Концептуалізація перформансу в науковому дискурсі
DOI:
https://doi.org/10.31500/1992-5514.16(2).2020.217736Анотація
Проаналізовано роботи щодо осмислення перформансу та перформативних практик як явищ сучасної культури та мистецтва, виокремлено основні напрями дослідження цих феноменів. З’ясовано причини зростання інтересу до дослідження перформансу, наголошено на його складності та неоднозначності. Мета роботи — дослідити та систематизувати наявні теорії щодо концептуалізації перформансу та перформативних практик в модусі гуманітарного знання, розглянути ці явища з різновекторних позицій, що забезпечить розв’язання наукової проблеми визначення сутнісної специфіки перформансу як феномена сучасної культури. Теоретико-методологічною базою дослідження стали філософські та загальнонаукові підходи, принципи й методи, що дали змогу розглянути явище перформансу з різновекторних позицій: принцип трансдисциплінарності дозволяє розкрити сутність перформансу як соціокультурного феномена; метод узагальнення дав змогу окреслити місце перформансу у світоглядній парадигмі завдяки аналізу неоднозначних формулювань і висловлювань стосовно явищ перформансу та перформативних практик.
Посилання
Antonyan, M. (2013) ‘Nekotorye osobennosti upotrebleniya ponyatiya performans v sovremennoj kulture’. Moscow University Young Researchers’ Journal, 2 [online]. Available at: http://youngresearchersjournal.org/wp-content/uploads/2013/10/antonyan-performance.pdf (Accessed: 10 July 2020).
Bulyko, A.N. (ed.) (2004) Bolshoj slovar inoyazychnyx slov. 35 tysyach slov. Moscow: Martin. Valkovskij, A.V. (2017) ‘Iskusstvo souchastiya: transformaciya kommunikativnoj funkcii iskusstva v sovremennyx xudozhestvennyx praktikax’. Mezhdunarodnyj zhurnal issledovanij kultury [online]. Available at: https://cyberleninka.ru/article/n/iskusstvo-souchastiya-transformatsiya-kommunikativnoy-funktsii-iskusstva-v-sovremennyh-hudozhestvennyh-praktikah/viewer (Accessed: 10 July 2020).
Vysheslavskyi, H. (2019) ‘Performans v kulturi ta mystetstvi 1950–2010 rokiv. Plynnist form i zmistiv’. Suchasne mystetstvo, pp. 77–101 [online] Available at: https://doi.org/DOI: https://doi.org/10.31500/2309-8813.15.2019.185922 (Accessed: 10 July 2020).
Volkova, T. (2016) ‘Obrazovatelnyj performans: innovacionnyj obrazovatelnye programmy i proekty’ in Materialy nauchno-prakticheskoj konferencii, ‘Kraevaya avgustovskaya nauchno-prakticheskaya konferenciya. Transformaciya obrazovaniya dlya ekonomiki regiona: upravlenie izmeneniyami i tochki rosta’ held 13–15 August 2016. Khabarovsk: Khabarovskij kraevoj institut razvitiya obrazovaniya [online]. Available at: https://www.ippk.ru/2010-06-02-15-25-53/2010-04-05-14-20-18/548-kraevaya-avgustovskaya-nauchno-prakticheskaya-konferentsiya-2016/arkhiv-2014/3509-obrazovatelnyj-performans-innovatsionnye-obrazovatelnye-programmy-i-proekty> (Accessed: 10 July 2020).
Vuyanovich, A. (2013) ‘Performance and performativity’ [online]. Available at: http://ziernieperforma.net/2013/10/lekciya-any-vuyanovich-performans-i-performativnost/ (Accessed: 10 July 2020).
Neschimenko G. (ed.) (2006) Globalizaciya-etnizaciya: etnokultur. i etnoyaz. process, vol. 2. Moscow: Nauka.
Gnirenko, Yu. (1999) ‘Performans kak yavlenie sovremennogo otechestvennogo iskusstva’ [online]. Available at: https://libking.ru/books/sci-/sci-culture/443333-yuliya-gnirenko-performans-kak-yavle-nie-sovremennogo-otechestvennogo-iskusstva.html (Accessed: 10 July 2020).
Goldberg, R. (2014) Iskusstvo performansa. Ot futurizma do nashix dnej. Moscow: Ad Marginem Press.
Hundorova, T. (2019) ‘Ukrainskyi Yevromaidan: sotsiializatsiia i performans’. Krytyka [online]. Available at: https://krytyka.com/ua/articles/ukrayinskyy-evromaydan-sotsiyalizatsiya-i-performans (Accessed: 10 July 2020).
Demehina, D. (2017) ‘K voprosu o kontseptualizatsii performansa: versiya Richarda Shehnera’ [online]. Available at: http://articult.rsuh.ru/articult-28-4-2017/articult-28-4-2017-demekhina.php (Accessed: 10 July 2020).
Katkova, M. (2014) Iskusstvo deystviya: Performans-hudozhestvennoe yavlenie vtoroy polovinyi XX veka [online]. Available at: http://www. dissercat. com/content/iskusstvodeistviya-performans-khudozhestvennoe-yavlenie-vtoroi-poloviny-khkh-veka (Accessed: 10 July 2020).
Kikodze, E. (1999) ‘Novyiy russkiy performans’. Komod, vol. 8, pp. 65–71.
Klekovkin, O. (2015) Homo simultane: Narys pro lyudynu odnochasnu ta yiyi performansy, skoyeni i neskoyeni, yak u teatri, tak i poza jogo mezhamy. Kyiv: Art Ekonomi.
