Лінія в мистецтві авангарду
DOI:
https://doi.org/10.31500/1992-5514.16(2).2020.217799Анотація
Кінець ХІХ — початок ХХ століття є унікальним періодом в історії світового мистецтва. Відкриття, здійснені у галузі математики та фізики, становлення нових філософських концепцій, соціально-політичні зрушення утворили умови для ґрунтовного переусвідомлення художньо-естетичних ідеалів, цілей і завдань мистецтва.
На основі вивчення теоретичних праць митців та філософів періоду авангарду — західноєвропейських футуристів та кубістів Умберто Боччоні, Карло Карра, Луїджі Руссоло, Джакомо Балла, Джино Северіні, Альбера Глеза та Жана Метценже, а також філософів Анрі Бергсона, Едмунда Гуссерля, Овальда Шпенглера; українських і російських авангардистів Олександра Богомазова, Казиміра Малевича, Василя Кандинського, Олександра Родченка, Наума Габо й Натана Певзнера, Ільї Зданевича й Михайла Ларіонова, теоретиків мистецтва Павла Флоренського та Олександра Габричевського — досліджено зміни, які відбулися в сутності мистецтва першої третини ХХ століття, зокрема, в царині нарисних мистецтв. Основну увагу в статті приділено ґрунтовному аналізу досліджень теоретиків українського та російського авангарду щодо розуміння лінії як одного з первинних формотворчих елементів мистецтва, трактування її виражальних можливостей та характеристик; виявлено роль, місце ізначущість лінії
у різних видах авангардного мистецтва. Також проаналізовано причини узагальненого тлумачення авангардистами сукупності творів мистецтв, виконаних на площині, зокрема, живопису та графіки. З’ясовано вплив теорій авангарду на розвиток рисунка
як мистецтва лінії, окреслено основні напрями дослідження його подальшого розвитку у ХХ–ХХІ століттях.
Посилання
Anon. (2019) Avanhard. U poshukakh chetvertoho vymiru [AvantGarde. In Search of the Fourth Dimension]. Kyiv: Huss.
Bergson, A. (1992) Opyt o neposredstvennych dannych soznaniya [Essai sur les données immédiates de la conscience]. In: Sobranie sochinenii v 4 t.: T. 1 [Collected Works in Four Volumes. Vol. 1. Translated from French. Moscow: Moskovskij klub.
Bogomazov, O. (1996) Zhyvopys ta elementy [Painting and Elements]. Kyiv: Zadumlyvyi straus.
Bocccioni, U. (1914) ‘Texnicheskij manifest futuristicheskoj skulptury’ [The Technical Manifesto of the Futurist Sculpture] in Manifesty italyanskogo futurizma. Sobranie manifestov Marinetti, Bochchoni, Carra, Russolo, Balla, Severini, Pratella, Sen-Puan [Manifestos of the Italian Futurism. Collected Manifestos of Marinetti, Boccioni, Carra, Russolo, Balla, Severini, Pratella, Sen-Puan]. Translated from Italian by Vadim Shershenevich. Moscow: Tipografiya russkago tovarishestva, pp. 28–35.
Boccioni U., Karra K., Russolo L., Balla, Severini. (1914) ‘Manifest hudozhnikov-futuristov’ [Manifesto dei Pittori futuristi] in: Manifesty italyanskago futurizma. Sobranie manifestov Marinetti, Bochchoni, Karra, Russolo, Balla, Severini, Pratella, Sen-Puan [Manifestos of the Italian Futurism. Collected Manifestos of Marinetti, Bochchoni, Carra, Russolo, Balla, Severini, Pratella, Saint-Point]. Translated from Italian by Vadim Shershenevich. Moscow: Tipografiya russkago tovarishestva, pp. 11–15.
Vipper, B. (1985) Vvedenie v istoricheskoe izuchenie iskusstva [Introduction to the Historical Study of Art]. Moscow: Izobrazitelnoe iskusstvo.
