Особливості аналізу фортепіанних творів Янніса Ксенакіса
DOI:
https://doi.org/10.31500/1992-5514.16.2020.205251Ключові слова:
музичний авангардизм, музика Янніса Ксенакіса, фортепіанний концерт XX століття, міфологема, архетип, біографічна парадигма, історичний контекст, музична драмаАнотація
Особливості аналізу творів Янніса Ксенакіса вивчено на прикладі його твору для фортепіано і квінтету мідних «Eonta» (1963–1964), Першого концерту «Synaphaï» (1969), а також Другого Концерту для фортепіано з оркестром «Erikhthon» (1974). На основі аналізу досвіду дешифрування комп’ютерних програм, типового для вивчення творів Я. Ксенакіса, запропоновано альтернативний спосіб дослідження музики композитора. Його основа— з’ясування архетипів програм творів і віднайдення паралелей в історичній і біографічній парадигмах, а також у динаміці суб’єктно-об’єктних відносин драматургії. Завдяки такому методу аналізу уперше в музикознавстві поновому розкрито зміст творів Я. Ксенакіса, адекватний особливостям його творчої особистості. Іншою інновацією дослідження є застосування психологічного аналізу у вивченні міфологічних сюжетів творів, посиланнями на які є давньогрецькі назви творів Я. Ксенакіса. Встановлення концептуальних зв’язків між музикою композитора і філософією М. Гайдеґґера дає новий погляд на творчість Я. Ксенакіса.
Посилання
Barnet-Calvet A.S. De l’ubiquite poїétique dans l’ouvre de Jannis Xenakis — espace, temps, musique, architecture // Journal of music Intersection. Vol. 29. Issue 2. 2009. pp. 9–51.
Chrissochoidis І., Houliaras S., Mitsakis C. Set theory in Xenakis’ Eonta // Proceedings of the International Symposium Iannis Xenakis (Athens, May 2004) / ed. M. Solomos, A. Georgaki, and G. Zervos. Paris: Centre de recherché Informatique et Création Musicale. p. 241– 249. URL: https://discovery.ucl.ac.uk/id/eprint/166688/1/Set%20 theory%20in%20Xenakis’%20EONTA.pdf (access date: 01.05.2020).
Da Silva Santana H.M. L’orchestration chez Iannis Xenakis: l’espace et le rythme, fonctions du timbre. Thése de Doctoral Dissertation, Université de Paris IV: ANRT, 1998. 461 p.
Matossian N. Xenakis. London: Kahn & Averill, 1986, Taplinger Pub. Co (1986). 271 p.
Montague E. The limits of logic: structure and Aesthetics in Xenakis’ Herma. Armherst: University of Massachusetts, 1995.
Russell P. Letterfrom Europe // Transition. 1964. No. 17. p. 52
Thomopoulos S. Evryali and the arborescences: Graphic representation as a tool for pianists in the work of Iannis Xenakis // Proceedings of the Xenakis International Symposium Southbank Centre, London, 1–3 April 2011. URL: https://www.gold.ac.uk/media/documents-by-section/departments/music/07.2-Sefanos-Thomopoulos.pdf (access date: 24.04.2020).
Xenakis. Eonta. Paris: Boosey & Hawkes, 1967. 80 р.
Xenakis I. Arts/Science, Alliages. Tournai: Casterman, 1979. 151 p.
Xenakis I. Musiques Formelles. Paris: Editions Stock, 1981. 261 p.
Xenakis I. La musique de l’architecture. Marseille: Editions Parenthèse, 2006. 443 p.
Haydegger M. Byitie i vremya / per. V. Bibihina. Moskva: Ad marginem, 1997. 451 c.
Haydegger M. Parmenid: (Lektsii 1942–1943 gg.). Sankt-Peterburg: Vladimir Dal, 2009. 384 s.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2020 Ірина Рябчун
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
1. Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
2. Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
3. Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access.