Krivtsova. Yu. (2009) ‘Kontsept performansa: deystvie, deystvennost i deystvitelnost sovremennogo iskusstva’. Yaroslavskiy pedagogicheskiy vestnik [online]. Available at: https://cyberleninka.ru/article/n/kontsept-performansa-deystvie-deystvennost-i-deystvitelnost-sovremennogo-iskusstva (Accessed: 10 July 2020).
Kryisin, L. (2008). Tolkovyiy slovar inoyazyichnyih slov. Naibolee upotrebitelnaya inoyazyichnaya leksika, voshedshaya v russkiy yazyik v XVIII–XX i nachale XXI v. svyishe 25 000 slov i slovosochetaniy. Moscow: Eksmo.
Kryuchkova, V. (1985) Antiiskusstvo, teoriya i praktika avangardiskih dvizheniy. Moscow: Izobrazitelnoe iskusstvo.
Mayer, H. (1998) ‘Performans kak nasilie’. Khudozhestvennyiy zhurnal “Moscow Art Magazine”, 19–20 [online]. Available at: http://moscowartmagazine.com/issue/46/ article/897 (Accessed: 10 July 2020).
Mankovskaya, N. (2000) Estetika postmodernizma. SaintPetersburg: Aletejya.
Modernizm. Analiz i kritika osnovnyx napravlenij (1987). Moscow: Iskusstvo.
Osminkin, R. (2016) ‘Kollektivnye performansy: ot participacii k proizvodstvu socialnoj zhizni’. Gramota, 12 (74), [online]. Available at: https://cyberleninka.ru/article/n/kollektivnye-performansy-ot-partitsipatsii-k-proizvodstvu-sotsialnoy-zhizni/viewer (Accessed: 10 July 2020).
‘Performans’ in Akademik. Sovremennaya entsiklopetsiya [online]. Available at: https://dic.academic.ru/dic.nsf/enc1p/36586 (Accessed: 10 July 2020).
‘Performans’. Wikipedia [online]. Available at: https://ru.wikipedia.org/wiki/%D0%9F%D0%B5%D1%80%D1%84%D0%BE%D1%80%D0%BC%D0%B0%D0%BD%D1%81 (Accessed: 10 July 2020).
‘Performans’. Wikipedia [online]. Available at: https://uk.wikipedia.org/wiki/%D0%9F%D0%B5%D1%80%D1%84%D0%BE%D1
%80%D0%BC%D0%B0%D0%BD%D1%81 (Accessed: 10 July 2020).
‘Performans’ in Kulturologiya. ХХ vek. Entsiklopediya [online]. Available at: http://cyclopedia.ru/68/207/2134826.html (Accessed: 10 July 2020).
‘Performans’ in Universalnyiy dopolnitelnyiy prakticheskiy tolkovyiy slovar I. Mostitskogo [online]. Available at: http://rus-yaz.niv.ru/doc/dictionary/mostitskiy/fc/slovar-207-2.htm#zag-3963 (Accessed: 10 July 2020).
Stanislavska, K. (2016) Mystetsko-vydovyshchni formy suchasnoi kultury: monohrafiia. Kyiv: NAKKKiM.
Uvarov, V., and Novikova, L. (2017) ‘Performans i kostyumnaya tapisseriya kak formy xudozhestvennogo vyrazheniya v sovremennom mire’. Biznes i dizajn revyu, vol. 2 (6), part 1 [online]. Available at: https://obe.ru/journal/2017_2/uvarov-v-d-novikova-l-m-performans-i-kostyumnaya-tapisseriya-kak-formy-hudozhestvennogo-vyrazheniya-v-sovremennom-mire/ (Accessed: 10 July 2020).
Benjamin, W. (1991) ‘Zur Kritik der Gewalt’ in Gesammelte Schriften, vol. 2. Frankfurt am Main: Suhrkamp, рp. 179–202.
Kirshenblatt-Gimblett, B. (2004) ‘Performance Studies’ in Bial, H. (ed.) The Performance Studies Reader. London; New York: Routledge, pp. 40–53.
‘Performance art’ in Cambridge Advanced Learner’s Dictionary & Thesaurus [online]. Available at: http://dictionary.cambridge.org/dictionary/british/performance-art (Accessed: 10 July 2020).
‘Performance art’ in Collins English Dictionary. Complete & Unabridged. 10th ed. [online]. Available at: http://dictionary.reference.com/browse/performance art (Accessed: 10 July 2020).
‘Performance art’ in The Oxford Dictionary of American Art and Artists [online]. Available at: URL: http://www.oxfordreference.com.ezproxy.cul.columbia.edu/view/10.1093/oi/authority.20110803100317137 (Accessed: 10 July 2020).
‘Performance’, Oxford Dictionaries web-site [online]. Available at: http://www.oxforddictionaries.com/us/definition/american_english/performance?q=performance (Accessed: 10 July 2020).
Schechner, R. (2002) Performance Studies. London; New York: Routledge.
Schechner, R. (1977) Essays on Performance Theory. New York, Drama Book Specialists.
Schechner, R. (2013) Performance Studies: An Introduction. 3rd ed. London; New York: Routledge.
Schechner, R. (2003) Performance Theory. London; New York: Routledge.
Schechner, R. (1992) ‘ANew Paradigm for Theatre in the Academy’. TDR, 36 (4), pp. 7–10.
Stiles, K. and Selz, P. (1996) Theories and Documents of Contemporary Аrt. Berkeley, University of California Press.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2020 Руслана Безугла
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
1. Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
2. Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
3. Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access.