Жанр маршу крізь призму національної специфіки
DOI:
https://doi.org/10.31500/1992-5514.13.2017.134101Ключові слова:
жанр, марш, національна специфіка, жанровий інваріант, український маршАнотація
Порушено проблему фіксації та прояву національних музичних ознак у жанрі маршу.
Провідним аспектом дослідження є функціонування маршу всередині свого національно-ментального середовища. Серед питань, які розглядаються: генезис та інваріантна модель маршу, особливості його етнічної модуляції, варіанти прояву національного у марші на рівні мелодики, метроритму, тембрових та темпових характеристик. Визначено позамузичні чинники, які здатні впливати на специфіку національних різновидів військового маршу та його музичне наповнення, як-от розташування військового оркестру та тип стройового кроку певної армії.
Для підтвердження міркувань на означену тему запропоновано загальний аналіз українського маршу. Здійснено узагальнення історії жанру в Україні за такими критеріями: кількісним, сюжетно-образним, інтонаційним, інструментальним. Яскравий прикладом принципової можливості адаптації національних музичних ознак у маршах слугує творчість М. Лисенка. Здійснено детальний аналіз «Жалібного маршу» для фортепіано, який підтверджує думку про характерний зв’язок українських професійних маршів з фольклорною музичною традицією та репрезентує проникнення в марш рис інших, зокрема пісенних жанрів.
Посилання
Agafonov N., Petrov F. Istoriia marsha leb-gvardii Preobrajenskogo polka [Agafonov N., Petrov F. The story of the march of the Preobrazhensky Lifeguard Regimen]. URL: http://tanki-media.ru/bp_07_musica/texts_info/marches_preobragenskogo_his.html (last accessed: 12. 11. 2016).
Andreev A. K istorii evropesko muzykalno intonacionnosti [Andreev A. To the history of European musical intonation]. Moskva, 2011. 284 s.
Antonov V. Dva marsha [Antonov V. Two marches]. URL: http://vilavi.ru/pes/aviamarsh/avi1.shtml (last accessed: 25.09.2016).
Apostolov P. O voenno-marshevo muzyke [Apostolov P. On the war march music] // Sovetskaia muzyka [Soviet music]. 1948. No. 4. S. 30–35.
Baranivska L. Hetmansko-starshynske seredovyshche i kulturno-muzychne zhyttia v Ukraini druhoi polovyny XVII–XVIII st.: atoref. dys. kand. ... mystetstvoznav. [Baranivska L. General officer stuff of Hetmanate and cultural and musical life of Ukraine of the second half of the 17th through 18th century: Extended abstract of the candidate’s thesis]. Kyiv, 2001. 24 s.
Goriuhina N. Nacionalny stil: poniatie i opyt analiza [Goriuhina N. National style: term and attempt of analysis] // Problemy muzykalno kultury [Problems of musical culture]. Kiyv, 1989. Vyp. 2. S. 52–65.
Devis N. Istoriia Evropy [Davies N. Europe: A history]. Moskva, 2005. 943 s.
Istoriia ukrainskoi muzyky: v 6 t. [History of Ukrainian music: In 6 volumes.] Kyiv: Nauk. dumka, 1989. T. 1. 448 s.
Kac B., Ronen O. Marsh [Kats B., Ronen O. March] // Zvezda [The star]. 2003. No. 3. URL: http://magazines.russ.ru/zvezda/2003/3/marsh.html (last accessed 17.09.2017).
Lysenko M. Pan Kotskyi. Klavir [Lysenko M. Pan Kotskyi. Clavier]. Kyiv: Mystetstvo, 1945. S. 9.
Nikolskaia O. Janr marsha i ego voploscenie v simfonichesko muzyke konca XIX — pervoy poloviny XX vekov (G. Maler, D. Shostakovich, Ch. Avz): dis. ... kand. iskusstvovedeniia: 17.00.02 [Nikolskaia O. The genre of march and its realization in symphonic music of the late 19th through the first half of the 20th century]. Moskva, 2010. 184 s.
Oruell Dj. Angiia, tvoia Angliia [Orwell G. England, your England] (perevod: Golyshev V. P.). URL: http://www.orwell.ru/library/essays/lion/russian/r_eye (last accessed: 26.01.2017).
Osobennosti nacionalnogo haraktera, ili Zachem nemcy moiut ulicy s mylom [Features of the national character, or What for Germans wash the streets with soap]. URL: http://www.vokrugsveta.ru/vs/article/587/ (last accessed: 03.05.2017).
Riabceva L. «M. Lisenko Jalіbni marsh Lesі Ukraynki», vidannia «Dnіprosoiuzu» — іz kolekcіy MKDU [Riabceva L. «Lysenko’s Mournful march to Lesya Ukrainka, published by “Dnіpro soiuz”»]. URL: http://vuam.org.ua/uk/704:«M._Lisenko_Jalіbni_marsh_Lesі_Ukraynki»,_vidannia_«Dnіprosoiuzu»_–_іz_kolekcіy_MKDU (last accessed: 12.04.2017).
Sohor A. Voprosy sociologii i estetiki muzyki: v 3 t. [Sohor A. Issues of sociology and aesthetics of music: In 3 volumes]. Leningrad, 1981. T. 2. S. 231–294.
Tutunov V. Istoriia voenno muzyki Rossii [Tutunov V. History of war music in Russia]. Moskva, 2005. 496 s.
Tyshko S. Nacionalny stil russko opery: aspekty sistematizacii [Tyshko S. National style of the Russian opera: aspects of systematization] // Istoricheskie i teoreticheskie problemy muzykalnogo stilia [Historical and theoretical problems of musical style]. Kiev, 1993. S. 3–22.
Hahanian H. Marsh [Hahanian H. March] // Muzykalnaia enciklopediia: v 6 t. [Musical encyclopaedia: In 6 volumes]. Moskva, 1976. T. 3. S. 463–467.
Chekan Yu. Intonatsiinyi obraz svitu [Chekan Yu. Intonational image of the world]. Kyiv: Lohos, 2009. 226 s.
Shahnazarova N. O nacionalnom v muzyke [Shahnazarova N. On the national in music]. Moskva, 1968. 92 s.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2020 Альона Кушнірук
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
1. Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
2. Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
3. Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access.