наведено основні відомі дані про мистецькі заходи зарубіжжя, в яких українські художники беруть участь. Проаналізовано творчість деяких відомих львівських художників та їхній внесок у мистецькі пленери, а також формування тла сучасної української інтелігенції. Наведено відомості про участь митців у різноманітних всеукраїнських та міжнародних пленерах, подано коротку інформацію про стильові орієнтири. Пошук та вивчення спеціальної літератури показав низьку дослідженість цієї теми, відсутність ґрунтовних праць та систематизації. Метою дослідження стали вивчення, аналіз та систематизація мистецьких пленерів у період з кінця ХХ століття до сьогодення. Методологічна база формувалась на основі порівняльного, семіотичного, стильового, культурно-історичного методів наукового дослідження.
Посилання
Andrii Kysil: “Sumska vesna” vidkryie tsikavi storinky istorii, kultury, krasy nashoho kraiu” (2019) [online]. Available at: https:////sumypost.com/sumynews/suspilstvo/andrij-kysil-sumska-vesna-vidkryye-tsikavi-storinky-istoriyi-kultury-krasy-nashogo-krayu/ (Accessed: 10 July 2020).
V Uzhhorodi vidkryvaietsia Rezydentsiia (2015) [online]. Available at: http://prozak.info/Kul-tura/Mistectvo/V-Uzhgorodi-vidkrivaetsya-Rezidenciya (Accessed: 10 July 2020).
Biriuchyi (sympozium). Wikipedia [online]. Available at: https://uk.m.wikipedia.org/wiki/%D0%91%D1%96%D1%80%D1%8E%D1%87%D0%B8%D0%B9_(%D1%81%D0%B8%D0%BC%D0%BF%D0%BE%D0%B7% D1%96%D1%83%D0%BC) (Accessed: 10 July 2020).
Viktor Hvozdynskyi pro zhyvopysni plenary [online]. Available at: http://libr.rv.ua/images/projects/Gvozdinskiy/plener.html (Accessed: 10 July 2020).
Zhuk A. (2019) ‘Stan ta osoblyvosti rozvytku plenernoho rukhu v Ukraini na suchasnomu etapi’, Naukovi zapysky Ternopilskoho natsionalnoho pedahohichnoho universytetu imeni V. Hnatiuka. Ser. Mystetstvoznavstvo, 2(41), pp. 175–182.
‘Kobaltovyi viter’. Vystavka zhyvopysu Ihora Badiaka. 12 bereznia — 7 kvitnia 2019 (2019) [online]. Available at: http://artgreensofa.com/?p=4465 (Accessed: 10 July 2020).
Lvivski khudozhnyky predstavyly ukrainske obrazotvorche mystetstvo na vystavtsi v Lytvi (2019) [online]. Available at: https://www.google.com/amp/s/www.ukrinform.ua/amp/rubric-diaspora/2638315-lvivski-hudozniki-predstavili-ukrainske-obrazotvorce-mistectvo-na-vistavci-v-litvi.html (Accessed: 10 July 2020).
Lvivski khudozhnyky ta fotohrafy provely plener na rozkopkakh (2013) [online]. Available at: https://www.google.com/amp/s/zaxid.net/lvivski_hudozhniki_ta_fotografi_proveli_plener_na_rozkopkah_n79393/amp (Accessed: 10 July 2020).
Mizhnarodnyi plener ‘Kolir oksamytu’ predstavyt vystavku ‘Tsyvilizatsiia minus’ (2019) [online]. Available at: http://bilgorod-d.gov.ua/page/mgnarodnii_plener_kolr_oksamitu_predstavit_vistavku_civlzacya_mnus (Accessed: 10 July 2020).
Mizhnarodnyi plener ‘Mukachevo sakralne’ zustrichalo misto nad Latorytseiu (2018) [online]. Available at: https://www.google.com/amp/s/pmg.ua/amp/culture/72580-mizhnarodnyy-plener-mukachevo-sakralne-zustrichalo-misto-nad-latoryceyu (data (Accessed: 10 July 2020).
Multymediina platforma inomovlennia Ukrainy (n. d.) [online]. Available at: https://www.ukrinform.ua/tag-plener (Accessed: 10 July 2020).
Plener ‘Vyzhnytsia-2017’ (2017) [online]. Available at: https://www.youtube.com/watch?v=gl52QTGFFsg&authuser=0 (Accessed: 10 July 2020).
Plener ‘Zolota pidkova Lvova’ (2016) [online]. Available at: https://www.youtube.com/watch?v=a1QijXJVuMQ&authuser=0 (Accessed: 10 July 2020).
Rozpochav robotu mizhnarodnyi plener (2020) [online]. Available at: https://slovopravdy.com.ua/rozpochav-robotu-mizhnarodnyj-plener/ (Accessed: 10 July 2020).
