Трікстерська сутність феномена «жлобство» у сучасному українському мистецтві
DOI:
https://doi.org/10.31500/1992-5514.16.2020.205253Ключові слова:
трікстер, жлобство, «жлоб-арт», сучасне українське мистецтво, опера С. Луньова «Москва — Петушки»Анотація
Розглянуто культурологічні аспекти феномена «жлобство» та його трікстерську сутність у сучасному образотворчому, літературному та музичному мистецтвах. Не зважаючи на актуальність, проблематика й досі залишається недостатньо дослідженою, хоча і пов’язана згострими питаннями поширення жлобства у всіх соціальних прошарках суспільства, його впливовістю на сучасну українську культуру, що спричинене популяризацією масового мистецтва, формуванням жлобської моделі поведінки, героїзації антигероя. Виявлено спільні та відмінні риси понять «жлоб» і «трікстер», їхнє сучасне розуміння, вплив на сучасне українське мистецтво, трансформаційні процеси в українському суспільстві. Визначено, що феномен «жлобства»— глобальне явище, властиве майже для всіх світових культур, проте воно має свої національні характеристики. Розглянуто історію виникнення мистецького напряму «жлоб-арт» крізь призму трікстерських рис та розкрито його місце у сучасному мистецтві. Виявлено вплив творчості митців-жлобістів на формування ідейно близьких за смислом мистецьких угрупувань та об’єднань. Досліджено трікстерські риси феномена жлобства у сучасній українській естрадній та професійній музиці, зокрема опері С. Луньова «Москва — Петушки». Проаналізовано специфіку цього феномена у контексті співставлення трікстерства головного героя опери й представників радянського жлобства, виявлено їхні спільні риси: маргінальність, медіаторство, лімінальність, сміхове начало, «перевертання» високого та низького. Обґрунтовано характерні трікстерські риси феномена жлобства та їхнє відображення у сучасному українському мистецтві. Визначено, що жлобство властиве всім верствам населення та є рушійним важелем впливу на розвиток сучасної культури.
Посилання
«Alternatyvnyi Shevchenko» vid khudozhnyka Serhiia Koliady. URL: http://7days-ua.com/news/alternatyvnyj-shevchenko-vidhudozhnyka-serhiya-kolyady-foto/ (data zvernennia: 06.04.2020).
Hynes W. J., Doty W. J. Mythical Trickster Figures: Contours, Contexts, and Criticism. Tuscaloosa: University of Alabama Press, 1993. 328 р.
A. Mukharskyi: «Nyni zhlobstvo skriz — tse toi produkt, yakyi my vyrobliaiemo naibilshe i naikrashche». URL: http://pb.platfor.ma/?p=3536/ (data zvernennia: 05.04.2020).
Bahtin M.M. Voprosyi literaturyi i estetiki. Moskva: Hud. lit., 1975. 504 s.
Bachul T. Filosofiia sonoru periodu mileniumu: osoblyvosti zvukopysu (na prykladi «Tutti» Sviatoslava Lunova) // Naukovyi visnyk NMAU im. P.I. Chaikovskoho. Kyiv, 2013. # 105. S. 382–394.
Bykonia A.H. Typolohiia obrazu kulturnoho heroia v ukrainskykh charivnykh kazkakh ta yaponskykh mifoopovidiakh: dys. … kand. filoloh. nauk: 10.01.07. Kyiv: In-t mystetstvozn., folklorystyky ta etnolohii im. M.T. Rylskoho NAN Ukrainy, 2015. 194 s.
Vasina N. Tema kulturno-istoricheskoy pamyati v fortepiannom tsikle S. Luneva «Mardongi» //KiYivske muzikoznavstvo. KiYiv, 2009. Vip. 29. S. 47–55.
Genis A. Blagaya vest. Venedikt Erofeev // Besedyi o novoy slovesnosti. Beseda pyataya. 1997. URL: http://kirovsk.narod.ru/culture/ludi/erofeev/articles/genis.htm (data obrascheniya: 11.04.2020).
Erofeev V. Valpurgieva noch. Moskva: Zaharov, 2004. 96 s.
Erofeev V. Moskva — Petushki / s komm. E. Vlasova. SanktPeterburg: Azbuka, Azbuka-Attikus, 2015. 672 s.
Kant I. Sochineniya: v 6 t. / pod red. V.F. Asmusa, A.V. Gulyigi, T.I. Oyzermana. Moskva: Myisl, 1964. T. 3. 799 s.
Kereni K.K. Trikster i drevnegrecheskaya mifologiya // Radin P. Trikster. Issledovanie mifov severo-amerikanskih indeytsev s kommentariyami K.G. Yunga iK.K. Kereni / per. s angl. V.V. Kiryuschenko; pod red. A.V. Tavrovskogo. Sankt-Peterburg: Evraziya, 1999. S. 241–265.
