Аналіз особливостей вітчизняного образотворчого мистецтва від появи соціалістичного реалізму до початку «хрущовської відлиги»
DOI:
https://doi.org/10.31500/1992-5514.14.2018.150917Ключові слова:
культура, соціалістичний реалізм, нонконформізм, соціумАнотація
Культурологічний та мистецтвознавчий розгляд образотворчого мистецтва України 1940–1960 років неможливо здійснити без детального усвідомлення ключових мистецьких термінів і явищ, характерних для тогочасного суспільства. Серед таких термінів і явищ на перше місце виходить панівний метод образотворчого мистецтва радянської України — складової частини СРСР — соціалістичний реалізм. Наступним найбільшим за значенням терміном мистецького життя соціуму цього періоду є антипод соціалістичного реалізму, його опозиція — нонконформізм. Це головне дуалістичне дійство культури часів невільного соціуму, яке можна означити як «згода і незгода».
Посилання
Bolshaya sovetskaya entsiklopediya: V 66 t. Moskva: Sovetskaya entsiklopediya, 1947. T. 52. 494 s.: il.
Velflin G. Osnovnyie ponyatiya iskusstva. Leningrad: Akademiya, 1930. 330 s.
Vy`sheslavs`ky`j G. A., Sy`dor-Gibely`nda O. V. Terminologiya suchasnogo my`stecztva. Oznachennya, neologizmy`, zhargonizmy` suchasnogo vizual`nogo my`stecztva Ukrayiny`: Slovny`k. Pary`zh: Majsternya kny`gy`, 2010. 416 s.
Vlady`ch L. Proty` plazuvannya pered inozemshhy`noyu v obrazotvorchomu my`stecztvi // Radyans`ke my`stecztvo. 1947. 27 serp. S. 3.
Vrona I. Hudozhestvennaya zhizn Sovetskoy Ukrainyi // Sovetskoe iskusstvo. 1926. # 10. S. 12–17.
Vrona I. My`xajlo Gordijovy`ch Deregus: Nary`s. Ky`yiv: Derzhvy`dvo obrazotvorchogo my`stecztva i muzy`chnoyi l-ry` URSR, 1958. 77 s.
Голомошток И. Соцреализм и изобразительное искусство // Sots ealisticheskiy kanon / podrobsch. red.: X. Gyuntera, E. Dobrenko. Sankt-Peterburg: Akademicheskiy proekt, 2000. S. 134–145.
Gyunter X. Totalitarnoe gosudarstvo kak sintez iskusstv // Sotsrealisticheskiy kanon: Sb. nauch. st. / pod. red. H. Gyunter, E. Dobrenko. Sankt-Peterburg: Akademicheskiy proekt, 2000. S. 7–15.
Dementev A. Voprosyi sotsialisticheskogo realizma na pervom vsesoyuznom s›ezde sovetskih pisateley // Iz istorii sovetskogo iskusstvovedeniya i esteticheskoy myisli 1930-h godov. Moskva: Iskusstvo, 1977. S. 26–63.
Istoriya russkogo i sovetskogo iskusstva / pod red. D. V. Sarabyanova. Moskva: Vyisshaya shkola, 1979. 449 s.
Marks K. Engels F. Sochineniya: V 50 Moskva: Politizdat, t. 1962. T. 29. 768 s.
Na anty`patrioty`chny`x pozy`ciyax // Radyans`ke my`stecztvo. 1949. 23 lyut. S. 3.
Osnovyi marksistsko-leninskoy estetiki. Moskva: Gos. izd-vo polit. l-ryi, 1960. 638 s.
Rogotchenko O. Rozpovid` pro nespokij (social`ni yavy`shha u formuvanni elitarnoyi nauky`): My`stecztvoznavstvo // Ukrayins`ky`j keramologichny`j zhurnal. 2003. # 2/4. S. 121–126.
Rogotchenko O. Sociokul`turne tlo 1945–1960 rokiv Radyan s`koyi Ukrayiny` (yak model` ny`shhennya vil`noyi dumky`) // Visny`k Xarkivs`koyi derzhavnoyi akademiyi dy`zajnu i my`stecztv : My`stectvoznavstvo. Arxitektura: Zb. nauk. pracz`. Xarkiv: Vy`d-vo XDADM, 2015. # 3. S. 89–93.
Sinyavskiy A. Chto takoe sotsialisticheskiy realizm? URL: http://antology.igrunov.ru/authors/synyavsky/1059651903.html (data ob rascheniya: 25.08.2018).
Smy`rna L. 100 NON — Stolittya nonkonformizmu v ukrayins`komu vizual`nomu my`stecztvi: Monografiya / In-t problem suchasnogo my`stecztva NAM Ukrayiny`. Ky`yiv: Feniks, 2017. 480 s., il.
Smy`rna L. Ikonografiya nonkonformizmu // My`stecztvoznavstvo Ukrayiny`. 2010. Vy`p. 11. S. 269–279.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2020 Олексій Роготченко
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
1. Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
2. Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
3. Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access.