Принципи функціональної класифікації музики в кіно
DOI:
https://doi.org/10.31500/1992-5514.16.2020.205257Ключові слова:
музика в кіно, принципи і функції музики в кіно, структурні компоненти кінотвору, завдання кінокомпозитора, моделі кіномузикиАнотація
Розглянуто основні принципи функціональної класифікації музики в сучасному кіно, дедалі активніше використання новітніх технологій у процесах створення музики до кінофільмів, новації, які впроваджують сучасні кінокомпозитори. Окреслено основні принципи функціональної класифікації музики в сучасному кінематографі, застосовуючи системний, соціокультурний підходи, і спираючись на наукові кінознавчі та музикознавчі розробки, а також порівняльно-історичний і логіко-аналітичний методи. Встановлено базові принципи взаємодії звуку і зображення в кіно: взаємодоповнення і контрапункт між звуковою та візуальною складовими в драматургії кінотвору, послідовність і логічність у розвитку сюжету та розкритті ідеї кінотвору, гармонізація або загострення взаємодії між внутрішнім змістом та зовнішнім сприйняттям цього змісту реципієнтами. Визначено основні функції музики в кіно: керування емоціями; активізація мистецької комунікації; створення інтертекстуальності в межах твору; побудова «фонового» супроводу основної сюжетної лінії; об’єднання інших складових структури екранного твору, зокрема тих чи інших частин сюжетної лінії. Конкретизовано, що сьогодні в кіно функціонують такі базові моделі взаємодії музики з сюжетом: ілюстративна, контрастна, синхронна, комунікативна, структуротворча. Обґрунтовано базові принципи і функції музики в сучасному кіно, що зумовлені розвитком композиторської практики, змінами в технологіях кінотворчості тощо. Функції музики в кінематографі дозволяють обґрунтувати існування певних моделей взаємодії зорової та слухової екранних складових.
Посилання
Banda D., Moure J. Le Cinéma: naissance d’un art. Premiers écrits. 1895–1920 (Anthologie). Paris: Flammarion, 2008. p. 350–365.
Chion M. La voice nel cinema. Tradotto da M. Fontanelli. Parma: Pratiche Editrice, 1991. p. 12–32.
Chion M. Audio-Vision: Sound on Screen. Translated by C. Gorbman. Foreword by W. Murch. New York: Columbia University Press, 1994. 239 p.
Chion M. Film: A Sound Art. Translated byC. Gorbman. New York: Columbia University Press, 2009. 560 p.
Cooke M. A History of Film Music. Cambridge: Cambridge University Press, 2014. 564 p.
Kalinak K. Film Music. A Very Short Introduction. Oxford: Oxford University Press, USA, 2010. 160 p.
Neumeyer D. Meaning and Interpretation of Music inCinema (with contributions by James Buhler). Bloomington, Indianapolis: Indiana University Press, 2015. p. 12–30.
But O. Dramaturhichni funktsii ta kontseptsii kinomuzyky // Kino — Teatr. Kyiv, 2010. # 2. URL: https://ktm.ukma.edu.ua/show_magazine.php?inid=45&page=4 (data zvernennia: 25.01.2020).
Horpenko V.H. Audiovizualna kultura. Vytoky ekrannykh mystetstv. Narysy. Kyiv: KyMU, 2002. Ch. I. S. 77–96.
Delez Zh. Kino / red. O. Aronson, per. s fr. B. Skuratov. Moskva: Ad Marginem, 2004. Ch. II. S. 548–555.
Zubavina I.B. Ekranna kultura: zasoby modeliuvannia khudozhnoi realnosti (chas i prostir u kinematohrafi). Kyiv: Intertekhnolohiia, 2006. S. 95–109.
Zubavina I.B. Chas i prostir u kinematohrafi. Kyiv: Shchek, 2008. 448 s.
Korganov T., Frolov I. Kino i muzyika. Moskva: Znanie, 1964. 350 s.
Leontiev S.A. Kompozytorski tekhnolohii v muzychnii praktytsi amerykanskoho ihrovoho kinematohrafa: dys. … kand. mystetstvoznavstva: 17.00.03. / Natsionalna muzychna akademiia Ukrainy imeni P.I. Chaikovskoho. Kyiv, 2019. 201 s.
