Когнітивне віддалення між автором і твором: Динаміка розвитку методології від Трістана Тцари до Вільяма Берроуза

Автор(и)

  • Богдан Пилипушко Інститут проблем сучасного мистецтва НАМ України, Україна

DOI:

https://doi.org/10.31500/1992-5514.13.2017.133816

Ключові слова:

когнітивна дистанція, смерть автора, монтаж, метод «нарізок», Трістан Тцара, «розбите покоління», Вільям Берроуз

Анотація

Ідея «смерті автора» була викладена Роланом Бартом в однойменному есе 1967 року. У ньому проголошується епоха читача, яка приходить на зміну епосі авторської монополії на визначення змісту й характеру твору. Саме читач тепер розшифровує голос тексту, відповідно до власного культурного коду, та визначає обсяг його значень. Проголошення «смерті автора» стало логічним завершенням довготри­валого процесу його десакралізації, перетворення на прірву когнітивної відстані між автором і твором, та тенденції внесення свідомого оповідального хаосу для відображення розірваного та відчуженого сві­ту. Для відстеження динаміки когнітивного віддалення між автором і твором, розглядається розвиток методології авангардного мистецтва 1910–1950‐х і супутня нівеляція авторського контролю над кінце­вим значенням і виглядом твору. Проводиться аналіз художніх та літературних експериментів дадаїстів, зокрема Трістана Тцари; технік «автоматичного письма» та «автоматичного рисунку» сюрреалістів; чиннику спонтанності в прозі та поезії представників «розбитого покоління»; живопису дії абстрактних експресіоністів; концептуального осмислення і використання методу «нарізок» Брайоном Гайсином і Вільямом Берроузом.

Біографія автора

Богдан Пилипушко, Інститут проблем сучасного мистецтва НАМ України

аспірант ІПСМ НАМ України, мистецтвознавець

Посилання

Andreev L. G. Syurrealizm. Istoriya, Teoriya, Praktika [Andreev L. Surrealism. History, theory, practice]. Moskva: Geleos Publishing House, 2004. 450 s.

Bart R. Smert’ avtora [Barthes R. The death of the author] // Rolan Bart. Izbrannye raboty: Semiotika. Poehtika [Barthes R. Selected writings: Semiotics. Poetics]. Moskva: Progress, Univers, 1994. S. 384–391.

Bergson A. Tvorcha evoliutsiia [Bergson H. Creative evolution]. Kyiv: Vyd-vo Zhupanskoho, 2010. 316 s.

Spenkeren van K. Amerikanskaya poeziya posle 1945 g. Anti-traditsionalizm [Van Spankeren K. American poetry since 1945. Anti-traditionalism] // Spenkeren van K. Kratkaya istoriya ameri­kanskoy literatury [Van Spankeren K. Outline of American literature]. URL: http://american-lit.niv.ru/american-lit/ketrin-van-spenkeren-usa/amerikanskaya-poeziya-posle-1945.htm (last ac­cessed: 28.11. 2017).

Kervi A. Ftorid dlya yazyka. Zdes, chtoby uyti [Kervi A. Fluoride for the language] // Berrouz U. Dezinsektor! [Burroughs W. S. Exterminator!] Tver: Kolonna Publications, 2001. S. 5–19.

Keruak D. Brodyagi Dkharmy [Kerouak J. The Dharma Bums]. Sankt-Peterburg: Azbuka-klassika, 2006. 320 s.

Kukulin I. Mashiny zashumevshego vremeni: kak sovetskiy montazh stal metodom neofitsial­noy kultury [Kukulin I. Machines of the suddenly noisy time: How the Soviet montage became a method of unofficial culture]. Moskva: Novoe Literaturnoe Obozrenie, 2015. 535 s.

Ode D. Intervyu s Uilyamom Berrouzom [Odier D. Interview with William Burroughs]. Moskva: AST, 2011. 315 s.

