Без Данченка
DOI:
https://doi.org/10.31500/1992-5514.13.2017.134579Ключові слова:
творчі принципи Сергія Данченко, творчі принципи Данила Лідера, покоління шістдесят ників, репетиційний методАнотація
У пропонованій розвідці — джерелами якої слугували як безпосередні спостереження автора, так і свідчення сучасників — здійснено спробу виявити творчі принципи й особливості режисерського почерку Сергія Володимировича Данченка (1937–2001) — українського театрального режисера, педагога, академіка Національної академії мистецтв України, народного артиста УРСР, народного артиста СРСР (1988), професора, лауреата Національної премії України імені Тараса Шевченка (1978), лауреата Державної премії СРСР (1980), художнього керівника Національного академічного драматичного театру імені Івана Франка. Серед цих ознак автор виокремлює: залежність Данченка від свого покоління — покоління шістдесятників, його ілюзій, забобонів та ідеалів; орієнтація на європейську драматургію та європейську модель театру в цілому; внутрішню незалежність і опору на творчу інтуїцію; з формальної точки зору, тяжіння до знищення «четвертої стіни» («Маклена Граса», «Патетична соната», «Тев’є», «Біла ворона», де лірична стихія інколи майже впритул підводила його до публіцистики); особливості побудови конфлікту (замість загострення й оголення аж до фізичного, виструнченого, прямолінійного, спрощеного, схематичного конфлікту, як було притаманно часові, він тримав його у підтексті, на другому плані); порушення традиційних структур і причиново-наслідкового зв’язку у викладі історії; лірична або ж ліро-епічна природа жанру; свідома багатозначність, котра розгортається екстенсивно у процесі викладу сценічної історії; активний пошук діалогу зі сценографом та іншими співавторами вистави; манера організації репетицій передбачає терплячий пошук та імпровізацію; орієнтація на співробітництво, а не диктат; ідея цілісності національної культури (всі сегменти національної культури — рівноправні) та ін.Посилання
Babe A. Oni prevrascaiutsia v zvezdy: Priznanie v liubvi [Babe A. They turn into the stars: A declaration of love] // Kievskie vedomosti [Kievan news]. 1993. No. 24. S. 7.
Aleksandrovych A. Proponuiu vilni mandry: notatky «postromantyka» pro «postmodernizm» chy hra z viialom u videoklip [Aleksandrovych A. I offer free travel: Notes of a «post-romanticist» on «postmodernism», or A play with a fan in a videoclip] // Ukrainskyi teatr [Ukrainian theatre]. 1994. No. 3. S. 12−15.
Aleksandrovich-Dochevski A. Chelovek, sohranivshi svoiu pesniu [Aleksandrovich-Dochevski A. The man who preserved his own song] // Antikvar [Antiquarian]. 2017. No. 102: Lіder stolіttia. S. 40–43.
Antkiv B. Krasa virnosti («Praporonostsi») [Antkiv B. Beauty of faithfulness («Guide-on-Bearers»)] // Prostsenium [Proscenium]. 2001. No. 1. S. 45–46.
Basilashvili O. Chudo rejissury [Basilashvili O. The miracle of theatre directing] // Georgi Tovstonogov. Sobiratelny portret: Vospominaniia. Publikacii. Pisma [Georgiy Tovstonogov. Composite portrait: Memoirs. Publications. Correspondence]. Sankt-Peterburg, 2006. S. 14–27.
Bohdan Stupka: «Koly prosto — tse vzhe ne mystetstvo...» [Bohdan Stupka: «When simple is not art anymore...»] // Ukrainskyi teatr [Ukrainian theatre]. 1993. No. 3. S. 15−18.
Bohdashevskyi Yu. Danchenko [Bohdashevskyi Yu. Danchenko] // Ukrainskyi teatr [Ukrainian theatre]. 1987. No. 1. S. 25–27.
Bohdashevskyi Yu. Yomu bolilo: Spohady, shcho zavzhdy zi mnoiu [Bohdashevskyi Yu. He cared: Recollections that are always with me] // Ukrainskyi teatr [Ukrainian theatre]. 2003. No. 1–2. S. 2–4.
Bohdashevskyi Yu. Stryhun [Bohdashevskyi Yu. Stryhun] // Ukrainskyi teatr [Ukrainian the atre]. 1995. No. 2. S. 22–25.
Bohdashevskyi Yu. U poshukakh odnodumtsiv [Bohdashevskyi Yu. Searching for associates] // Ukrainskyi teatr [Ukrainian theatre]. 1970. No. 1. S. 18–20.
Veselka S. Teatr nezghasaiuchykh svitankiv [Veselka S. Theatre of everlasting sunrises] // Prostsenium [Proscenium]. 2004. No. 3 (10). S. 44–48.