Vojskunskaya, N. (2011) ‘U linii v plenu. Ot Kazimira Malevicha do Dzhuli Mexretu’ [Captured by the Line. From the Kazimir Malevich to Julie Mehretu], Tretyakovskaya galereya, 1 (30) [online], Available at: https://www.tg-m.ru/articles/1-2011-30/u-linii-v-plenu-ot-kazimira-malevicha-do-dzhuli-mekhretu (Accessed: 14 June 2020).
Vrona, I. (1928) ‘Nazrili pytannia izo-mystetskoi osvity’ [Overdue Issues of Fine Art Education], Mystetsko-tekhnichnyi VYSh: zb. Kyiv. Khudozh. In-tu, 1, pp. 33–42.
Gabo, N., and Pevzner, N. (1993) ‘Realisticheskij manifest’ [Realistic Manifesto] in Naum Gabo and the Competition for the Palace of Soviets. Moscow 1931–1933 [online]. Available at: http://azbuka.gif.ru/critics/manifest/ (Accessed: 14 June 2020).
Gabrichevskij, A. (2002) Morfologiya iskusstva [Morphology of Art]. Moscow: Agraf.
Gleizes, A. and Metzinger, J. (1913) O Cubizme [On cubism]. Moscow: Sovremennyia probliemy.
Husserl, E. (1994) Sobranie sochinenij. Tom I. Fenomenologija vnutrennego soznanija vremeni [Collected Works. Vol. 1. Phenomenology of the Internal Consciousness of Time]. Moscow: Gnozis.
Dukhan, I. (2010) Stanovleniye prostranstvenno-vremennoy kontseptsii v iskusstve i proyektnoy kulture XX veka [The Formation of the Space-Time Concept in the Art and Design Culture of the Twentieth Century]. Minsk: BGU.
Zdanevich, I. and Larionov, M. (1913) ‘Pochemu my raskrashivaemsya. Manifest futuristov’ [Why are we painted. Futurist Manifesto] Argus, 12, pp. 114–118. [online]. Available at: http://rozanova.net/second_page.pl?id=386&catid=14 (Accessed: 14 June 2020).
Kandinskij, V. (2018) Razmyshleniya ob iskusstve [Reflections on Art]. Translated from German byElena Kozina. Moscow: Izdatelstvo AST.
Carra, C. D. (1914) ‘Zhivopis zvukov, shumov i zapahov. Futuristicheskij manifest’ [Painting of Sounds, Noises and Smells. Futuristic manifesto] in Manifesty italyanskago futurizma. Sobranie
manifestov Marinetti, Bochchoni, Karra, Russolo, Balla, Severini, Pratella, Sen-Puan [Manifestos of the Italian Futurism. Collected Manifestos of Marinetti, Bochchoni, Carra, Russolo, Balla, Severini, Pratella, SaintPoint]. Translated from Italian by Vadim Shershenevich. Moscow: Tipografiya russkago tovarishestva, 67–71.
Kashuba, O. (2005) ‘Avangardni ideyi v Kyivskomu hudozhnomu instytuti u 1920-h rokah’ [Avant-garde ideas at the Kyiv Art Institute in the 1920s], Mizhnarodnij kongres ukrayinistiv, no. 6, vol. 2. Mystectvoznavstvo, pp. 141–149.
Kashuba, O. (2005) ‘“Forteh” u Kyivskomu hudozhnomu instituti 1920-h rokiv’ [Fortech at the Kyiv Art Institute in the 1920s] Studiyi mistectvoznavchi, 1 (9), pp. 49–61.
Kashuba-Volvach, O. (2010) ‘Vasil Ovchinnikov: Spogadi pro navchannya u Kyivskomu hudozhnomu instituti. (Publikaciya dokumenta Oleny Kashuby-Volvach)’ [Vasyl Ovchynnikov: Memoirs of Studying at the Kyiv Art Institute. (Publication of the document by Olena Kashuba-Volvach)]. Suchasne mystectvo, 7 pp. 271–291.