Lissa Z. Estetika kinomuzyiki. Moskva: Muzyika, 1970. 495 s.
Losev A. F. Osnovnoy vopros filosofii muzyiki // Losev A. F. Filosofiya. Mifologiya. Kultura. Moskva: Politizdat, 1991. S. 315–335.
Lotman Yu.M. Semiotika kino i problemyi kinoestetiki. Tallin: Eesti Raamat, 1973. 76 c.
Lotman Yu.M. Yazyik kino i problemyi kinosemiotiki // Kinovedcheskie zapiski. 1988. # 2. S. 131–150.
Louson D. Film— tvorcheskiy protsess. Moskva: Iskusstvo, 1965. 468 s.
Mitri Zh. Vizualnaya struktura i semiologiya filma / per. s fr. M.B. Yampolskiy // Stroenie filma. Nekotoryie problemyi analiza proizvedeniy ekrana: Sb. st. Moskva: Raduga, 1984. S. 33–44.
Musiienko O. S. Modernizm & avanhard: yednist protylezhnostei. Kinematohraf KhKh stolittia. Kyiv: Lohos, 2018. S. 35–36.
Musiienko O. S. Novatorski techii u frantsuzkomu kinematohrafi (druha polovyna KhKh stolittia). Kyiv: Zapovit, 2005. S. 83–99.
Petrov A., Kolesnikova N. Dialog o kinomuzyike. Moskva: Iskusstvo, 1982. 175 s.
Stetsyuk I. Abakumov M. «Trete napravlenie» i kinomuzyika Eduarda Artemeva. Kiev: Kupriyanova, 2005. 78 s.
Tarshis N. A. Muzyika dramaticheskogo spektaklya. SanktPeterburg: SPbGATI, 2010. 163 s. URL: http://teatr-lib.ru/Library/Tarshis/music/#_Toc317637059 (data obrascheniya: 10.01.2020).
Filkevych H. M. Muzyka i kino. Statti, lektsii, narysy, spohady. Kyiv: PP Klots A.O., 2014. 192 s.
Filkevych H. M. Muzyka v ukrainskomu kino // Narysy z istorii kinomystetstva Ukrainy / [redkol. V. Sydorenko]. Kyiv: Intertekhnolohiia, 2006. S. 691–717.
Hvatova S.I., Shak T.F., Shevlyakov E.G. Muzyika kino v aspekte stilevogo modelirovaniya // Problemyi muzyikalnoy nauki. 2019. # 1. S. 98–105. DOI: 10.17674/1997-0854.2019.1.098-105
Chernyishov A.V. Kinomuzyika: teoriya tehnologiy // Mediamuzyika. 2014. # 3. URL: http://mediamusic-journal.com/Issues/3_2. html (data obrascheniya: 15.01.2020).
Chernyishov A.V. Mediamuzyika: Issledovanie. Moskva: Mediamuzyika, 2013. 286 s.
Chmil H.P., Korablova N. S. Vizualizatsiia realnoho v suchasnomu kulturnomu prostori. Kyiv: In-t kulturolohii Natsionalnoi akademii mystetstv Ukrainy. 2013. S. 36–41.
Shak T.F. Muzyika v strukture mediateksta. Na materiale hudozhestvennogo i animatsionnogo kino. Sankt-Peterburg: Lan; Planeta muzyiki, 2017. 384 s.
Shrader M. Sozdanie muzyiki dlya kino. Sekretyi veduschih gollivudskih kompozitorov / per. s angl. Sazhina D., Shalnov I. Moskva: Eksmo, 2019. 450 s.
Eyzenshteyn S. M. Chetvertoe izmerenie v kino // Eyzenshteyn S.M. Izbrannyie proizvedeniya: V 6 t. Moskva: Iskusstvo, 1968. T. III. 672 s.
Eyzenshteyn S., Pudovkin V., Aleksandrov G. Buduschee zvukovoy filmyi. Zayavka // Eyzenshteyn S.M. Izbrannyie proizvedeniya: V 6 t. Moskva: Iskusstvo, 1968. T. II. S. 315.
Eko U. Otkryitoe proizvedenie. Forma i neopredelennoe v sovremennoy poezii. Sankt-Peterburg: Akademicheskiy proekt, 2004. 122 s.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2020 Поліна Харченко
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
1. Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
2. Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
3. Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access.