Когнітивне віддалення між автором і твором: Динаміка розвитку методології від Трістана Тцари до Вільяма Берроуза
DOI:
https://doi.org/10.31500/1992-5514.13.2017.133816Ключові слова:
когнітивна дистанція, смерть автора, монтаж, метод «нарізок», Трістан Тцара, «розбите покоління», Вільям БерроузАнотація
Ідея «смерті автора» була викладена Роланом Бартом в однойменному есе 1967 року. У ньому проголошується епоха читача, яка приходить на зміну епосі авторської монополії на визначення змісту й характеру твору. Саме читач тепер розшифровує голос тексту, відповідно до власного культурного коду, та визначає обсяг його значень. Проголошення «смерті автора» стало логічним завершенням довготривалого процесу його десакралізації, перетворення на прірву когнітивної відстані між автором і твором, та тенденції внесення свідомого оповідального хаосу для відображення розірваного та відчуженого світу. Для відстеження динаміки когнітивного віддалення між автором і твором, розглядається розвиток методології авангардного мистецтва 1910–1950‐х і супутня нівеляція авторського контролю над кінцевим значенням і виглядом твору. Проводиться аналіз художніх та літературних експериментів дадаїстів, зокрема Трістана Тцари; технік «автоматичного письма» та «автоматичного рисунку» сюрреалістів; чиннику спонтанності в прозі та поезії представників «розбитого покоління»; живопису дії абстрактних експресіоністів; концептуального осмислення і використання методу «нарізок» Брайоном Гайсином і Вільямом Берроузом.Посилання
Andreev L. G. Syurrealizm. Istoriya, Teoriya, Praktika [Andreev L. Surrealism. History, theory, practice]. Moskva: Geleos Publishing House, 2004. 450 s.
Bart R. Smert’ avtora [Barthes R. The death of the author] // Rolan Bart. Izbrannye raboty: Semiotika. Poehtika [Barthes R. Selected writings: Semiotics. Poetics]. Moskva: Progress, Univers, 1994. S. 384–391.
Bergson A. Tvorcha evoliutsiia [Bergson H. Creative evolution]. Kyiv: Vyd-vo Zhupanskoho, 2010. 316 s.
Spenkeren van K. Amerikanskaya poeziya posle 1945 g. Anti-traditsionalizm [Van Spankeren K. American poetry since 1945. Anti-traditionalism] // Spenkeren van K. Kratkaya istoriya amerikanskoy literatury [Van Spankeren K. Outline of American literature]. URL: http://american-lit.niv.ru/american-lit/ketrin-van-spenkeren-usa/amerikanskaya-poeziya-posle-1945.htm (last accessed: 28.11. 2017).
Kervi A. Ftorid dlya yazyka. Zdes, chtoby uyti [Kervi A. Fluoride for the language] // Berrouz U. Dezinsektor! [Burroughs W. S. Exterminator!] Tver: Kolonna Publications, 2001. S. 5–19.
Keruak D. Brodyagi Dkharmy [Kerouak J. The Dharma Bums]. Sankt-Peterburg: Azbuka-klassika, 2006. 320 s.
Kukulin I. Mashiny zashumevshego vremeni: kak sovetskiy montazh stal metodom neofitsialnoy kultury [Kukulin I. Machines of the suddenly noisy time: How the Soviet montage became a method of unofficial culture]. Moskva: Novoe Literaturnoe Obozrenie, 2015. 535 s.
Ode D. Intervyu s Uilyamom Berrouzom [Odier D. Interview with William Burroughs]. Moskva: AST, 2011. 315 s.
Ferents N. S. Teoriia literatury i osnovy estetyky: Navch. posib. [Ferents N. Theory of literature and the basics of aesthetics: A study guide] Kyiv: Znannia, 2014. 511 s.
Fuko M. Chto takoe avtor? [Foucault M. What is an Author?] // Fuko M. Volia k istine: po tu storonu znaniia, vlasti i seksualnosti [Foucault M. The Will to Knowledge]. Moskva: Kastal, 1996. S. 7-47.
Benjamin W. Einbahnstrasse // Benjamin W. Gesammelte Schriften. Frankfurt, 1972. Vol. 4. Part 1.
Burroughs W. S. The Adding Machine: Selected Essays. New York: Arcade Publishing, 1993. 216 с.
Burroughs W. S. The Naked Lunch. Paris: Olympia Press, 1959. 226 p.
Lautréamont de C. Les Chants de Maldoror. New York: New Directions Publishing, 1965. 342 p.
Deleuze G. Postscript on the Societies of Control // October. 1992. Vol. (winter). 59 URL: http://www.jstor.org/stable/778828 (last accessed: 28.11. 2017).
Derrida J. Of Grammatology. Baltimore; London: Johns Hopkins University Press, 2016. 441 p.
García A. William S. Burroughs: Pictographic Coordinates // García A. J. B. Proceedings of the 10th World Congress of the International Association for Semiotic Studies. La Coruña: Universidade da Coruña, 2009. P. 1419–1417.
Gasyn B. Third mind. New York: The Viking press, 1978. 194 p.
Geldzahler H. New York Painting and Sculpture: 1940–1970. New York: Pall Mall / Metropolitan Museum of Art, 1969.
Hitchin A. D., Ambrose J. CUT UP! An Anthology Inspired by the Cut-Up Method of William S. Burroughs & Brion Gysin. 2014. 394 p.
Jones J. How David Bowie, Kurt Cobain & Thom Yorke Write Songs With William Burroughs’ Cut-Up Technique. Updated: 04.02.2015. URL: http://www.openculture.com/2015/02/bowie-cut-up-technique.html (last accessed: 28.11. 2017).
Kelly K. Jack Kerouac’s On the road. New Jersey: Research & Education Association, 1996. 112 p.
Lawlor W. Beat culture: lifestyles, icons, and impact. California: ABC-CLIO, 2005. 392 p.
Murphy T. S. Wising Up the Marks: The Amodern William Burroughs. California: University of California Press, 1997. 276 p.
O’Brien G. Jim Jarmusch. Updated: 21.05.2009. URL: http://www.interviewmagazine.com/film/jim-jarmusch (last accessed: 28.11. 2017).
Plass U. Language and History in Adorno’s Notes to Literature. London: Routledge, 2013. 296 p.
Powers E. D., Blythe S. G. Looking at Dada. New York: The Museum of Modern Art, 2006. 76 p.
Runco M. A., Pritzker S. R. Encyclopedia of Creativity. California, London: Academic Press, 1999. 1663 p.
Schuhmann K. Dadaismus in Zürich, Berlin, Köln und Hannover. Gustav Kiepenheuer Verlag, 1998. 490 p.
Wettlaufer A. Ruskin and Laforgue: Visual-Verbal Dialectics and the Poetics / Politics of Montage // Comparative Literature Studies. 1995. Vol. 32. No. 4. P. 514–535.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2020 Богдан Пилипушко
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
1. Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
2. Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
3. Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access.