Kashuba-Volvach, O. (2009–2010) ‘“My zhyly v odnomu rytmi, v odnomu poryvi”: Mikola Tryaskin u Kyivskomu hudozhnomu instituti (1920-ti rr.)’ [“We lived in one rhythm, in one impulse”: Mykola Tryaskin at the Kyiv Art Institute (1920s)]. Obrazotvorche mystectvo, 4 (1), pp. 34–37.
Kashuba-Volvach, O. (2010) ‘Navchalni programi Mihajla Bojchuka u pershodzherelah’ [Mykhailo Boychuk’s Curriculums in Primary Sources] in Skrizhali. Dekorativne mystectva i dizajn. Kyiv, pp. 15–19.
Kashuba-Volvach, O. (2012) Oleksandr Bogomazov. Avtoportret [Oleksandr Bogomazov. The Self-Portrait]. Kyiv: Rodovid.
Kashuba-Volvach, O. (2010–2011) ‘Pavlo Golub’yatnikov. 1925–1930 rr.: vikladannya u Kyivskomu hudozhnomu instituti’ [Pavel Golubyatnikov. 1925–1930: Teaching at the Kyiv Art Institute]. Obrazotvorche mystectvo, 4 (1), pp. 64–67.
Kashuba-Volvach, O. (2009) ‘Pedagogichni programi O. Bogomazova 1922–1928 rokiv’ [Pedagogical Programs of O. Bogomazov in 1922–1928], Mist, 6, pp. 152–165.
Kashuba-Volvach, O. (2008) ‘Pedagogichni programi z Fortehu. Oglyad avtorskih koncepcij ta yih analiz’ [Pedagogical Programs of Fortech. Review of Author’sConcepts and Their Analysis], Suchasne mistectvo, 5, pp. 191–211.
Kashuba-Volvach, O. (2014) Ukrayinska Akademiya Mistectva. Kn. 1. Istoriya zasnuvannya (berezen–gruden 1917). Hronologiya podij. Dokumenti [Ukrainian Academy of Arts. Book 1. History of the Foundation (March-December 1917). Chronology of Events. Documents.] Kyiv: Feniks.
Malevich, K. (1928) ‘Analiza novogo ta obrazotvorchogo mystectva (Pol Sezann)’ [Analysis of New and Fine Arts (Paul Cézanne)], Nova Generaciya, 6, pp. 438–447.
Malevich, K. (1995) Sobranie sochinenij. V 5 t. T. 1. Stati, manifesty, teoreticheskie sochineniya i drugie raboty. 1913–1929 [Collected Works in Five Volumes. Vol. 1. Articles, Manifestos, Theoretical Works and Other Works. 1913–1929] Moscow: Gileya.
Malevich, K. (1998) Sochineniya v 5 t.: T. 2. Stati i teoreticheskie sochineniya, opublikovannye v Germanii, Polshe i na Ukraine. 1924–1930 [Collected Works in Five Volumes. Vol. 2. Articles and Theoretical Works Published inGermany, Poland and Ukraine. 1924–1930]. Moscow: Gileya.
Malevich, K. (2000) Sochineniya v 5 t.: T. 3. Suprematizm. Mir kak bespredmetnost ili vechnyj pokoj. S prilozheniem pisem K. S. Malevicha k M.O. Gershenzonu (1918–1924). [Collected Works in Five Volumes. Vol. 3. Suprematism. The World as Objectlessness, or Eternal Peace. With the Attachment of Letters of K. S. Malevich to M.O. Gershenzon (1918–1924)]. Moscow: Gileya.
Malevich, K. (2003) Sochineniya v 5 t.: T. 4. Traktaty i lekcii pervoj poloviny 1920-h godov. S prilozheniem perepiski K. S. Malevicha i El Lisickogo (1922–1925) [Collected Works in Five Volumes. V. 4. Treatises and Lectures of the First Half of the 1920s. With the Application of the Correspondence of K. S. Malevich and El Lissitzky (1922–1925)]. Moscow: Gileya.
