«Розумний арлекін» в авангардному і сучасному українському театрі
DOI:
https://doi.org/10.31500/1992-5514.16.2020.205254Ключові слова:
розумний арлекін, театр, авангард, суспільна актуалізаціяАнотація
Розглянуто поняття «розумний арлекін», запропоноване 1918 року видатним українським режисером Лесем Курбасом. Цим словосполученням Курбас визначив новий тип інтелектуального, надвиразного, розкутого, психологічно гнучкого актора, здатного впоратися іззавданнями мистецтва авангарду. За Курбасом, тільки такий освічений актор-інтелектуал може бути повноцінним учасником театральної творчості і суспільних процесів. Активний творець спектаклю, «розумний арлекін», перетворюючись на сцені, ставав головним носієм інтелектуального начала, на противагу емоційності сценічного середовища. До того ж, «розумний арлекін» у театрі авангарду часто перебирав на себе функції драматурга-сценариста, автора тексту. Форми сучасного театру, такі як нова драма, вербатім, нерідко поєднують в одній особі автора і виконавця, яким є актор-інтелектуал, чий спосіб сценічного існування був передбачений Лесем Курбасом. Перед глядачем «розумний арлекін» ХХІ сторіччя постає дослідником, який пропонує осмислити проблеми, обрані театром для суспільної актуалізації. Зазвичай актор-дослідник неначе пробує різні способи розв’язання проблеми в імпровізаційному ключі, при цьому демонструючи своє ставлення до неї. Окрім творчих, авангард покладав на «розумного арлекіна» і чимало позахудожніх завдань: бути активним творцем суспільного середовища, каталізатором соціальних процесів.
Посилання
Veygandt S. Plasticheskiy trening aktera po metodike Andreya Droznina // Teatr. Kino. Muzyika: Almanah. Moskva: GITIS, 2011. # 1. S. 22–45.
Volytska I. Kurbas: pohliad na tilo (na materiali teoretychno-publitsystychnykh statei periodu Molodoho teatru) // Kurbasivski chytannia. 2006. # 1. S. 103–118.
Volytska I. Kurbasova definitsiia tvorchosti aktora i katehoriia «tryvannia» // Kurbasivski chytannia. 2007. # 2. S. 82–93.
Yermakova N. Aktor z pohliadu pedahohiky (iz praktyky Mystetskoho obiednannia «Berezil») // Ukrainskyi teatr. 2008. # 2. S. 21–24.
Kurbas Les. Teatralnyi lyst // Molodyi teatr: heneza, zavdannia, shliakhy / upor. M.H. Labinskyi. Kyiv: Mystetstvo, 1991. S. 38–45.
Shevchenko N. «Rozumnyi Arlekin» — mizh khramom i ploshcheiu (do nauky aktorskoho peretvorennia) // Arkadiia. 2003. # 1. S. 49–52.
Shmal A.N. Taynaya magiya Lesya Kurbasa: tezisyi prakticheskogo issledovaniya // Mistetska osvIta: traditsIYi, suchasnIst, perspektivi: MaterIali IV Vseukr. nauk.-prakt. konf. Lugansk, 2007. S. 502–503.
Makaryk I. Shakespeare in the Undiscovered Bourn. Les’ Kurbas, Ukrainian modernism and early Soviet cultural politics. University of Toronto Press, 2004. 257 p.
Tkacz V. Towards a New Vision of Theatre: Les Kurbas’s Work at the Yоung Theatre in Kyiv // Modernism in Kyiv: Jubilant Experimentation / Ed. by Irena R. Makaryk and Virlana Tkacz. University of Toronto Press, 2010. p. 278–309.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2020 Ганна Веселовська
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
1. Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
2. Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
3. Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access.