Ferents N. S. Teoriia literatury i osnovy estetyky: Navch. posib. [Ferents N. Theory of literature and the basics of aesthetics: A study guide] Kyiv: Znannia, 2014. 511 s.

Fuko M. Chto takoe avtor? [Foucault M. What is an Author?] // Fuko M. Volia k istine: po tu storonu znaniia, vlasti i seksualnosti [Foucault M. The Will to Knowledge]. Moskva: Kastal, 1996. S. 7-47.

Benjamin W. Einbahnstrasse // Benjamin W. Gesammelte Schriften. Frankfurt, 1972. Vol. 4. Part 1.

Burroughs W. S. The Adding Machine: Selected Essays. New York: Arcade Publishing, 1993. 216 с.

Burroughs W. S. The Naked Lunch. Paris: Olympia Press, 1959. 226 p.

Lautréamont de C. Les Chants de Maldoror. New York: New Directions Publishing, 1965. 342 p.

Deleuze G. Postscript on the Societies of Control // October. 1992. Vol. (winter). 59 URL: http://www.jstor.org/stable/778828 (last accessed: 28.11. 2017).

Derrida J. Of Grammatology. Baltimore; London: Johns Hopkins University Press, 2016. 441 p.

García A. William S. Burroughs: Pictographic Coordinates // García A. J. B. Proceedings of the 10th World Congress of the International Association for Semiotic Studies. La Coruña: Universidade da Coruña, 2009. P. 1419–1417.

Gasyn B. Third mind. New York: The Viking press, 1978. 194 p.

Geldzahler H. New York Painting and Sculpture: 1940–1970. New York: Pall Mall / Metropolitan Museum of Art, 1969.

Hitchin A. D., Ambrose J. CUT UP! An Anthology Inspired by the Cut-Up Method of William S. Burroughs & Brion Gysin. 2014. 394 p.

Jones J. How David Bowie, Kurt Cobain & Thom Yorke Write Songs With William Burroughs’ Cut-Up Technique. Updated: 04.02.2015. URL: http://www.openculture.com/2015/02/bowie-cut-up-technique.html (last accessed: 28.11. 2017).

Kelly K. Jack Kerouac’s On the road. New Jersey: Research & Education Association, 1996. 112 p.

Lawlor W. Beat culture: lifestyles, icons, and impact. California: ABC-CLIO, 2005. 392 p.

Murphy T. S. Wising Up the Marks: The Amodern William Burroughs. California: University of California Press, 1997. 276 p.

O’Brien G. Jim Jarmusch. Updated: 21.05.2009. URL: http://www.interviewmagazine.com/film/jim-jarmusch (last accessed: 28.11. 2017).

Plass U. Language and History in Adorno’s Notes to Literature. London: Routledge, 2013. 296 p.

Powers E. D., Blythe S. G. Looking at Dada. New York: The Museum of Modern Art, 2006. 76 p.

Runco M. A., Pritzker S. R. Encyclopedia of Creativity. California, London: Academic Press, 1999. 1663 p.

Schuhmann K. Dadaismus in Zürich, Berlin, Köln und Hannover. Gustav Kiepenheuer Verlag, 1998. 490 p.

Wettlaufer A. Ruskin and Laforgue: Visual-Verbal Dialectics and the Poetics / Politics of Montage // Comparative Literature Studies. 1995. Vol. 32. No. 4. P. 514–535.

##submission.downloads##

Опубліковано

2017-12-12

Як цитувати

Пилипушко, Б. (2017). Когнітивне віддалення між автором і твором: Динаміка розвитку методології від Трістана Тцари до Вільяма Берроуза. Науковий журнал ХУДОЖНЯ КУЛЬТУРА. АКТУАЛЬНІ ПРОБЛЕМИ, (13), 56–73. https://doi.org/10.31500/1992-5514.13.2017.133816

Номер

Розділ

МЕТОДОЛОГІЯ МИСТЕЦЬКОЇ ДІЯЛЬНОСТІ