Vysheslavskaia I. Teatr Hudojnika: Moi vstrechi s Danilo Liderom [Vysheslavskaia I. The the atre of an artist: My meetings with Danylo Lider] // Antikvar [Antiquarian]. 2017. No. 102: Lіder stolіttia. S. 52–53.
Gaevski V. Golos Chehova [Gaevski V. Chekhov’s voice] // Teatr [Theatre]. 1980. No. 10. S. 41–50.
Daniil Lider: Chelovek i ego prostranstvo [Danylo Lider: A man and his space] // Iz voskresnyh besed s Daniilom Daniilovichem Liderom, zapisannyh v ego belo mastersko v 1994–1999 godah Aleksandrom Klekovkinym [From the Sunday talks with Danylo Lider, written down in his white workshop in 1994–1999 by Oleksandr Klekovkin]. Kiev, 2012. 88 s.
Danchenko S. 35 y Avinion: notatky z teatralnoho festyvaliu [Danchenko S. 35 and Avignon: Notes from the theatre festival] // Ukrainskyi teatr [Ukrainian theatre]. 1981. No. 6. S. 25–28.
Danchenko S. Besidy pro teatr [Danchenko S. Discussions on theatre] / lit. zapys, obrob., up oriad. O. Kovalenko. Kyiv, 1999. 208 s.
Danchenko S. Dovholittia chy starist? [Danchenko S. Longevity or senility?] // Ukrainskyi teatr [Ukrainian theatre]. 1977. No. 2. S. 7–9.
Danchenko S. Natsionalnyi teatr — dukhovnist, khudozhnist, moralnist [Danchenko S. National theatre: spirituality, artistry, morality] // «...I sto lytsariv dovkola stolu!»: Tvorchist S. V. Danchenka kyivskoho periodu (1978–2001) za materialamy teatralnoi presy [«...And one hundred knights around the table!»: S. Danchenko’s work of the Kyiv period (1978–2001) in the theatre press] / Nats. akadem. dram. teatr im. I. Franka. Kyiv, 2007. S. 8–12.
Danchenko S. Pro kokhannia: Iz neopublikovanykh interviu [Danchenko S. On love: From the unpublished interviews] // Prostsenium [Proscenium]. 2004. No. 3 (10). S. 40–43.
Danchenko S. Teatralna Ameryka [Danchenko S. Theatrical America] // Ukrainskyi teatr [Ukrainian theatre]. 1988. No. 4. S. 5−7.
Danchenko S. U kontakti z teatrom [Danchenko S. In a contact with theatre] // Ukrainskyi teatr [Ukrainian theatre]. 1974. No. 1. S. 8–9.
Danchenko S. U protsesi velykoi perebudovy [Danchenko S. In the process of great transformation] // Ukrainskyi teatr [Ukrainian theatre]. 1987. No. 5. S. 3–5.
Danchenko S: «Dlia mystetstva ubyvcho, koly vono zaminiuietsia bazhanniam pryvernuty do sebe uvahu, zdobuty dyvidendy» [Danchenko S., «It is killing the art, when it is substituted with attention-seeking, profit-based drive»] // Ukrainskyi teatr [Ukrainian theatre]. 2005. No. 3. S. 2–4.
Drak A. Astrov, Voinytski, Serebriakovy ta inshi [Drak A. Astrov, Voinytsky, Serebriakovs and others] // Ukrainskyi teatr [Ukrainian theatre]. 1980. No. 5. S. 12–13.
Drak A. Padinnia mista Hiullena [Drak A. Fall of the town of Gullen] // Ukrainskyi teatr [Ukrainian theatre]. 1984. No. 2. S. 16–18.
Drak A. Chy ne pro nas teperishnikh use tse?!: Pohliad na postanovku cherez chvert viku [Drak A. Is it all not about our contemporary ourselves?: A view on staging quarter of the century later] // Ukrainskyi teatr [Ukrainian theatre]. 1992. No. 6. S. 22−23.
Yermakova N. Zanuriuvatysia v hushchu zhyttia [Yermakova N. Going deep in the thick of things] // «...I sto lytsariv dovkola stolu!»: Tvorchist S. V. Danchenka kyivskoho periodu (1978–2001) za materialamy teatralnoi presy [«...And one hundred knights around the table!»: S. Danchenko’s work of the Kyiv period (1978–2001) in the theatre press] / Nats. akadem. dram. teatr im. I. Franka. Kyiv, 2007. S. 106–114.
Yermakova N. «Tevie-Tevel» [Yermakova N. «Tevye-Tevel»] // Ukrainskyi teatr XX stolittia: Antolohiia vystav [Ukrainian theatre of the 20th century: An anthology of plays] / IPSM NAM Ukrainy. Kyiv, 2012. S. 484–493.
Zhezhera V. Sproba pohovoryty pro nedohovorene [Zhezhera V. An attempt to talk about the ommited] // Ukrainskyi teatr [Ukrainian theatre]. 1996. No. 3. S. 16.
