Конформізм, нонконформізм і візуальна невідворотність постнонконформізму: До історії поняття «нонконформізм»

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31500/1992-5514.16.2020.205236

Ключові слова:

візуальне мистецтво, теорія культури, м’який нонконформізм, жорсткий нонконформізм, постнонконформізм

Анотація

Наведена у статті наукова аргументація засвідчила недостатню обґрунтованість нонконформізму як суспільно-мистецького явища у полі новітніх теоретико-методологічних розробок. Оскільки нонконформізм за своєю природою і суттю існує поза «течієвими», стилістичними і «напрямовими» вимірами, доведено, що його представниками були не обов’язково художники, які сповідували нонконформізм як начебто прояв активної громадянської позиції. Показано, що до митців, яких можна вважати нонконформістами в мистецтві, належали не лише жорсткі опозиціонери ідеологічній доктрині, а й м’які опозиціонери, які сприймали світ з точки зору здорового глузду. Політика удаваного компромісу дозволяла художникові реалізувати себе на полі безкомпромісних мистецьких відправ.

З’ясовано, що в річищі поняття «нонконформізм» можна розглядати поведінкові, світоглядні феномени різних часових вимірів, де кожен етап еволюційної гілки потребує цілісної реконструкції проблемного поля того опору, який чинить художник у культурно-мистецькому середовищі. Світоглядні орієнтації українського нонконформізму зберегли цінність і дотепер — у формі постнонконформізму, своєрідного культурного явища 1990–2000-х, що виникло на «мальовничих» руїнах посттоталітарного режиму в умовах демократичних свобод.

Біографія автора

Леся Смирна, НАМ України

доктор мистецтвознавства, старший науковий співробітник, начальник відділу міжнародних наукових і мистецьких зв’язків НАМ України

Посилання

Aronson E. Sovremennyie tehnologii vliyaniya i ubezhdeniya. Epoha propagandyi. Moskva: Praym-Evroznak, 2008. 543 s.

Arslanov V. G. Mif o smerti iskusstva: esteticheskie idei Frankfurtskoy shkolyi ot Benyamina do novyih levyih. Moskva: Iskusstvo, 1983. 325 s.

Byichkov V.V. Leksikon nonklassiki. Hudozhestvenno-esteticheskaya kultura XX veka. Moskva: ROSSPEN, 2003.

Byichkov V.V., Mankovskaya N.B., Ivanov Vyach.Vs. Trialog: Razgovor pervyiy ob estetike, sovremennom iskusstve i krizise kulturyi / In-t filosofii RAN. Moskva, 2007. S. 21–22.

Korduell M. Psihologiya ot A do Ya. Moskva, 2000. 198 s.

Kukarkin A.V. Burzhuaznaya massovaya kultura. Teorii. Idei. Raznovidnosti. Obraztsyi. Tehnika. Bizness. Moskva: Izd-vo polit. lit., 1985. 428 s.

Levchuk L.T. Ukrainska estetyka: tradytsii ta suchasnyi stan. Kyiv: MAKLAUT, 2011. 339 s.

Lifshits M., Reyngardt L. Krizis bezobraziya. Ot kubizma k pop-artu. Moskva: Iskusstvo, 1968. 220 s.: il.

Mankovskaya N. Estetika postmodernizma. Sankt-Peterburg: Aleteyya, 2000. 347 s.

Matveeva Yu. Neofitsialnoe iskusstvo 1960–1980-h v kollektsii Moskovskogo muzeya sovremennogo iskusstva. Anatoliy Brusilovskiy. Panteon russkogo andegraunda. Proizvedeniya iz kollektsii Moskovskogo muzeya sovremennogo iskusstva i chastnyih sobraniy. Moskva, 2009. 187 s.

Mayers D. Sotsialnaya psihologiya. 5 mezhdunar. izd. Sankt-Peterburg: Piter, 2000. 688 s.

Smyrna L.V. Stolittia nonkonformizmu v ukrainskomu vizualnomu mystetstvi. Kyiv: Feniks, 2017. 480 s.

-litnii nonkonformizm: Rozmova prezydenta Asotsiatsii arthalerei Ukrainy Viktora Khamatova, mystetstvoznavtsia Lesi Smyrnoi ta kulturoloha Andriia Puchkova. URL: http://be-inart.com/post/view/2647 (access date: 01.05.2020).

##submission.downloads##

Опубліковано

2020-06-12

Як цитувати

Смирна, Л. (2020). Конформізм, нонконформізм і візуальна невідворотність постнонконформізму: До історії поняття «нонконформізм». Науковий журнал ХУДОЖНЯ КУЛЬТУРА. АКТУАЛЬНІ ПРОБЛЕМИ, (16(1), 39–43. https://doi.org/10.31500/1992-5514.16.2020.205236

Номер

Розділ

Проблеми методології сучасного мистецтвознавства та культурології