Kostyirko O. Lichinka zhloba. URL: http://artukraine.com.ua/a/lichinka-zhloba/#.V9AY5zUp6ep (data obrascheniya: 04.04.2020).
Laschenko S.K. Venedikt Erofeev. Poema «Moskva-Petushki»: opyit muzyikovedcheskogo issledovaniya // Mir iskusstv. Almanah. Sankt-Peterburg, Aleteyya, 2004. Vyip. 5. S. 258–285.
Levi-Stross K. Strukturnaya antropologiya / per. sfr. V.V. Ivanova. Moskva: EKSMO-Press, 2001. 512 s.
Lipovetskiy M. «S potustoronney tochki zreniya»: (Spetsifika dialogizma v poeme Venedikta Erofeeva «Moskva-Petushki») // Rus. lit. XX v.: napravleniya i techeniya. Ekaterinburg, 1996. Vyip. 3. S. 156–176.
Lipovetskiy M. Trikster i «zakryitoe» obschestvo. URL: http://magazines.russ.ru/nlo/2009/100/li19.html (data obrascheniya: 07.04.2020).
Motsar A.V. Pamyatnik zhitelyam Atlantidyi (ob opere Svyatoslava Luneva «Moskva-Petushki») // Izrail HHI. 2015. # 6 (54), noyabr. URL: http://www.21israel-music.com/Atlantida.htm (data obrascheniya: 10.04.2020).
Motsar O.V. Idei teatru absurdu u protsesakh onovlennia muzychnoho teatru ostannoi tretyny KhKh — pochatku KhKhI stolittia: dys. … kand. mystetstvoznavstva: 17.00.03 «Muzychne mystetstvo». Kyiv: Natsionalna muzychna akademiia Ukrainy im. P.I. Chaikovskoho, 2016. 207 s.
Motsar O.V. Opera Sviatoslava Lunova «Moskva-Petushky»: interpretatsiia literaturnoho pershodzherela // Ukrainske muzykoznavstvo: nauk.-metod. zb. Kyiv, 2014. Vyp. 40. S. 25–34.
Mukharskyi A. Zhlobolohiia: Mystetsko-kulturolohichnyi proekt. Kyiv: Nash format, 2013. 384 s.
Naiden O. S. Nesmak mas, abo shchedryi darunok smakam intelektualiv // Naiden O. S. Mif. Folklor. Forma. Obraz. Kyiv, 2017. C. 136–139.
Oliinyk Ye. Navishcho kulturi zhloby? URL: https://www.radiosvoboda.org/a/25040329.html (data zvernennia: 06.04.2020).
Petrova O. Krytychnyi realizm «Zhlob-artu» // Petrova O. Tretie Oko: Mystetski studii: Monohrafichna zbirka statei / IPSM NAM Ukrainy. Kyiv: Feniks, 2015. 480 s.
Petrova O.M. Sotsialnyi ta khudozhnii zmist proektu «Zhlobart» // Naukovyi visnyk NaUKMA. Kyiv: Vydavnychyi dim «KM Akademiia», 2004. S. 61–65.
Radin P. Trikster. Issledovanie mifov severo-amerikanskih indeytsev s kommentariyami K. G. Yunga i K.K. Kereni / per. s angl. V.V. Kiryuschenko; pod red. A.V. Tavrovskogo. Sankt-Peterburg: Evraziya, 1999. 288 s.
Semesiuk I. Shchodennyk ukrainozhera. Kyiv: Liuta sprava, 2014. 162 s.
Terner V. Simvol iritual / sost. i avtor predisl. V.A. Beylis. Moskva: Glavnaya redaktsiya vostochnoy literaturyi izdatelstva «Nauka», 1983. 277 s.
Shalinskyi I. Zhlob-art yak mystetskyi i kulturotvorchyi fenomen // Suchasne mystetstvo: zb. nauk. pr.; IPSM NAM Ukrainy. Kyiv: Feniks, 2016. S. 193–202.
Shalinskyi I. Zhlob-art: vid kichu do revoliutsii // Ukrainska akademiia mystetstva. 2016. Vyp. 25. S. 346–355.
Eliade M. Aspektyi mifa / per. s fr. V. P. Bolshakova. Moskva: Akademicheskiy Proekt, 2010. 256 s.
Yung K. Dusha i mif: shest arhetipov. Kiev: Gosudarstvennaya biblioteka Ukrainyi dlya yunoshestva, 1996. 384 s.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2020 Марія Турчина
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
1. Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
2. Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
3. Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access.