Історична динаміка мистецтвознавчих понять кінця ХІХ — початку ХХ століття в Україні
DOI:
https://doi.org/10.31500/1992-5514.16.2020.205234Ключові слова:
термінологія, мистецтвознавство, мистецтвознавчі поняття, дескриптивність, візуальність, бароко, авангард, експериментАнотація
Розглянуто домінантні мистецтвознавчі поняття епохи, визначені з точки зору їхнього значення для постановки та розв’язання головних мистецьких проблем означеної доби. Виокремлено сукупність понять, підпорядкованих пошукам «граматики мистецтва», визначено їхній зв’язок з категорією форми як укладу елементів, а також із категоріями візуальності та дескриптивності. Простежено зв’язок між зміною мистецтвознавчої методології та зміною значення понять в українському контексті.
Посилання
Bazen Zh. Istoriya istorii iskusstva ot Vazari do nashih dney. Moskva: Progress, 1994. 528 s.
Bohomazov O. Zhyvopys ta elementy. Kyiv: Zadumlyvyi straus, 1996. 176 s.: il.
Bohomazov O. Pervaia vыstavka kartyn hruppy khudozhnykov «Koltso» // Savytska L. Khudozhnia krytyka v Ukraini. Druha polovyna XIX — pochatok XX st. Khrestomatiia / Akademiia mystetstv Ukrainy, Rivnenskyi in-tslovianoznavstva Kyivskoho slovianskoho untu. Kyiv: Kadry, 2001. S. 309–311.
Boichuk M. Vizantinizm // Ukrainski avanhardysty yak teoretyky i publitsysty. Kyiv: RVA «Triumf», 2005. S. 97–98.
Bod R. Zabuti nauky. Istoriia humanitarnykh nauk. Kyiv: Vyd-vo Zhupanskoho, 2016. 376 s.
Borysov V., Holota P., Yermilov V., Koliada H., Levada O., Tasin S., Troianker R., Polishchuk V., Chernov L., Yaryna V. Proklamatsiia avanhardu // Biuleten avanhardu. Kharkiv, 1928. S. 1–6.
Velflin G. Osnovnyie ponyatiya istorii iskusstv. Moskva; Leningrad: Akademiya, 1930. 344 s.: il.
Holubets O. Problemy terminolohii: Rudymenty mynuloho // MIST: Mystetstvo, istoriia, suchasnist, teoriia. 2008. Vyp. 4–5. S. 64–71.
Horbachev D. Prorochyi rukopys // Bohomazov O. Zhyvopys ta elementy. Kyiv: Zadumlyvyi straus, 1996. C. 3–4.
Hundorova T. ProIavlennia Slova. Dyskursiia rannoho ukrainskoho modernizmu. Kyiv: Krytyka, 2009. 447 s.
Kandinskiy V.V. Tochka i liniya na ploskosti. Sankt-Peterburg: Azbuka-klassika, 2006. 240 s.
Kashuba-Volvach O. Davyd Burliuk: Faktura zhyvopysu // Aktualni problemy mystetskoi praktyky i mystetstvoznavchoi nauky. Kyiv, 2012. Vyp. 4. S. 96–100.
Malevich K. Ot kubizma i futurizma k suprematizmu // Malevich K. Chernyiy kvadrat. Sankt-Peterburg: Azbuka, Azbuka-Attikus, 2019. S. 14–41.
Malevich K. Perelom // Malevich K. Chernyiy kvadrat. SanktPeterburg: Azbuka, Azbuka-Attikus, 2019. S. 89–93.
Pavlutskyi H. Novoe napravlenye v zhyvopysy. Kubyzm y neo-futuryzm // Savytska L. Khudozhnia krytyka v Ukraini. Druha polovyna XIX— pochatok XX st. Khrestomatiia / Akademiia mystetstv Ukrainy, Rivnenskyi in-tslovianoznavstva Kyivskoho slovianskoho un-tu. Kyiv: Kadry, 2001. S. 304–307.
Palmov V. Problema koloru v stankovii kartyni // Nova heneratsiia. 1929. # 7. S. 42–48.
Palmov V. Pro moi roboty // Nova heneratsiia. 1929. # 8. S. 27–29.
Palmov V. Korotkyi avtozhyttiepys // Nova heneratsiia. 1929. # 9. S. 61.
Puchkov A. Mystetstvoznavets Hryhorii Pavlutskyi, pershyi ukrainskyi. Niu-York: Almaz, 2018. 144 s.: il.
Semenko M. Poezomaliarstvo // Semafor u maibutnie. 1922. # 1. S. 31–36.
Tatarkevych V. Istoriia shesty poniat: Mystetstvo. Prekrasne. Forma. Tvorchist. Vidtvornytstvo. Estet. perezhyvannia. Kyiv: Yunivers, 2001. 368 s.
Udris I.M. Ukrainske mystetstvoznavstvo kintsia KhIKh — pochatku KhKh stolittia u konteksti tohochasnoi yevropeiskoi nauky pro mystetstvo: idei, teorii, metody // Mystetstvoznavchi zapysky. 2018. Vyp. 33. S. 110–116.
Udris I. Universytetska nauka Livoberezhnoi Ukrainy u konteksti stanovlennia natsionalnoho mystetstvoznavstva u kintsi KhIKh — pochatku KhKh stolittia // Ckryzhali. Dekoratyvne mystetstvo i dyzain: Nauk.-myst. studii / KDIPDM im. M. Boichuka. Kyiv; Chernivtsi: Rodovid, 2010. # 2–3. S. 68–74.
Ushkalov L. Take solodke slovo «baroko». URL: https://kharkivnspu.org.ua/archives/5635 (data zvernennia: 03.05.2020).
Filosofskiy slovar / pod red. M.M. Rozentalya. Moskva: Politizdat, 1972. 496 s.
Kholostenko Ye. Mykola Rokytskyi. Kharkiv: Rukh, 1933. 50 s.: il.
Chop T. Poniattia novoho v estetytsi futuryzmu // Zbirnyk tez dopovidei KhVII naukovoi konferentsii TNTU im. I. Puliuia, 20–21 lystopada 2013 r. Ternopil: TNTU, 2013. Tom III: Humanitarni, sotsialni ta ekonomichni nauky. S. 91.
Yavorska H.M. Preskryptyvna linhvistyka yak dyskurs (metodolohichnyi, sotsiolinhvistychnyi, etnokulturnyi aspekty): Avtoref. dys… d-ra filol. nauk: 10.02.15 / In-t ukr. movy NAN Ukrainy. Kyiv, 2000. 36 c.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2020 Наталя Мандра
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
1. Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
2. Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
3. Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access.