Парейдолія в наукових зоологічних ілюстраціях на прикладі двокрилих
DOI:
https://doi.org/10.31500/1992-5514.12.2016.178859Ключові слова:
парейдолія, контурні наукові зображення, поліейконія, teufelsfratze, trivial projective ambiguityАнотація
Розглядається явище парейдолії в наукових зоологічних ілюстраціях з точки зору зображуваного предмета (моделі) і з точки зору сприйняття контурного малюнка (на прикладі деталей будови двокрилих комах). Контурні (лінійні, бінарні) зображення за рахунок своїх характеристик (відсутність інформації про колір, об’єм, перспективні відносини зображуваного об’єкта) дозволяють підкреслювати та підсилювати вже наявну в самому матеріалі парейдолію — так наукові художники отримують простір для художнього маневру і отримання афективної образності, незважаючи на жорсткі вимоги до точності зображуваних контурів (розглядаються мистецтвознавчі паралелі і приклади співпраці художників та вчених). Висунуто гіпотезу про використання парейдолічних зображень для отримання квазіколлажним шляхом уявних персонажів — іконозоїв. Підкреслюється історична й еволюційна давність парейдолії, проводяться паралелі із культурною ентомологією і етноентомологією, ритуальними масками, поліейконічними об’єктами стародавнього мистецтва.
Посилання
Волков Н. Н. Восприятие предмета и рисунка. Москва: АПН РСФСР, 1950. 508 с.
Карабанова С. Ф., Мельникова Л. А. От маски к имиджу: монография. Владивосток: Изд-во ВГУЭС, 2009. 112 с.
Кошкина О. Ю. Книжная графика как коммуникация // Международный научный журнал «Символ науки». 2016. № 2. C. 194–197.
Азаров Н. и др. Краткий словарь по философии. Москва: Политиздат, 1966. 360 с.
Местецкий Л. Μ. Непрерывная морфология бинарных изображений: фигуры, скелеты, циркуляры. Москва: Физматлит, 2009. 288 с.
Мириманов В. Б. Истоки стиля. Москва: Российск. гос. гуманит. ун-т, 1999. 56 с.
Савченко Е. Н. Комары-долгоножки семейства Tipulidae. Общая часть и начало систематической части. Подсем. Dolichopezinae, подсем. Tipulinae (начало) // Фауна СССР. (Новая серия, № 127). Насекомые двукрылые. Ленинград: Наука, 1983. Т. II. Вып. 1–2. 586 с.
Симонова И. Л. Многоракурсные полиэйконические изображения в металлопластике таежных культур Западной Сибири. URL: http://www.museum-murom.ru/nauch-rab/uvar-vi/mnogorakursnye-polieykonicheskie-izobrazheniya (дата обращения: 30.08.2016).
Терешкин А. М. Руководство по подготовке научных иллюстраций в энтомологии на примере наездников семейства Ichneumonidae (Hymenoptera). Минск: Право и экономика, 2013. 284 с.
Толшин А. В. Эволюция маски как феномена культуры. URL: http://iculture.spb.ru/index.php/stucult/article/download/187/186 (дата обращения: 30.08.2016).
Чубур А. А., Султанова О. Р. Антропозооморфные произведения искусства в палеолите бассейна Десны // Фундаментальные исследования. Исторические науки. 2015. № 2. C. 6115–6119.
Шелепин Ю. Е., Чихман В. Н., Вахрамеева О. А., Пронин С. В., Фореман Н., Пэсмор П. Инвариантность зрительного восприятия // Экспериментальная психология. 2008. № 1. C. 7–33.
Berenbaum M. Face Time // American Entomologist. 2005. Vol. 51 (2). pp. 68–69.
Diaz B. Possible biological basis for the origin of art, language, religion and science. URL: http://www.rupestreweb.info/originofart.html (дата обращения: 30.08.2016).
Dorin A. Chance and Complexity : Stochastic and Generative Processes in Art and Creativity // Proceedings of the Virtual Reality International Conference. URL: https://pdfs.semanticscholar.org/18e6/a2411765e3c67583123fd97f730fcf0f38a5.pdf (дата обращения: 30.08.2016).
Elkins J. Art History and Images That Are Not Art // Art Bulletin. 1995. Vol. LXXVII (4). pp. 553–571.
Kornfeld C. The Image Prism: A Device for Rotating and Mirroring Bitmap Images // IEEE CG&A. 1987. pp. 21–30.
Marché II J. D. Entomology and the WPA Federal Art Project in Kansas: Artists Drawn to Science // Transactions of the Kansas Academy of Science. 2011. Vol. 114 (4). pp.187–216.
Moscovitch M., Winocur G., Behrmann M. What Is Special about Face Recognition? Nineteen Experiments on a Person with Visual Object Agnosia and Dyslexia but Normal Face Recognition // Journal of Cognitive Neuroscience. 1997. Vol. 95. pp. 555–604.
Paras C. L., Webster M. A. Stimulus requirements for face perception: an analysis based on «totem poles» // Frontiers in Psychology Perception Science. 2013. Vol. 4. pp. 1–16.
Tanaka J. W., Farah M. J. Parts and wholes in face recognition // The Quarterly Journal of Experimental Psychology, Section A: Human Experimental Psychology. 1993. Vol. 46 (2). pp. 225–245.
Vicas A. Reusing culture: the import of detournement // The Yale Journal of Criticism. 1998. Vol. 11 (2). pp. 381–406
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2020 Юрій Акімов
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
1. Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
2. Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
3. Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access.