Тенденції неоромантизму в українській фортепіанній музиці початку ХХ століття
DOI:
https://doi.org/10.31500/1992-5514.16(2).2020.217797Анотація
Простежено прояв тенденцій неоромантизму в українській фортепіанній музиці початку ХХ століття на прикладі вальсів Я. Степового та ноктюрнів В. Косенка. Ці твори розглядаються у контексті стильових пошуків західноєвропейських та російських композиторів епохи fin de siecle. Методологія дослідження охоплює загальні та спеціальні наукові методи: історичний (у проведенні аналізу суспільно-політичних процесів кінця ХІХ — початку ХХ століття); історико-культурний (у розгляді художньо-естетичних засад тогочасної європейської музичної культури); теоретичний метод моделювання (у вияві аналогій між втіленням принципів неоромантизму в українській та зарубіжній музиці); компаративний (у визначенні спільних та відмінних жанрово-стилістичних рис у фортепіанних творах українських та зарубіжних митців). На підставі порівняльного аналізу в розглянутих творах виявлено типологічно спільні ознаки неоромантизму, виокремлено інонаціональні впливи, визначено відмінні жанрово-стилістичні риси, які констатують оригінальність неоромантичного мислення українських композиторів початку ХХ століття.
Посилання
Brylynska-Blazhkevych, G.J. (1999) Fortepianna tvorchist S. Lyudkevycha: monografiya. Lviv: VMI imeni M. Lysenka.
Zenkin, K.V. (2019) Fortepiannaya miniatyura i puti muzyikalnogo romantizma: uchebnik dlya vuzov, 2nd ed. Moscow: Yurayt.
Kornij, L.P. (2018) Istoriya ukrayinskoyi muzychnoyi kultury vid davnyny do pochatku XX stolittya: monografiya. Kyiv: Muz. Ukrayina.
Lanczuta, L.V. (1998) Ukrayinska fortepianna sonata: teoriya, istoriya, suchasni tendenciyi. Abstract of Ph.D. dissertation. NMAU im. P.I. Chajkovsкоgо.
Ligus, O.M. (2017) Ukrayinska fortepianna muzyka XIX — pochatku XX st. u konteksti yevropejskogo romantyzmu: zhanrovo-stylova dynamika. Kyiv: Lira-K.
Nazar, L.J. (2007) Stylovi vymiry tvorchosti Vasylya Barvinskogo. Abstract of Ph.D. dissertation. LDMA im. M.V. Lysenka.
Chaban, T.I. (2019) Stylovi zasady symvolizmu v sonatax zaxidnoukrayinskyx kompozytoriv kincya XIX–pershoyi polovyny XX stolittya. Abstract of Ph.D. dissertation. ONMA im. A.V. Nezhdanovoyi.
Dahlhaus, C. (1979) ‘Neo-Romanticism’, 19th-Century Music, 3 (2), pp. 97–105.
Pauls, H. (2014) Two centuries in one. Musical Romanticism and the twentieth-century. Ph.D. Thesis. Rostock University of Music and Theatre. Rostock, Germany.
Pederson, S. (2014). ‘Romanticism/anti-romanticism’ in S. Downes (ed.) Aesthetics of Music: Musicological Perspectives. London; New York: Routledge, 2014, pp. 170–187.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2020 Ольга Лігус
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
1. Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
2. Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
3. Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access.