Malevich, K. (2004) Sochineniya v 5 t.: T. 5. Proizvedeniya raznyh let: Stati. Traktaty. Manifesty i deklaracii. Proekty. Lekcii. Zapisi i zametki. Poeziya [Collected Works in Five Volumes. V. 5. Works of Different Years: Articles. Treatises. Manifests and Declarations. Projects Lectures. Notes]. Moscow: Gileya.
Malevich, K. (1928) ‘Nove mystectvo j mystectvo obrazotvorche’ [New Art and Fine Arts]. Nova Generaciya, 12, pp. 177–185.
Marcade, J.-C. (2013) Malevich. Kyiv: Rodovid.
Rodchenko, A. (1921) Liniya. Rosdesign [online]. Available at http://rosdesign.com/design_materials/design_rodchenko.htm (Accessed: 20 May 2020).
Taran, A. (1928) ‘Obrazotvorche mistectvo na Zahodi. Z notatkiv zakordonoyi podorozhi 1927 r.’ [Fine Arts in the West. From the Notes of a Foreign Trip in 1927], Mystecko-tehnichnyi VISh: zb. Kyiv. Hudozh. In-tu. Kyiv: K.H.I., no. 1, 47–59.
Turchin, V. (2003) Obraz dvadcatogo… v proshlom i nastoyashem: Hudozhniki i ih koncepcii, proizvedeniya i teorii [The Image of the Twentieth… In Past and Present: Artists and Their Concepts, Works and Theories]. Moscow: Progress-tradiciya.
Gorbachov, D., Papeta, O., and Papeta, S. (eds.) (2005) Ukrayinski avangardisti yak teoretiki ta publicisti [Ukrainian Avant-Garde Artists as Theorists and Publicists]. Kyiv: Triumf.
Florenskij, P. (2000) Stati i issledovaniya po istorii i filosofii iskusstva i arheologii [Articles and Research on the History and Philosophy of Art and Archeology]. Moscow: Mysl.
Han-Magomedov, S. (1996) ‘Vzaimodejstvie arhitektury i levogo izobrazitelnogo iskusstva’ [Interaction of Architecture and Left Fine Arts] in Arhitektura sovetskogo avangarda: V 2 kn. Kn. 1. Problemy formoobrazovaniya. Mastera i techeniya [Architecture of the Soviet Avant-Garde: In 2 books. Book. 1. Problems of Formation. Masters and Movements]. Moscow: Strojizdat.
Hinton, Ch. H. (1915) Vospitanie voobrazheniya i Chetvertoe izmerenie [Imagination and the Fourth Dimension]. Petrograd: Literaturnaya knizhnaya lavka.
Hinton, Ch.H. (1915) Chetvertoe izmerenie i Era novoj mysli [The Fourth Dimension and the Era of New Thought]. Petrograd: Novyj chelovek.
Shmit, F. (1928) Predmet i granicy sociologicheskogo iskusstvovedeniya [The Subject and Boundaries of Sociological Art History]. Leningrad: Academia.
Shpengler, O. (1998) Zakat Evropy. Ocherki morfologii mirovoj istorii. T. 1. Geshtalt i dejstvitelnost [The Decline of the West. Essays on the Morphology of World History. T. 1. Gestalt and Reality]. Translated from German by K. Svastyanov. Moscow: Mysl.
Henderson, L.D. (2013) The Fourth Dimension and Non-Euclidean Geometry in Modern Art. Cambridge, MA: MIT Press.
Henderson, L.D. (1975–1976) ‘The Merging of Time and Space: The Fourth Dimension in Russia from Ouspensky to Malevich’, The Structurist, 15–16, pp. 97–108.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2020 Юлія Майстренко-Вакуленко
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
1. Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
2. Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
3. Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access.