Мистецтво різьблення і передумови становлення дизайну просторово-предметного середовища в Галичині
DOI:
https://doi.org/10.31500/1992-5514.16.2020.205243Ключові слова:
мистецтво різьблення, дизайн просторово-предметного середовища, Галичина, традиції, народне мистецтвоАнотація
З’ясовано значення різьблення в організації дизайну просторово-предметного середовища на прикладі Галичини. Однією з причин піднесення у розвитку різьблення на початку ХХ століття була діяльність оригінальних майстрів, джерелом інспірації для яких стали багатовікові традиції народного мистецтва: орнаментально-композиційні структури, сюжети різьбленого декору, технічні прийоми різьблення, символіка образів тощо. Аналізуючи найвідоміші іконостаси, можемо дійти висновку, що основою різьбленого декору є традиції народного релігійного мистецтва (орнамент трилисника та ін.) і архаїки (ромбовидні, колоподібні та інші геометричні орнаменти). Український модерн був вершиною цього тривалого еволюційного процесу формування предметно-просторового середовища церков у Галичині
Посилання
Herchanivska P.E. Henezys ukrainskoi narodnoi khrystyianskoi arkhitektury // Visnyk derzhavnoi akademii kerivnykh kadriv kultury i mystetstv. 2013. # 2. S. 38–41.
Hrushevskyi M. S. Iliustrovana istoriia Ukrainy: Repryntne vidtvorennia vydannia 1913 roku. Kyiv: [b. v.], 1990. 524 s., il.
Doroshenko D. Narys istorii Ukrainy: v 2 t. Kyiv: Hlobus, 1991. T. 1. 228 s.; T. 2. 349 s.
Istoriia Lvova v dokumentakh ta materialakh / [upor.: U.M. Yedlinska, Ya.D. Isaievych, O.A. Kupchynskyi ta in.]. Kyiv: Nauk. dumka, 1986. 417 s.
Istoriia ukrainskoho mystetstva: v 6 t. / hol. red. M.P. Bazhan. Kyiv: URE. 1966–1970. T. 2: Mystetstvo XIV— pershoi polovyny XVIIstolittia / red. Yu.P. Nelhovskyi (vidp. red.), L.P. Kalenychenko, M.I. Marchenko. 1967. 471 s.
Liubchenko V. F. Lvivska skulptura XVI–XVII stolit. Kyiv: Nauk. dumka, 1981. 214 s., il.
Noha O. Ivan Levynskyi. Khudozhnyk, arkhitektor, promyslovets, pedahoh, hromadskyi diiach. Lviv: Osnova, 1993. 76 s.
Noha O., Yatsiv R. Mystetski tovarystva, obiednannia, uhrupuvannia, spilky Lvova (1860–1998): Materialy do dovidnyka. Lviv: Ukrainski tekhnolohii, 1998. 128 s.
Ovsiichuk V. Maistry ukrainskoho barokko. Zhovkivskyi khudozhnii oseredok. Kyiv: Nauk. dumka, 1991. 398 s., il.
Ovsiichuk V. Ukrainske mystetstvo druhoi polovyny XVI — pershoi polovyny XVII st. Kyiv: Nauk. dumka, 1985. 182 s., il.
Odrekhivskyi R. Ukrainske natsionalne vidrodzhennia ta rozvytok mystetstva rizblennia v Halychyni: kinets XIX — pochatok XX st. // Visnyk Natsionalnoi akademii kerivnykh kadriv kultury i mystetstv. 2018. # 2. S. 239–243.
Pereima L. S. Arkhitekturno-khudozhni osoblyvosti formuvannia prostorovo-predmetnoho seredovyshcha v Halychyni kintsia XIX — pochatku XX st.: mahisterska dyplomna robota za spets. 8.02020701 / Natsionalnyi lisotekhnichnyi universytet Ukrainy. Lviv, 2014. 103 s. [Rukopys].
Savchyn I. Busk. U vyri stolit. Lviv: Lvivski novyny, 1996. 173 s.
Stepovyk D. Istoriia ukrainskoi ikony X–XX st. Kyiv: Lybid, 1996. 436 s., il.
Fihol M.P. Mystetstvo starodavnoho Halycha. Kyiv: Mystetstvo, 1997. 224 s., il.
Istoriia ukrainskoho mystetstva: v 6 t. / hol. red. M. P. Bazhan. Kyiv: URE. 1966–1970. T. 3: Mystetstvo druhoi polovyny XVII– XVIII stolittia / red. P. H. Yurchenko (vidpov. red), P. M. Popov, P.M. Zholtovskyi. 1968. 439 s.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2020 Роман Одрехівський
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
1. Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
2. Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
3. Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access.