Самоідентифікація українського новітнього мистецького простору

Автор(и)

  • Віктор Сидоренко Інститут проблем сучасного мистецтва НАМ України, Україна

DOI:

https://doi.org/10.31500/1992-5514.12.2016.179098

Ключові слова:

модерне українське мистецтво, авангард, митці українського авангарду, самоідентифікація, мистецький простір

Анотація

Показано, що серед розмаїття мистецьких напрямів і течій жодні інші художні практики не здаються такими близькими до теперішнього становлення українського мистецтва і водночас настільки далекими за духом і обставинами виникнення, як авангард. Адже зародившись у 1900–1910‑і, у період війн і революцій, він ніс у собі потужний епатажний заряд. Несприйняття реалій, експериментаторські підходи, новаторські засоби вираження й символізм образів впливали на свідомість глядача, а отже, здійснювали естетичну революцію, що мала зруйнувати консервативність суспільства. Незважаючи на впровадження соціалістичного реалізму як методу мистецтва, авангард існував упродовж усього ХХ ст., переживши бурхливий розвиток у його другій половині — від часу «хрущовської відлиги» і особливо у 1960–1970‑і. Наприкінці ХХ ст. він знову переживає своєрідне відродження. Але сучасний авангард уже зовсім інший, хоча його теорія так само передбачає відсутність будь-якого стороннього авторитету, що міг би впливати на автономне судження глядачу у його сприйнятті художніх творів.

Біографія автора

Віктор Сидоренко, Інститут проблем сучасного мистецтва НАМ України

віце-президент НАМ України, директор ІПСМ НАМ України, народний художник України, кандидат мистецтвознавства, професор

Посилання

Бурлака В. Історія образу: мистецтво 2000‑х. Київ: Фонд підтримки візуальних досліджень, 2011. 206 с.

Петрова О. Третє Око: мистецькі студії: монографічна збірка статей / ІПСМ НАМ України. Київ: Фенікс, 2015. 480 с.

Сидоренко В. Візуальне мистецтво від авангардних зрушень до новітніх спрямувань: розвиток візуального мистецтва України ХХ–ХХІ століть / ІПСМ АМУ. Київ: ВХ[студіо], 2008. 188 с.

Скляренко Г. Сучасне мистецтво України: портрети художників / ІПСМ НАМ України. Київ: ArtHUSS, 2016. 376 c.

Соловйов О. Турбулентні шлюзи: зб. статей / ІПСМ АМУ. Київ: Інтертехнологія, 2006. 192 с.

##submission.downloads##

Опубліковано

2016-11-19

Як цитувати

Сидоренко, В. (2016). Самоідентифікація українського новітнього мистецького простору. Науковий журнал ХУДОЖНЯ КУЛЬТУРА. АКТУАЛЬНІ ПРОБЛЕМИ, (12), 265–281. https://doi.org/10.31500/1992-5514.12.2016.179098

Номер

Розділ

Статті