Сакральний живопис Михайла Врубеля: Проблема канону (київський період творчості)
DOI:
https://doi.org/10.31500/1992-5514.15(2).2019.186139Ключові слова:
київський період творчості Михайла Врубеля, сакральний живопис, проблема канонуАнотація
Розглянуто сакральний живопис і проблему канону у творчості видатного російського художника польського походження (по батькові) Михайла Врубеля (1856–1910). Він мав величезний дар художника-монументаліста, але розкрити свої здібності на цьому терені в повну силу йому не судилося. Досвід церковного живопису почався і закінчився для художника у так званий «київський період», який тривав лише п’ять років (1884–1889).
Цей період є одним із найважливіших у творчості М. Врубеля, коли не тільки визначилося коло основних тем і був вироблений неповторний врубелевський стиль живопису, але й створено низку видатних сакральних монументальних творів. Весь корпус сакрального живопису М. Врубеля складається з двох частин: перша — реалізовані монументальні і станкові роботи художника, друга — твори, що залишилися тільки в ескізах.
Розглядаючи два основні напрями, що склалися до кінця XIX століття в церковному живописі Російської імперії — неоруський стиль і модерн — автор відзначає особливу роль Врубеля у формуванні останнього. У статті простежується, як через вивчення і дбайливе освоєння зразків давньоруського (XI століття), візантійського (VI–XII століть) монументального мистецтва, італійського живопису епохи Відродження і своє особливе особисте світосприйняття М. Врубель виробляє протягом «київського періоду» живописний стиль, який є органічною частиною європейського варіанту стилю модерн.
Посилання
Ageeva N. E. M. A. Vrubel. K istorii neosuschestvlyonnoy kartinyi na temu stihotvoreniya M. Yu. Lermontova “Angel” // Lermontovskie chteniya–2014: Cb. statey / avt. vstup. stati S. S. Sereychik; per. na angl. yaz. Sankt-Peterburg: Liki Rossii, 2015. S. 109–115.
Vrubel M. A. Pisma k sestre. Vospominaniya o hudozhnike Annyi Aleksandrovnyi Vrubel. Otryivki iz pisem ottsa hudozhnika / vstup. st. A. P. Ivanova. Leningrad: Izdatel Komitet populyarizatsii hudozhestvennyih izdaniy pri Gosudarstvennoy Akademii istorii materialnoy kulturyi, 1929. 208 s.
Dmitrieva N. A. Mihail Vrubel. Zhizn i tvorchestvo. Moskva: Detskaya lit., 1984. 142 c.
Dmitrieva N. A. Mihail Aleksandrovich Vrubel. Leningrad: Hudozhnik RSFSR, 1990. 180 s.
Druh O. Vrubel i Kyiv // Vrubel i Kyiv: Kataloh. Kyiv: Feniks, 2013. S. 10–19.
Zummer V. M. Vrubel v Kyrylivskii tserkvi // Yuvileinyi zbirnyk na poshanu akademika D. Y. Bahaliia. Kyiv, 1927. S. 425–438.
Illinh A., Aheieva N. Tvory M. O. Vrubelia v Kyivskomu natsionalnomu muzei rosiiskoho mystetstva // Vrubel i Kyiv: Kataloh. Kyiv: Feniks, 2013. S. 80–414.
Ivanov A. P. M. A. Vrubel. Leningrad: Gosudarstvennyiy russkiy muzey, 1928. 76, [4] s., il.
Kogan D. Z. M. A. Vrubel. Seriya: Zhizn v iskusstve. Moskva: Iskusstvo, 1980. 352 s., 32 l. ill.
Kravchenko N. I. Pravoslavna ikona i khrystyianska relihiina tematyka v sekuliarnomu obrazotvorchomu mystetstvi: Monohrafiia, Kyiv: Instytut humanitarnykh doslidzhen, 2004. S. 147–156.