ArtLvivOnline (n. d.) [online]. Available at: https://art.lviv-online.com/ (Accessed: 10 July 2020).
Senichkina E.V. (2017) ‘Graficheskij plenjer v gorodskoj srede’, Koncept, 7. [online]. Available at: https://cyberleninka.ru/article/n/graficheskiy-plener-v-gorodskoy-srede (Accessed: 10 July 2020).
Sokoliuk L.D. and Chursin O.V. (2014) ‘Plenerna tradytsiia ta yii rehionalni osoblyvosti v ukrainskom u peizazhi (1920–1940-i rr.)’, Visnyk Kharkivskoi derzhavnoi akademii dyzainu i mystetstv, 8, pp. 85–96.
U “Shtutsi” vidkrylas unikalna vystavka kartyn dlia poriatunku Pomorianskoho zamku (2018) [online]. Available at: https://photo-lviv.in.ua/u-shtutsi-vidkrylas-unikalna-vystavka-kartyn-dlyaporyatunku-pomoryanskoho-zamku/ (Accessed: 10 July 2020).
U Kyievi predstavlena vystavka ‘Ekspresiia tyshi’ za pidsumkamy mizhnarodnoho pleneru u Pazhaislisi (2015) [online]. Available at: http://mfa.lt/ua/ua/news/u-kib-predstablena-bistabka-ekspresaatisch-za-pdsumkami-mzhnarodnogo-pleneru-u-pazhajsls- (Accessed: 10 July 2020).
U Lvovi vidkryly vystavku batyka z Mizhnarodnoho pleneru pamiati Volodymyra Patyka (2019) [online]. Available at: https://zaxid.net/u_lvovi_vidkrili_vistavku_batika_z_mizhnarodnogo_
pleneru_pamyati_volodimira_patika_n1485912 (Accessed: 10 July 2020).
Ukrainski khudozhnyky predstavyly tradytsii ukrainskoho obrazotvorchoho mystetstva na vystavtsi, yaka proishla u ramkakh shchorichnoho Mizhnarodnoho pleneru ‘Kolory Vilniusa’ (2020) [online]. Available at: https://lithuania.mfa.gov.ua/news/ukrayinski-hudozhniki-predstavili-tradiciyi-ukrayinskogo-obrazotvorchogo-mistectva-na-vistavci-yaka-projshla-u-ramkah-shchorichnogo-mizhnarodnogo-pleneru-kolori-vilnyusa (Accessed: 10 July 2020).
”Hudozhnik, rodivshijsja na 500 let pozzhe svoego vremeni”. Neverojatnye rycari Olega Denisenko v Kieve (2016) [online]. Available at: https://artchive.ru/news/1874~Khudozhnik_rodivshijsja_na_500_let_pozzhe_svoego_vremeni_Neverojatnye_rytsari_Olega_Denisenko_v_Kieve (Accessed: 10 July 2020).
Khudozhnyky pleneru Zolota pidkova namaliuvaly ponad 60 kartyn (2009) [online]. Available at: http://www.prostir.museum/ua/post/8361 (Accessed: 10 July 2020).
Chervatiuk, V. (2010) ‘Plenernyi zhyvopys— nevidiemna skladova khudozhnoi osvity’, Aktualni problemy mystetskoi praktyky i mystetstvoznavchoi nauky, 3, pp. 403–409.
Chursin, O.V. (2016) ‘Mystetski plenery yak zasib pidvyshchennia zhyvopysnoi maisternosti khudozhnykiv-pedahohiv’, Tradytsii ta novatsii u vyshchii arkhitekturno-khudozhnii osviti, 2, pp. 105–109 [online]. Available at: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Tnvakho_2016_2_17 (Accessed: 10 July 2020).
Chursin, O.V. (2011) ‘Plenery ta yikh rol v suchasnomu peizazhnomu zhyvopysu Kharkova’, Visnyk Kharkivskoi derzhavnoi akademii dyzainu i mystetstv, 8, 131–133.
Chursin O.V. (2013) ‘Suchasni mystetski plenery: osoblyvosti ta tendentsii rozvytku’, Visnyk Kharkivskoi derzhavnoi akademii dyzainu i mystetstv, 2, 141–144.
Shyller, V. (2017) Sednivski plenery [online]. Available at: http://www.korydor.in.ua/ua/glossary/sednev-plenery.html (Accessed: 10 July 2020).
Shpetnaya, A. (2016) Slova dekabr’skih skazok — o strasti, shum janvarja ostavljaet sledy na snegu… [online]. Available at: https://alexspet.livejournal.com/4846.html (Accessed: 10 July 2020).
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2020 Анатолій Жук
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
1. Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
2. Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
3. Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access.