Zabozlaieva T. «Ne mozhu movchaty» [Zabozlaieva T. «I cannot stay quiet»] // Ukrainskyi teatr [Ukrainian theatre]. 1990. No. 6. S. 4–6.
Zabozlaeva T. Serge Danchenko [Zabozlaeva T. Serge Danchenko] // Portrety rejisserov: Diki, Kojich, Danchenko, Shapiro, Oporkov [Theatre director portraits: Dikiy, Kozhych, Danchenko, Shapiro, Oporkov]. Leningrad, 1986. Vyp. 4. S. 72–98.
Zakharevych M. Nehatyvni materialy pro Hnata Yuru sponukaly mene znaity istynu [Zakharevych M. Negative writings about Hnat Yura urged me to find out the truth] // Uriadovyi kurier [Governmental Courier]. 2017. 11 liut. S. 10.
Klekovkin O. Andrii Aleksandrovych: Ulamky slovnyka [Klekovkin O. Andrii Aleksandrovych: Fractions of the dictionary] // Prostsenium [Proscenium]. 2002. No. 3(4). S. 63–73.
Klekovkin O. Danylo Lider: Liudyna ta yii prostir [Klekovkin O. Danylo Lider: A man and his space] // Klekovkin O. Διάλογος: Vybrani mistsia z lystiv, rozmov i zapysnykiv [Danylo Lider: Διάλογος: Selected pieces from correspondence, conversations and notebooks]. Kyiv, 2016. S. 154–194.
Klekovkin O. Pereviznyk [Klekovkin O. A transporter] // Obrazotvorche mystetstvo [Fine art]. 2011. No. 3–4. S. 44–47.
Kozak B. Zankivchanska aktorska shkola. Studiia Serhiia Danchenka (1974–1978) [Kozak B. Acting school of the National Academic Ukrainian Drama Theatre] // Prostsenium [Proscenium]. 2014. No. 1–3 (38–40). S. 62–67.
Kozak B. Shtrykhy do tvorchoho portreta Serhiia Danchenka [Kozak B. Strikes to the creative portrait of Serhiy Danchenko] // Prostsenium [Proscenium]. 2007. No. 1 (17). S. 14–20.
Militsa V. Vidpovidalnist [Militsa V. Responsibility] // Ukrainskyi teatr [Ukrainian theatre]. 1984. No. 1. S. 6–9.
Sakva O. Nepopravnist [Sakva O. Irreversibility] // Ukrainskyi teatr [Ukrainian theatre]. 1998. No. 2. C. 2–6.
Sakva O. Sproba porivnialnoho analizu [Sakva O. An attempt of comparative research] // Ukrainskyi teatr [Ukrainian theatre]. 1983. No. 1. S. 6–9.
Sakva A. Neizvestny Serge Danchenko [Sakva O. Unknown Serhiy Danchenko] // «...І sto licarіv dovkola stolu!»: Tvorchіst S. V. Danchenka kiyvskogo perіodu (1978–2001) za materіalami teatralnoy presi [«...And one hundred knights around the table!»: S. Danchenko’s work of the Kyiv period (1978–2001) in the theatre press] / Nac. akadem. dram. teatr іm. І. Franka. Kiyv, 2007. S. 18–37.
Stryhun F. Nashi didy [Stryhun F. Our predecesors] // Ukrainskyi teatr [Ukrainian theatre]. 1993. No. 3. S. 2–4.
Stupka B. Zustrichi «V dorozi»: Nezakinchenyi monoloh pro Serhiia Danchenka [Stupka B. Meetings «On the road»; An unfinished monologue about Serhiy Danchenko] // «...I stolytsariv dovkola stolu!»: Tvorchist S. V. Danchenka kyivskoho periodu (1978–2001) za materialamy teatralnoi presy [«...And one hundred knights around the table!»: S. Danchenko’s work of the Kyiv period (1978–2001) in the theatre press]/ Nats. akadem. dram. teatr im. I. Franka. Kyiv, 2007. S. 13–17.
Terentieva O. Nevypravnyi romantyk Andrii Aleksandrovych-Dochevskyi [Terentieva O. Incorrigible romantic Andrii Aleksandrovych-Dochevskyi] // Ukrainskyi teatr [Ukrainian the atre]. 2008. No. 3. S. 8–11.
Khursina O. Teoriia teatru: sohodennia i maibutnie [Khursina O. Theatre theory: these days and the future] // Ukrainskyi teatr [Ukrainian theatre]. 1988. No. 1. S. 14–17.
Sheremet H. «Politykanstvo zavzhdy porodzhuie popsu»: Bohdan Stupka pro chas i teatr [Sheremet H. «Politicking always produces pop-theatre»] // Den [Day]. 2004. 9 cherv.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2020 Олександр Клековкін
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
1. Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
2. Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
3. Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access.