Ladyzhenska K. Tvory M. O. Vrubelia v Kyivskomu natsionalnomu muzei rosiiskoho mystetstva // Vrubel i Kyiv: Kataloh. Kyiv: Feniks, 2013. S. 40–55.
Margolina I. Angelyi Vrubelya. Tvorchestvo Mihaila Vrubelya v Kirillovskoy tserkvi Kieva. Kiev: Gorobets, 2009. 56 s.
Marholina I. Zhyvopys M. O. Vrubelia v Kyrylivskii tserkvi Kyieva // Vrubel i Kyiv: Kataloh. Kyiv: Feniks, 2013. S. 22–36.
Marholina I. Kompozytsiia Mykhaila Vrubelia “Zishestia Sviatoho Dukha na apostoliv”: [Kyrylivska tserkva] // Pamiatky Ukrainy. 2013. # 2. S. 36–45.
Marholina I. Tvory M. O. Vrubelia v Kyrylivskii tserkvi ta Sofiiskomu sobori // Vrubel i Kyiv: Kataloh. Kyiv: Feniks, 2013. S. 58–74.
Marholina I. Ulianovskyi V. Kyivska obytel Sviatoho Kyryla: Monohrafiia, Kyiv: Lybid, 2005, 352 s.: il.
Martyinovskiy A. Ob ikonopisanii. URL: https://bit.ly/33G3FIC (access date: 06.13.2019).
Mihail Vrubel: Katalog. Iz sobraniya Russkogo muzeya, Sankt-Peterburg: Palace Editions, 2006. 132 s., 133 ill.
Murashko M. I. Spohady staroho vchytelia. Kyiv, 1964. S. 69–82.
Religiozno-natsionalnoe napravlenie v russkoy zhivopisi. Po materialam knigi: Gusakova V. O. Viktor Mihaylovich Vasnetsov i religiozno-natsionalnoe napravlenie v russkoy zhivopisi XIX — nachala HH veka. Sankt-Peterburg: Avrora, 2008. URL: http://ruskline.ru/analitika/2011/02/05/religioznonacionalnoe_napravlenie_v_russkoj_zhivopisi/ (access date: 06.13.2019).
Prahov N. A. Stranitsyi proshlogo. Ocherki-vospominaniya o hudozhnikah / obsch. red. V. M. Lobanova. Kiev: Derzh. vid-vo obrazotvorchogo mistetstva I muzichnoYi lIt-ri URSR, 1958. S. 94–115.
Pronina M. Problemy identychnosti y tradytsii u monumentalnomu zhyvopysi Kyrylivskoi tserkvy KhII ta KhIKh st. na prykladi anhelskykh chyniv // Naukovi zapysky Natsionalnoho universytetu “Ostrozka akademiia”. Seriia: Kulturolohiia. 2013. Vyp. 13. S. 73–82. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Nznuoakl_2013_13_10 (access date: 06.13.2019).
Sarabyanov D. V. Stil modern. Istoki, istoriya, problemyi. Moskva: Iskusstvo, 1989. 293, [1] s., il.
Russkiy modern v ikonopisi. Sobor sv. ravnoapostolnogo knyazya Vladimira v Kieve. Kiev: Tipografiya S. Kulzhenko, 1905. VIII. 137 s. URL: Russkiy modern v ikonopisi. http://www.raruss.ru/russe-moderne/3984-modernist-style-russian-icons.html (access date: 06.13.2019).
Ulianovskyi V. Dyvo y dyva kyivskoho Volodymyrskoho soboru. Kyiv: Lybid, 2016. 432 s.: il.
Kogan D. Z. Vrubel. URL: https://www.litmir.me/br/?b=200516&p=32 (access date: 06.13.2019).
Yaremich S. Ya. Mihail Aleksandrovich Vrubel: Zhizn i tvorchestvo. Moskva: Izdanie I. Knebel, 1911. 208 s.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2020 Оксана Сторчай
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
1. Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
2. Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
3. Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access.